פרסום ראשון: לאחר איומיו של שר החינוך יואב קיש כי לא יקדם את הקמת האוניברסיטה בגליל, עד למינוי ועדת גבולות שתחליט על העברת שטח המכללה בתל חי לאחריות העיר קריית שמונה הסמוכה, הכריז בסוף השבוע מנכ"ל משרד הפנים רונן פרץ על הענקת המנדט לקבלת החלטה זו. על פי המלצת פרץ, בתמיכתו של שר הפנים משה ארבל, ועדת חקר הגבולות שהוקמה בשנת 2021 לדון בהעברת שטחי שיפוט מתחומי מועצת הגליל העליון בדרום העיר, תוסמך גם לקבל החלטה בעניין שינוי הגבולות וחלוקת ההכנסות בין עיריית קריית שמונה למועצה האזורית גליל עליון בכל אלפי הדונם עליהם חולשת מכללת תל חי כיום והאזורים שמסביבה שעתידים לקום בהם שכונת מגורים, בנייני לימוד אקדמיים ואזורי מסחר ותעשייה.
בקריית שמונה בירכו על ההחלטה ורואים בה לא פחות מהיסטורית. "יש פה בשורה מדהימה", אמר אביחי שטרן, ראש העירייה. לאחר יותר מחמישה חודשים ש-24 אלף תושבי עירו מפונים מבתיהם ונפוצו למאות רשויות מקומיות ברחבי המדינה מאילת ועד הגולן, סבור שטרן כי תושביו זוכים כעת לבשורות אופטימיות. "המדינה מראה דווקא בעת הזאת שהיא לא שכחה מהעיר ומקדמת תהליכים חשובים שיזניקו את קריית שמונה והגליל כולו לקראת היום שאחרי המלחמה עם אקדמיה בגליל ושכונת מגורים צמודה לה ויכולת לפתח סביבה אזורי מסחר ותעסוקה. אלו הזדמנויות להגדיל את ההכנסות לרשות המקומית כך שנוכל לתת שירותים הרבה יותר טובים ולשפר את איכות החיים של התושבים שלנו. בזמן שהאויבים מבקשי רעתנו מתחפרים במנהרות, אצלנו מתכננים את העתיד שמעל פני האדמה".
1 צפייה בגלריה
תל חי תוכן פרסומי
תל חי תוכן פרסומי
מכללת תל חי
(צילום: מכללת תל חי)
המאבק על השטחים המוניציפליים המצומצמים יחסית של קריית שמונה מול אלו שתחת שטחה של המועצה האזורית השכנה נמשך כבר עשרות שנים. בעיר מאמינים כי הרחבת הגבולות המוניציפאליים שלה וחלוקת הכנסות הוגנת היא אבן דרך משמעותית לקידומה כעיר מחוז חזקה ואיתנה באצבע הגליל. "אין לנו כל מקורות קרקע להתפתח אליהם ואחרי עשרות שנים שנלחמנו על הרחבת העיר ועל הקמת אוניברסיטה בה, אנחנו רואים את הפירות ומבינים שזו ההזדמנות שלנו להתפתח ולהיות מרכז אזורי שנותן שירותים לכלל האיזור, כפי שצריכה להיות עיר מחוז", ציין שטרן.
במועצה האזורית גליל עליון לא קיבלו בשוויון נפש ובהסכמה, בלשון המעטה, את הדרישה של השר קיש להתנות את הקמת האוניברסיטה בתל חי, בכך ששטחי המכללה יועברו לקריית שמונה. בחודש שעבר פנה גיורא זלץ, ראש המועצה, אל בכירי משרד הפנים במכתב נוקב בו טען כי לא ייתכן שבזמן שמתמודדים במועצה "עם הצורך במתן מענה לענייניים קיומיים של ממש, נמצא הזמן לעסוק בשינוי גבולות השיפוט". הוא תקף את שר החינוך שמדבר ב"ססמאות בשבח האחדות" ופועל ללא כל עדכון ובלא כל היגיון והנמקה להחלטתו להתנות את הקמת האוניברסיטה בהעברתה לתחום השיפוט של קריית שמונה. זלץ הבהיר במכתבו כי "האינטרסים של מועצה אזורית הגליל העליון ושל קריית שמונה הינם משותפים, דהיינו כי העיר קריית שמונה תהיה עיר מחוז חזקה משגשגת ופורחת הן לטובת תושביה שלה והן לטובת תושבי קיבוצי הגליל העליון, כפי שגם האינטרס של קריית שמונה הינו כי הקיבוצים צמודי הגדר ואלה אשר סביב לה יהיו איתנים וחסונים לטובתה היא ולטובת תושביה". הוא האשים כי "מי שסבור כי ניתן לחזק רשות אחת על חשבון רעותה, במקום בנייה מתואמת ומשותפת, ומי שרואה טעם לעודד ריב ומדון בעניין שאין בו כל תכלית, לא למד דבר מהשבת השחורה ומהאירועים אשר חווינו כאן בשנה אשר קדמה לה".
זלץ הפציר באנשי משרד הפנים להמתין עם קבלת החלטות עד לשמיעת טענות המועצה, לאחר שהמצב הביטחוני באיזור יירגע ותהיה הפניות לעסוק בכך. במכתבו הסביר כי ממילא דיון בוועדת הגבולות כאילו ההחלטות המאשרות הקמת אוניברסיטה במקום המכללה, כבר נתקבלו הוא תאורטי ויש להמתין עד לאחר קבלת החלטת הוועדה המקצועית המלווה את הקמת האוניברסיטה בגליל.
זלץ טען עוד כי יש לדון בכלל הסוגיות הנוגעות לחלוקת ארנונה ומחלוקות שטחי שיפוט ברחבי האיזור, "כמקשה אחת על פני הדיון בכל סוגייה בנפרד העומדת בפני עצמה". הוא הזכיר כי סוגיות אלו נדונו כבר בוועדת הגבולות שהוקמה בשנת 2021 והמלצותיה זכו לחתימתה של שרת הפנים דאז אילת שקד ועליהן סירב לחתום שר האוצר אביגדור ליברמן.
במועצה האזורית גליל עליון וגם בקריית שמונה מכירים בכך שהמחלוקת על שטח השיפוט שבו תקום האוניברסיטה לא מבוססת על הכנסות הארנונה בהכרח. "הצעתי לוותר על הכנסות הארנונה שילכו לקרן מלגות משותפת לגליל עליון וקריית שמונה. בסוף אין רווחי ארנונה גבוהים ממוסדות חינוך אלא זה מנוע צמיחה שחייב להיות כאן בעיר", אומר שטרן. לדבריו, "אם אתה רוצה להביא שינוי אמיתי לאיזור אתה בונה עיר חזקה ומרכזית שבה אזורי תעשייה ותעסוקה, מרחבי חינוך ואקו סיסטם שלם שחייב להיות חלק מעיר ולא יכול להיות בתוך הקיבוצים. את חיי הלילה, התחבורה הציבורית ובה הרכבת ועוד צריך בתוך העיר".