1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בית משפט השלום בתל אביב קיבל לאחרונה תביעה של צמד מתווכים נגד מוכרי וילה ברמת גן, בני זוג בשנות ה-80 לחייהם, שהפרו הסכם ומכרו את הנכס מאחורי גבם תמורת כשבעה מיליון שקל: השופט עדי הדר קבע שהם פעלו בחוסר תום לב, ולכן בנוסף ל-1% דמי תיווך הם ישלמו גם 2% פיצוי מוסכם, ובסך הכול כ-274 אלף שקל.
ביולי 2020 התקשרו הצדדים בהסכם שבמסגרתו ניתנה למתווכים בלעדיות על שיווק הנכס. שלושה חודשים לאחר מכן, בתוך תקופת הבלעדיות, מכרו בני הזוג עצמאית את הנכס תמורת 6.8 מיליון שקל, מבלי להודיע על כך למתווכים. הם הסתירו זאת מהם גם אחרי שהנכס כבר נמכר, ואמרו להם שמתנהל מו"מ על הנכס וכי "חבר" של הבעל מתעניין בו.
ביולי 2021 הוגשה התביעה לבית המשפט, ובה טענו המתווכים כי בני הזוג הפרו את הסכם התיווך ולפיכך עליהם לשלם להם את הפיצוי המוסכם בשיעור 2% מסכום מכירת הנכס, לצד דמי התיווך שנקבעו בשיעור 1% מסכום המכירה. לטענתם הם פעלו ללא לאות לצורך פרסום הנכס באתרים השונים, בעוד שהמוכרים פעלו מאחורי גבם ותוך הדרתם.
עו"ד אהרן פרוברעו"ד אהרן פרובר
מנגד טענו בני הזוג כי הם אנשים מבוגרים שהוחתמו על חוזה בלעדיות מבלי שניתנו להם הסברים ומבלי שהבינו על מה הם חותמים. הם דחו את טענת המתווכים על כך שפעלו במרץ לפרסום הנכס, וטענו כי הפרסום בוצע בשלושה אתרים בלבד. הם הוסיפו שהתובעים לא זכאים לדמי תיווך מאחר שכלל לא היו מעורבים בעסקת המכירה ואף לא הכירו את הקונים.
אבל השופט הדר דחה את הטענה שבני הזוג הוטעו או נעשקו. הוא ציין שהתרשם כי הבעל הוא אדם דעתן "שיודע היטב מימינו ומשמאלו" ומחזיק בחברה ששווה מיליוני שקלים. נפסק כי הטענות לאי-הבנת ההסכם על ידו בדיעבד עלו כדי להתחמק מתשלום דמי התיווך באופן פסול. גיל 80, צוין, אינו יוצר חזקה לחלישות הדעת, ובמקרה של הנתבע נראה שגילו לא עמד לו לרועץ.
בפסק הדין הוסבר שחתימת בני הזוג על הסכם הבלעדיות קנתה להם סיכון וסיכוי, ואולם הם בחרו להתעלם מהסיכון ולמכור את הנכס תוך הפרת הבלעדיות, ולכן במקרה זה אין להם להלין אלא על עצמם. יתרה מכך, כתב השופט, הם ניסו ליהנות משני העולמות: אם יצליחו למכור את הנכס בעצמם הם יותירו את המתווכים קירחים, אך במידה ולא יצליחו - ימשיכו ליהנות משירותיהם.
הוא דחה את ניסיון בני הזוג לטעון שלא קיבלו שירות טוב מהמתווכים. לדבריו אלה פעלו באופן סביר בהתחשב בתקופת הקורונה והחגים. בהקשר זה ציין שדווקא הבעל אחראי לעיכוב המכירה כשדרש במשך תקופה מחיר של 8 מיליון שקל. לפיכך חויבו בני הזג לשלם למתווכים 238,680 שקל בתוספת 35 אלף שקל עבור הוצאות ושכר טרחת עו"ד.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • שמות ב"כ הצדדים לא צוינו בפסק הדין • עו"ד אהרן פרובר עוסק בדיני חוזים • הכותב לא ייצג בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין