למרות שהאישור עלול להיות מלווה בקשיים בכנסת בשל איבוד הרוב על ידי הקואליציה, החליט שר האוצר אביגדור ליברמן להביא כבר מחר (ב') לאישור המליאה לקריאה שנייה ושלישית את החוק שיוסיף נקודת זיכוי אחת ששווה 223 שקל בחודש לכל הורה לילדים בני 6 עד 12 ואת חוק מתן מענק עבודה מיוחד בסכום של 1,600 שקל לזכאי מס הכנסה שלילי.
בנוסף, יותר מחודשיים אחרי שהציג שר האוצר אביגדור ליברמן תוכנית סיוע מצומצמת לעצמאים ועסקים שנפגעו בגל האומיקרון, הממשלה אישרה היום את הצעת החוק בנושא, והיא תובא מחר לקריאה ראשונה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן
שר האוצר אביגדור ליברמן
(צילום: יואב דודקביץ')
לפי ההצעה מדובר בעסקים שספגו ירידת מחזורים משמעותית – סף ירידת המחזורים בחודשים ינואר ופברואר 2022 לעומת החודשים המקבילים ב-2019 יעמוד על 35% לפחות. היקף הסיוע לא יעלה על 600 אלף שקל. בנוסף המחזור של העסקים הזכאים לא יעלה על 60 מיליון שקל, ויכללו רק כאלה שלא חילקו דיבידנדים בשנים האחרונות. לפי הערכות מצד גורמים באוצר, מדובר באלפים בודדים של עסקים זכאים.
הסיוע הפעם יינתן בתשלום אחד בלבד, לרבות מענק סוציאלי/מענק בהשתתפות בהוצאות קבועות (בעבר ניתנו שני מענקים שונים לתחומים הללו), מענק עידוד תעסוקה (שימור עובדים) ופטור מארנונה.
עסקים חדשים שנפתחו מאז 2020, יקבעו להם מחזורי בסיס כפי שהיה נהוג בגלי התחלואה הקודמים, על פי התוכנית לסיוע כלכלי, כפי שתקבע רשות המיסים לגבי כל עסק בנפרד.
במשרד האוצר ציינו כי יישום המתווה באופן פשוט וללא ביורוקרטיה מיותרת הפעם. שר האוצר, אביגדור ליברמן: "הממשלה מעניקה וודאות לעצמאים ולעסקים הקטנים והבינוניים במדינת ישראל. לאורך כל הדרך אמרתי שמי שנפגע בגל האומיקרון יקבל את הסיוע הנדרש מאיתנו והיום עם פתיחת מושב הכנסת אנחנו מיישמים. ההחלטה שתובא להצבעה בכנסת תאפשר לעצמאים לקבל מענה כולל בתשלום אחד וללא בירוקרטיה, להמשיך להניע את המשק ולהצמיח את הכלכלה הישראלית".
גורם בלשכת שר האוצר טען היום בשיחה עם ynet כי "אנחנו משוכנעים שהאופוזיציה לא תכשיל חוקים שבאים להיטיב עם אוכלוסיות שלמות. מדובר בהורים לילדים, בבעלי שכר נמוך במיוחד ובאלפי עצמאים. אנחנו מעריכים שיימצא רוב להעברת החוקים הללו למרות מצב יחסי הכוחות הנוכחי בכנסת".