1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: Shutterstock)
בית המשפט למשפחה בבאר שבע חייב לאחרונה גבר לבצע בדיקת רקמות, בהתאם לחוק מידע גנטי, שתקבע אם הוא אביה של בת 6 שעם אימה ניהל בעבר קשר אינטימי. השופטת רותם קודלר עיאש קבעה שהילדה ראויה להסדרת רישום האבהות באופן רשמי.
בכתב התביעה טענה האם כי הרתה במסגרת מערכת יחסים שניהלה בעבר עם הנתבע וב-2016 נולדה בתם. היא ציינה כי שניהם רווקים אשר לא התגוררו יחד מעולם. לדבריה, הנתבע פוגש את הילדה מדי פעם אך לא באופן רציף וקבוע. היא ביקשה להפנות אותו לביצוע בדיקה גנטית לצורך רישום פורמלי של האבהות למרות התנגדותו.
היועץ המשפטי לממשלה שצורף להליך כנתבע ביקש להורות על צו לביצוע בדיקה גנטית בכפוף לקבלת עמדת הגבר. אלא שהאחרון לא שיתף פעולה, לא הגיש כתב הגנה והתייצב לבסוף לדיון בבית המשפט רק לאחר שהוצא נגדו צו הבאה. בדיון הוא אישר כי הוא בקשר עם הקטינה מגיל קטן ולא הכחיש את האפשרות שהוא אביה, אך עם זאת, עמד על התנגדותו לביצוע הבדיקה בטענה שעלול להיגרם לילדה נזק נפשי.
השופטת קודלר עיאש ציינה שאין ספק כי טובת הילדה היא לדעת מיהו אביה ושרישום האבהות יוסדר. היא הסבירה כי חוק מידע גנטי מסמיך את בית המשפט להורות בצו על ביצוע בדיקת רקמות גם ללא הסכמת הנבדק, בתנאי ששוכנע כי יש סיכוי סביר שהטענה בדבר הקשר המשפחתי נכונה, ושניתנה לנבדק הזדמנות להשמיע את התנגדותו. במקרה זה, קבעה, שני התנאים מתקיימים.
עו"ד אלי קדמיעו"ד אלי קדמי
בפסק הדין צוין כי קיים סיכוי סביר לנכונות טענות האם ואף הגבר עצמו סבור כי ייתכן שהוא האב. ואולם, הוא מתנגד לבדיקה אפילו שהוא מבין שהיא נדרשת לצורך רישום האבהות.
"הנתבע מדבר בשני קולות", נקבע. "מצד אחד מביע אכפתיות כלפי הקטינה וטוען כי היא מכירה בו כאבא מאז יום היוולדה, ומצד שני, בצורה לא רציונלית מתנגד לביצוע הבדיקה, הגם שדווקא הבדיקה עשויה לשפוך אור על התמונה האמיתית ביחס לשאלת האבהות".
השופטת הוסיפה כי בנסיבות שבהן הנתבע לא מכחיש את אבהותו, הילדה "ראויה לקבל ממנו יחס אכפתי ולא יחס המתעלם ממנה כאדם הזכאי לדעת את שורשיו ואת מולידיו".
לפיכך הפנתה השופטת את הצדדים לביצוע בדיקת הרקמות והבהירה לגבר כי במידה שיהיה צורך בהפעלת רשויות האכיפה לשם הבאתו לבדיקה - הוא ייאלץ לשאת בהוצאות האכיפה. ככל שיתברר בסופו של דבר כי אינו האב, הוצאות האכיפה יחולו על האם.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ התובעת: עו"ד לימור ליבדרו • הנתבע לא היה מיוצג • עו"ד אלי קדמי עוסק בדיני משפחה • הכותב לא ייצג בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין