טכנאי מטוסים לשעבר בחיל האוויר שסבל בשירות הצבאי מכאבים עזים בגב התחתון הוכר לאחרונה כנכה צה"ל. חברי ועדת הערעורים לפי חוק הנכים (תגמול ושיקום) בראשות השופט בדימוס ברוך אזולאי קבעו שהפציעה קשורה לשירות בצה"ל, ודחו את עמדת משרד הביטחון שטען שמדובר במחלה ניוונית.
המערער התגייס לצה"ל בדצמבר 2016 ולאחר טירונות וקורס שובץ לתפקיד בבסיס רמון. לטענתו שירותו הצבאי התאפיין בנשיאת משקלים כבדים של עד 120 ק"ג על בסיס יומי, ובעיקר פצצות וטילים בהרמה לגובה. לדבריו כמה חודשים לאחר כניסתו לתפקיד הוא החל לסבול מכאבי גב עזים, אך פטור שקיבל לא כובדו על ידי מפקדיו.
לטענתו, רק אחרי שנה וחצי קשות ומתישות הואיל הצבא להעבירו לתפקיד קל יותר מבחינה פיזית, של "גורר פצצות בטרקטור". אלא שהכאבים סירבו לחלוף והם ליוו אותו אף אחרי שחרורו מצה"ל. בנסיבות אלה ביקש טכנאי המטוסים לשעבר מקצין התגמולים במשרד הביטחון להכיר בו כנכה צה"ל, אך זה דחה אותו ומכאן הערעור שהוגש לוועדה.
משרד הביטחון נימק את עמדתו בכך שבעיית הגב שממנה סובל המערער נובעת מתחלואה ניוונית, שמקורה לרוב בגילאי הילדות והנערות, והיא אינה נובעת מהמאמצים בשירותו הצבאי. אבל שני חבריו של המערער לשירות הצבאי זומנו מטעמו לעדות ושפכו אור על נסיבות פציעתו.
הם סיפרו בין היתר שנאלצו להרים טילים ופצצות כבדים מאוד מעל לגובה הראש, בתדירות שיכולה הייתה להגיע למאה פעמים בחודש. לדבריהם הרמת המשא הכבד נעשתה באמצעות שלושה חיילים בלבד, בניגוד לנוהל המחייב נשיאה בעזרת חמישה לפחות. אחד העדים, שותפו לחדר של המערער, סיפר על הקושי של האחרון לקום מהמיטה ולבצע פעולות יומיומיות כמו החלפת מצעים בשל כאביו העזים. "היה חוזר מהעבודה מפורק, היה קשה לו לקום מהמיטה ולהתלבש", אמר.
בסופו של יום בחרו חברי הוועדה לאמץ את עמדת התביעה, שקשרה בין הכאבים בגב לשירות הצבאי. "עדות המערער נראית לנו מהימנה והיא נתמכת בתיאור אופי התפקיד וסדר הפעולות היומי שתוארה באופן דומה על ידי חבריו ליחידה", כתבו. הם הוסיפו כי התמונה שעלתה בפניהם כללה מאמצים קשים במיוחד מצד המערער, שהיו כרוכים בתנועות כיפוף והרמת טילים כלפי מעלה אל המטוס, כל זאת בתנאים קשים ביותר.
עוד ציינו חברי הוועדה כי גם מעמדת ההגנה, ובפרט מעדות מפקד האגף בטייסת שלימדה על צורך של חמישה חיילים בסחיבת הטילים, ניתן להבין שמדובר בעבודה פיזית וקשה. בתוך כך הם הבהירו שהכאבים לא חלפו בסמוך להופעתם בזמן השירות הצבאי, אלא הם נמשכים עד עצם היום הזה ומכאן הקשר האדוק בין הליקוי הרפואי ממנו סובל המערער, לבין שירותו בצה"ל. לפיכך הם הכירו במערער כנכה צה"ל.
• לקריאת ההחלטה המלאה – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ המערער: עו"ד חברון חורי • ב"כ קצין התגמולים: עו"ד סימונה גולדמן מימון • עו"ד שרון מאירי עוסק בצבא ומשרד הביטחון • הכותב לא ייצג בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין