הלחץ שהפעילו העצמאים לא עזר. משרד האוצר יסייע בתוכנית מצומצמת במיוחד למעט מהעצמאים שנפגעו חלקית כתוצאה מהתפשטות זן האומיקרון בחודשיים האחרונים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
שר האוצר אביגדור ליברמן הודיע היום (ב') בכנסת כי המתווה שגובש במשרד האוצר לסיוע לעסקים קטנים ובינוניים עד להיקף מחזור של 60 מיליון שקל בשנה, יהיה מצומצם ויכלול סיוע מרבי של 600 אלף שקל רק לעסקים שניזוקו לפחות ב-35% מהמחזור לעומת החודשים המקבילים ערב משבר הקורונה. ההשוואה לבקשות הסיוע - בתוכנית שתידרש בה עדיין חקיקה - תהיה על פי השוואה בין החודשים ינואר-פברואר 2022 לינואר-פברואר 2019.
1 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן
שר האוצר, אביגדור ליברמן
(צילום: אביגיל עוזי)
נציין, כי ההערכה היא שקיימים רק כמה אלפי עסקים בודדים שיעמדו בקריטריון הזה בעיקר בענפי התרבות, התיירות והאוכל (מסעדות, בתי קפה, ברים). בעבר פוצו עסקים על אובדן וירידות במחזוריהם של 25% או 40%, תלוי בתקופת משבר הקורונה.
הסיוע הפעם יינתן בתשלום אחד בלבד, לרבות מענק סוציאלי/מענק בהשתתפות בהוצאות קבועות (בעבר ניתנו שני מענקים שונים לתחומים הללו), מענק עידוד תעסוקה (שימור עובדים) ופטור מארנונה.
עסקים חדשים שנפתחו מאז 2020, יקבעו להם מחזורי בסיס כפי שהיה נהוג בגלי התחלואה הקודמים, על פי התוכנית לסיוע כלכלי, כפי שתקבע רשות המיסים לגבי כל עסק בנפרד.
לדברי נשיא לשכת יועצי המס ירון גינדי, שיעץ לאוצר בניסוח סעיפי התוכנית, החישוב יתבצע לפי מחזור העסק בחודשים ינואר ופברואר 2022 בהשוואה למחזור בסיס שייקבע כך: מחזור העסק מחודש לאחר תחילת הפעילות ועד יום 31 בדצמבר 2021 חלקי מספר חודשי הפעילות כפול שתיים.

נשיא לשכת יועצי המס ירון גינדינשיא לשכת יועצי המס ירון גינדיצילום: איריס מזור

במשרד האוצר ציינו כי יישום המתווה באופן פשוט וללא ביורוקרטיה מיותרת הפעם, "יאפשר הזרמת סיוע וחמצן לעסקים שנפגעו משמעותית, על מנת להשאיר אותם עסקים חיים כמנועי צמיחה של המשק".
השר ליברמן ציין כי הוא מבקש להודות לראש הממשלה נפתלי בנט, לראש הממשלה החליפי שר החוץ יאיר לפיד ולסגן השר במשרד ראש הממשלה אביר קארה, "על שעמדו בלחצים ותמכו בקו האחראי שאני משתדל להוביל".
שר האוצר ציין כי הנתונים מוכיחים שהפגיעה במשק נמוכה במיוחד, כאשר השימוש בכרטיסי אשראי עלה מאז ראשית השנה ותשלומי מקדמות המע"מ הוכיחו שרוב המשק לא נפגע ורווחי העסקים אפילו עלו בחודשי האומיקרון.
בהתייחסו לדרישות להוזיל את המס על הדלק אמר ליברמן כי "להוריד את מס הבלו על הדלק עכשיו זה כמו זה כמו לעשות טיח על קיר באמצע רעידת אדמה חזקה. צריך להמתין שהמצב יתמתן לפני שנוקטים בכל מני צעדים, ולנשום עמוק". בכך השיב השר ללחצים של פוליטיקאים ותנועות חברתיות שדרשו למתן את ייקור מחירי הדלק באמצעות הפחתת המס.
רמי בז'ה, יו"ר פורום העצמאים מבית ההסתדרות, מסר בתגובה למתווה כי "כל פעם מחדש מכריזים על מתווה במקום להבין שצריך להסדיר את הפיצויים כרשת ביטחון קבועה".
עו"ד רועי כהן, נשיא להב - לשכת ארגוני העצמאים והעסקים בישראל, אמר בתגובה כי "ציבור העצמאים אינו כלי משחק כדי לכבות שריפות בקואליציה, ציבור העצמאים ובעלי העסקים זכאי בדין לפיצויים לפי ירידה של 25% על פי מתווה 'צוק איתן'. תפסיקו עם הטריקים והשטיקים. מדוע לא הוכנס חודש דצמבר 2021 למתווה הפיצויים בו החלה הפגיעה בעסקים? היד קפוצה תמיד כלפי העצמאים. שוב אנו נתקלים במדיניות של קבלת החלטות שלא על בסיס הכרות עם עולם העצמאים והעסקים וזה מה שיוצר את הנתק מציבור העצמאים שחי כבר שנתיים ברכבת הרים ובחוסר ודאות".

פורסמו הצווים להפחתת מכסים כחלק מהתוכנית הכלכלית

בתוך כך, במסגרת התוכנית הכלכלית של משרד האוצר להורדת יוקר המחיה, פורסמו היום להערות הציבור שורת צווים לביטול מכסים, בהם:
ביטול המכסים בגובה של 12% על כלל מוצרי הריהוט המיובאים - ובפרט מיטות, ספות, שידות, כסאות, ארונות ועוד. היקף שוק הריהוט בישראל מוערך בכ7-8 מיליארד שקל ובאוצר טוענים כי ביטול המכס צפוי להביא להפחתת מחירו לצרכן.
ביטול מכסים על מגוון מוצרי צריכה לרבות תרופות ומוצרים רפואיים, נייר טואלט, גפרורים, תכשירים לבישום חדרים, מחברות ואלבומים, פרווה מלאכותית, זיקוקים, קוטלי חרקים ופטריות, טפיטי קיר, ממחטות, מפות ומפיות, מעטפות, לוחות שנה וספרי צביעה לילדים.
בנוסף, צו להפחתת מכסים על מוצרים וחומרי גלם לתעשייה כגון: מלחים שונים, שמנים, ניטרטים ופוספטים, תרכובות, דשנים, חומרי הדברה, פלסטיק ומוצריו, מוצרי גומי שונים וחומרי צבע ועוד.
הפחתת המכסים זו, צפויה לפי האוצר להוזיל את עלויות המפעלים, להגביר את הפריון במשק ולסייע למפעלים לצלוח את התקופה הנוכחית.
באוצר מציינים, כי לצד הפחתת המחירים הצפויה לצרכן, תוכנית "מכס אפס" צפויה לסייע בפתיחת שווקים חדשים ליבוא, בהפחתת רגולציה ולהגדלת היבוא המקביל.
לדברי שר האוצר, אביגדור ליברמן, "תוכנית 'מכס אפס' מורידה את המכס על שורה ארוכה של מוצרים לצרכנים ולתעשייה מה שיוזיל את מחירם באופן ניכר. צעד זה מגיע בנוסף לתוספת נקודות הזיכוי להורים עובדים וסבסוד הצהרונים - כך שההכנסה הפנויה של המשפחות העובדות תגדל באלפי שקלים בשנה".