1 צפייה בגלריה
גרושים עם ילד
גרושים עם ילד
אילוסטרציה
(צילום: Shutterstock)
בית המשפט למשפחה בתל אביב הכריע לאחרונה בסכסוך בין הורים גרושים לילד בן שבע הנמצא על הרצף האוטיסטי, וקבע שהוא יתחנך בבית ספר בעיר מגוריה של האם. השופט יהורם שקד שם דגש על היחס הבעייתי של האב כלפי מקומה של האם בחיי הילד, וקבע שביתה יהפוך לבית המרכזי.
מדובר בזוג שמוכר לבית המשפט עקב סכסוכים רבים ביניהם בעניין בנם. השופט שקד כתב כי מתסקיר שהוגש בתיק באוגוסט עולה "תמונה מטרידה ביותר" על אודות התנהלות האב מול הקטין ואימו. הוא ציין שלפי התסקיר, האב מתקשה להתייחס לצורכי בנו ועסוק רבות בהאשמות שונות של האם בטענה כי אינה מטפלת בילד כראוי ומזניחה אותו. "עד כה כשל האב כישלון חרוץ מלהביא איזו ראיה טובה לטענותיו לפיהן האם מסכנת את הקטין", כתב.
הוא הוסיף שבתסקיר יש ראיה ברורה לרצונו הבלתי מוסתר של האב למחוק את דמותה של האם מנפשו של הקטין. הוא ציטט את האב שמסר לעובדת הסוציאלית כי "הוא רוצה לגדל את הילד שלו בשקט ולא לראות את האם".
השופט קבע שלא מדובר רק בניצנים לניכור הורי מתפתח או עתידי, אלא "בצמח שהיכה שורשים מתחת לקרקע וענפיו מעליה, כאשר צילו של הצמח, ככל שיתאפשר לו לצמוח, ימנע מהקטין התפתחות טובה ותקינה".
מהתסקיר עלה שהאב ואימו (שמטפלת בפועל בקטין כשהוא במשמורת האב) נוטים להתנהל עם הילד באופן שאינו מאתגר התפתחות וגדילה ולא מותאם לגילו ויכולותיו, ולייחס לקטין מוגבלויות שונות עוד בטרם אובחנו באופן מוסמך.
עו"ד אהוד גריןעו"ד אהוד גרין
לעומת זאת, האם מדברת באהבה ודאגה רבה לקטין וניכר כי היא רוצה להעניק לו מה שתואם את צרכיו ההתפתחותיים וגם חוויה משפחתית עם אחיותיו. עם זאת, היא משדרת חולשה, עייפות וחוסר אונים מול האב שאותו היא חווה ככוחני, מסית וכמי שמעוניין לצמצם מעורבותה בחיי בנה בכל דרך.
השופט שקד ציין כי אינו מקבל את המלצות התסקיר להותיר את זמני השהות השוויוניים על כנם. לדבריו, קריאת התסקיר מדליקה רצף ארוך וקשה של נורות אדומות וגדולות ליצירת ניכור הורי בבחינת הכתובת כתובה על הקיר.
"תפקידו של בית המשפט איננו רק בכיבוי שריפות לאחר מעשה, אלא אף במניעת שריפה עתידית כאשר ברור לכל בר בי רב כי זו צפויה להתרגש בהסתברות גבוהה ביותר עד כדי ודאות מוחלטת", כתב והוסיף שבנסיבות המקרה חובה לערוך שינוי בהסדרים הקיימים, תוך קביעה כי ביתה של האם יהיה הבית העיקרי של הקטין.
בסופו של דבר הורה השופט שקד שהקטין יירשם ויתחנך במוסד חינוכי ליד בית האם, שיהיה הבית העיקרי שלו. הוא הורה כי עובדת סוציאלית לסדרי דין תגיש לבית המשפט תוכנית חדשה להסדרי שהייה של הקטין.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ האם: עו"ד אבשלום נגר • ב"כ האב: עו"ד חדווה בנימיני • עו"ד אהוד גרין עוסק בדיני משפחה • הכותב לא ייצג בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין