האם שטראוס תייצר פסק זמן ושוקולד פרה במפעלים אחרים כדי לזרז את חזרתם למדפים? הקבוצה פרסמה היום (ד') את דוחותיה לרבעון הראשון של 2022 בהם היא מדווחת על חיתוך של 79.2% ברווח הנקי לכ-43 מיליון שקל בעקבות זיהום הסלמונלה במפעל השוקולד שלה, סגירתו וסגירת מפעל הממתקים, ניקויים ומתן פיצויים לציבור. מול החברה עומדות שמונה תביעות ייצוגיות. הרווח התפעולי שלה נחתך ב-64.7% לכ-102 מיליון שקל.
שטראוס ככל הנראה לא תמתין לפתיחת מפעלי השוקולד והממתקים שלה מחדש והודיעה שהיא פועלת להאיץ פרויקטים והתקשרויות עם ספקי משנה לאספקת מוצרי ממתקים לשוק בהקדם האפשרי. החברה מייצרת חלק ממוצריה במפעלים שונים בארץ ובחו"ל והם בטוחים לשימוש. היא שוקלת להרחיב ייצור לשם. כלומר, ייתכן שממתקים שנעלמו מהרשתות כמו שוקולד פרה ופסק זמן ייוצרו מחדש באופן זמני בחו"ל או במפעלים אחרים בארץ.
2 צפייה בגלריה
עופרה שטראוס, גיורא בר דעה וישראל אייל דרור
עופרה שטראוס, גיורא בר דעה וישראל אייל דרור
יו"ר שטראוס, עופרה שטראוס, המנכ"ל גיורא בר-דעה
(צילום: שאול גולן)
החברה שוקלת להעביר ייצור למפעלים הבאים: מפעל הגביע בנתיבות, מפעל אפיפית בנוף הגליל, מפעל גילרו בבית שמש, טחנת האבן במגדל העמק, פוליבה ברמלה, ובמפעלים בחו"ל: פולין, גרמניה, צרפת וטורקיה, על בסיס מתכונים שלה במיקור חוץ.
אלה מפעלים שכבר מייצרים במיקור חוץ ממתקים שלא חל עליהם הריקול, כמו: כיף כף, מקלות ופצפצים, פסק זמן, 2GOOD, קראנצ' פינוקיות, חלק מסדרת עוגיות עד חצות, בפלות, עוגיות חיוכים, נטיפי שוקוצ'יפס לאפייה, מרשמלו, מסטיקים וסוכריות MUST (קוביות) ובזוקה. במקביל התקשרה עם מספר ספקים בעלי מומחיות לתיקון הליקויים במפעל בטווח הקצר. המפעלים הסגורים אמורים להיפתח שלושה חודשים אחרי הסגירה לאחר שיקבלו אישור ממשרד הבריאות.
2 צפייה בגלריה
מפעל עלית בנוף הגליל
מפעל עלית בנוף הגליל
מפעל שטראוס-עלית בנוף הגליל
(צילום: שרון צור)

ההכנסות עדיין גדלו

המכירות של הקבוצה צמחו ב-10.2% ל-2.272 מיליארד שקל לעומת הרבעון הראשון ב-2021, צמיחה אורגנית של 11.5% בנטרול השפעות מטבע. הצמיחה בהכנסות נובעת מעלייה במכירות של שטראוס קפה, המחלבה, ושטראוס מים.
המכירות של שטראוס ישראל הגיעו לכ-975 מיליון שקל, עלייה של כ-0.1% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. ההפסד התפעולי של החברה הסתכם בכ-15 מיליון שקל, כשמכירות מגזר תענוג והנאה הכולל את השוקולד והממתקים של החברה נפגעו בסכום של כ-60 מיליון שקל.
"אני משוכנע כי החוסן הפיננסי והמותגי של שטראוס, יאפשר לנו שיקום מוצלח וחזרה לפעילות ולצמיחה בטווח זמן לא ארוך", כך אמר גיורא בר-דעה, מנכ"ל קבוצת שטראוס, עם פרסום הדוח שעמד כאמור בצל אירוע הריקול שכיסח כ-80% מהרווח הנקי שלה.
שטראוס משלמת על הריקול לא רק בירידה ברווח אלא גם בשווי החברה: המניה ירדה בכ-10% בחודש האחרון והשווי שלה ירד מ-11 מיליארד שקל ל-9.8 מיליארד. ביחס לשאלה האם בעקבות אירוע הסלמונלה יתבצעו הדחות בחברה, נאמר כי אותם אנשים האחרים על המפעל והחברה הם האנשים האחרים לצמיחה של שטראוס ועל הגידול המתמיד במכירות.
הקבוצה מתמודדת עם אתגרים בשתי חזיתות: בישראל עם תוצאות הסלמונלה שהתגלתה במפעל הממתקים בנצרת שהושבת, ובארה"ב עם השבתת מפעל החומוס והמטבלים סברה, לאחר ששלטונות הבריאות האמריקנים גילו ליקויים במפעל (הואיל ואירוע הריקול התרחש לאחר תאריך המאזן המחייב התאמה בהתאם לתקני ה-IFRS, החברה התאימה את הדוחות הכספיים לרבעון הראשון של שנת 2022).
לדברי בר-דעה,"לצד צמיחה בפעילות הקפה הבינלאומית לרבות התאוששות בפעילות באוקראינה, המשך צמיחה בפעילות חברת המים בישראל ובסין וצמיחה בכלל הפעילות בישראל, מתמודדת הקבוצה עם אתגר מורכב בסברה ובפעילות הממתקים בישראל. שטראוס קבוצה חזקה, תהליך החזרת המפעל בנוף הגליל לפעילות נמצא בעיצומו, אנו עושים את כל המאמצים על מנת להשלים את התהליך עוד לפני פקיעת המועד שנקבע על ידי משרד הבריאות במטרה לחזור ולייצר".
מגזר בריאות ואיכות חיים הכולל בין היתר את פעילות המחלבה, יד מרדכי וחטיבת האוכל צמח בכ-4.8% לכ-669 מיליון שקל. סך המכירות של שטראוס ישראל ברבעון, כולל הפגיעה בחטיבת ממתקים, הסתכמו לכ-975 מיליון שקל, עלייה של כ-0.1% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ובהפסד תפעולי של כ-15 מיליון שקל.
פעילות הקפה של החברה רשמה צמיחה של 32% במכירות שנבעו הן מעלייה במכירות של מגזר הקפה הבינלאומי והן במכירות של מגזר קפה ישראל וכן מגידול ברווח התפעולי של כ-7% לכ-105 מיליון שקל. פעילות הקפה בברזיל, בפולין, ברומניה ובסרביה צמחו ברבעון זה בשיעור דו-ספרתי במטבעות מקומיים והפעילות בישראל צמחה בכ-2.7%. המכירות ברוסיה ואוקראינה ירדו בכ-3.13% במטבע מקומי בשל המלחמה בין המדינות. במהלך חודש מרץ התחדשה הפעילות באוקראינה באופן חלקי והיא נמשכת בהיקף שהולך וגדל במהלך הרבעון השני.
חברת סברה, יצרנית ומשווקת הסלטים המצוננים, סיימה את הרבעון הראשון בירידה במכירות של כ-32% אשר הסתכמו לסך של כ-97 מיליון שקל ועם הפסד תפעולי של כ-15 מיליון שקל. נתח השוק של החברה (המובילה את שוק החומוס בארה"ב), ירד מ-61% לכ-45% ברבעון הראשון של שנת 2022 בהשוואה לתקופה מקבילה אשתקד.
בשבועות האחרונים חזרה החברה לייצור ולמכירות בהיקף חלקי. החברה מעריכה כי המפעל יחזור לכושר ייצור מלא במהלך המחצית השנייה של שנת 2022 וצופה כי הרבעון השני יסתיים בהפסד תפעולי בטווח של כ-15 עד כ-17 מיליוני דולרים (במונחי 50%) מתוכו סכומים חד פעמיים בטווח של כ-6 עד כ-8 מיליוני דולרים. בתחום פעילותה של שטראוס הפוד טק וחחמת קיצן: השווי ההוגן של ההשקעות בחברות החממה עומד על כ-412 מיליוני שקלים לעומת כ-149 מיליוני שקלים ב-31 למרץ 2021.