מחירים גבוהים ומחסור בשוקולד בעקבות היעדרות מותגי השוקולד, הוופלים והממתקים של עלית, זאת לאור משבר הסלמונלה בשטראוס. "אין שוקולד מילקה", כך אמרו לנו באחת מרשתות השיווק. "לא מספקים, יש מחסור". גורם אחר הוסיף: "בוטלו מבצעי 2 ב-10 שקלים". במילקה, השייך לתאגיד הענק הבינלאומי מונדלייז, ומשווק בארץ על ידי דיפלומט, מסבירים כי בחברה לא עומדים בביקוש הישראלי, המלאים מתחסלים במהירות ולכן יבוטלו המבצעים. חלק מהקמעונאים יעלו מחירי מבצעים מ-5 שקלים ל-5.90 שקלים. אחרים יבטלו אותם מפאת חוסר סחורה.
בחברה לא מצליחים לבנות מלאים מספקים לביקוש האדיר שנוצר פה. למילקה יש בגרמניה מפעל אחד שמייצר את כל הביקוש האירופי והישראלי, זאת לצד עיכובי ייצור שישנם ממילא בעולם בשל בעיות בחומרי אריזה שנוצרו בעקבות משבר הקורונה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
מילקה שוקולד חלב
מילקה שוקולד חלב
מילקה שוקולד חלב
נתח השוק של שוקולד מילקה הוכפל מאז תחילת משבר הסלמונלה בשטראוס-עלית מ-20% בטבלאות שוקולד חלב ליותר מ-40% לפני נתוני אמצע מאי. עד אז היחס בין מכירות שוקולד מילקה לשוקולד פרה היה 1 ל-3. כלומר, על כל טבלת שוקולד מילקה נמכרו 3 טבלאות שוקולד פרה.
ברגע שעלית נעלמה מהמדפים, נציגות מונדלייז בארץ הגיעה בפתאומיות למצב שהצרכנים הישראלים מחסלים במהירות את כל המלאי בישראל. בחברה מחזיקים מלאי של 40 יום בלבד, והכל, כאמור, חוסל במהירות.
"הם רצו להביא סחורה לישראל וביקשו מהמפעל להקדים הזמנות", אומרים בשוק. "יש הרי גם בעיות עם המשלוחים הימיים בעולם, זה עניין של שבועות, וישנם גם פקקים פה בנמלים בישראל. זה יכול להגיע לחודש פלוס. מנסים ליצור את הנתיבים הכי מהירים להביא את הסחורה".
במקביל, קמעונאים מספרים שבחברה צמצמו הנחות ומבצעים כי אין טעם והיגיון לערוך מבצעים ולהגדיל בכך ביקוש להיצע סחורה שהוא ממילא מוגבל ומצומצם.
לגבי צמצום המבצעים, גורמים בחברה אמרו ל-ynet שכיוון שהריקול של שטראוס קרה בסוף אפריל, מבצעי מאי לא נפגעו כי נקבעו מראש. לכן צמצום מהלכי קידום המכירות יחלו ב-1 ביוני. "לא נמכור במבצעים כי אין לנו מספיק סחורה לספק".
לחברה יש עוד מוצרים במחסור, בין היתר מילקה עוגיות עם שוקולד. בענף הקמעונאות טוענים: "יש מחסור אקוטי במילקה, אבל גם אם לא היה - כולם חוגגים על היעדרותה של שטראוס מהמדפים ולא יורידו מחירים או ייצאו במבצעים מיוחדים".
2 צפייה בגלריה
הורדת מוצרי שטראוס-עלית מהמדפים
הורדת מוצרי שטראוס-עלית מהמדפים
הורדת מוצרי שטראוס-עלית מהמדפים
(צילום: אלעד גרשגורן)
לפי נתוני סטורנקסט, בטבלאות שוקולד חלב: המותג מילקה שהחזיק בנתח שוק ממוצע של 20% ב-2021 עלה ל-40.8%, כלומר הכפיל את נתח השוק שלו. המותג היה מצליח יותר לו הייתה יותר סחורה בארץ. קליק של ורד הגליל יוניליוור זינק ב-156% מ-3% ל-7.7%, המותג הפרטי קפץ ב-125% מ-2.7% ל-6.1% ונתח השוק של שוקולד ריטר עלה ב-55% מ-2.7% ל-4.2%.
בקטגוריית טבלאות שוקולד פרימיום, ספלנדיד של עלית החזיק למעלה מ-26% נתח שוק טרום משבר הסלמונלה ולינדט 19%. לינדט זינק ב-118% ל-41.5% נתח שוק וגודייבה זינק ב-432% בנתח השוק מ-3.1% ל-16.5%.
בכלל טבלאות השוקולד ערב המשבר, עלית החזיקה נתח שוק כספי של 38.4% מהקטגוריה, מילקה ב-7.7% ולינדט ב-6.5%. כעת מילקה זינק ב-176% ל-21.3% נתח שוק ולינדט ל-11.9% - קפיצה של 83%. מדובר בקטגוריה שמגלגלת 548 מיליון שקל בשנה.
גם בחטיפי השוקולד ישראלים מתנסים כעת במותגים שהם לרוב יקרים יותר ממותגי עלית כמו מארס וסניקרס, וקונים יותר קינדר בואנו וביצת קינדר.
לפי המועצה לצרכנות יש עליות מחירים ברשתות השיווק במותגי ופלים כמו מנעמים ולואקר, שמחליפים חלק ממוצרי בפלות עלית, אבל לא ברור אם זאת עליית מחירים או תקופה של סיום מבצעים. בחלק מהמותגים בכל מקרה תוכננה עליית מחירים בשל התייקרות חדה במחירי החיטה בעולם.
כל המותגים בתחום כעת מייצרים התנסות אצל מספר גדול של צרכנים חדשים, ומקווים שחלק מהצרכנים יישארו עמם. יחד עם זאת, רובם יקרים יותר משוקולד עלית.