עובדים שמחלימים ממחלות קשות, בהן מחלת הסרטן, יהיו זכאים לדמי מחלה החל מהיום הראשון להיעדרותם. כך אישרה היום (א') ועדת השרים לענייני חקיקה.
בישראל חיים היום יותר מ-200 אלף חולי סרטן ומחלימים, ומדי שנה מתגלים כ-28 אלף מקרים נוספים. בשנים האחרונות, הודות לשיפור בשיעורי הגילוי המוקדם, חולים רבים מחלימים ממחלתם וחוזרים לשגרת חיים פעילה ולעבודה במשרה מלאה. אולם, גם לאחר ההחלמה המטופלים מחויבים בביקורות הכרוכות באשפוז יום, או בטיפול יומי, בהתאם לסוג המחלה. גם בעת גילוי המחלה עלול עובד להיעדר לצורך בדיקה חד-יומית בשל המחלה, ולא יהיה זכאי לדמי מחלה בעד היעדרויות אלה.
1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
הסיבה לכך היא, שחוק דמי מחלה קובע שעובד שנעדר מעבודתו בשל מחלה, זכאי לדמי מחלה מלאים רק החל מהיום הרביעי ואילך ואילו ביום השני והשלישי - למחצית דמי המחלה. משמע, שביום הראשון להיעדרו, אינו זכאי לדמי מחלה כלל.
הצעת חוק דמי מחלה בעניין חישוב היעדרות לחולים במחלה קשה, של ח"כ נעמה לזימי (העבודה), בשיתוף עם עמותת חלאסרטן, שאושרה היום מבקשת לקבוע כי עובד שחלה במחלה קשה ומוכרח להחסיר יום עבודה או להיעדר מחלקו בשל בדיקות או טיפול תקופתי, יהיה זכאי לדמי מחלה מהיום הראשון להיעדרות.
לדברי ח"כ לזימי, "מדובר בחוק סוציאלי מהמעלה הראשונה, שייתן מענה למטופלים או מי שהחלימו ממחלת הסרטן וחזרו לעבודה במשרה מלאה, אנשים צעירים לרוב, שאנו חייבים לעשות כל מה שניתן כדי להקל את חזרתם לשגרת חיים מלאה".
ח"כ לזימי ציינה בהסבר לחוק, כי הצעת החוק תאפשר לחולים לאזן בין העבודה עצמה לבין הטיפולים הרפואיים. "אין שום סיבה שמטופלים או מי שמחלימים ממחלת הסרטן יקבלו דמי מחלה רק החל מהיום הרביעי להיעדרם".
עידן ליבוביץ, מחלים צעיר ומוביל החוק מקהילת חלאסרטן של עמותת טל: "כאשר החלמתי מלוקמיה לפני כארבע שנים מצאתי את עצמי נאבק בתחנות רוח. הפסדתי ימי חופש על מנת לצאת לבדיקות דם וביקורות, להן אני מחויב במסגרת המשך הטיפול והמעקב, מימנתי ממשכורתי ימים של טיפולים ובדיקות וכמוני עוד עשרות אלפים ברחבי הארץ. צעירים חולים מתקשים לחזור לעבודה וכאשר הם כבר נמצאים בקריירה, אז הם נאלצים לשלם מכספם על ימי או שעות המחלה. הצעת החוק שעברה היום תסייע לכל אותם מחלימים, כולל מטופלי דיאליזה ומחלות כרוניות נוספות".