1 צפייה בגלריה
ג'קוזי
ג'קוזי
אילוסטרציה
(צילום: Shutterstock)
בית משפט השלום בחיפה קיבל לאחרונה תביעה שהגיש גבר בשנות ה-60 לחייו שלפני כתשע שנים שהה עם אשתו בצימר בירכא ונדבק בחיידק שגרם לו לדלקת ריאות קשה והותיר אותו עם נכות נוירולוגית. על סמך תוצאות בדיקה שביצע משרד הבריאות, וסמיכות הזמנים בין החופשה בצימר לבין התפרצות המחלה, קבע השופט יואב פרידמן שבעלי הצימר יפצה אותו בכ-1.25 מיליון שקל.
התובע, כיום בן 72, שהה באוגוסט 2014 עם זוגתו ביחידת ספא בצימר, שבה שתי מקלחות, ג'קוזי וסאונה יבשה. במהלך סוף השבוע טייל הזוג באזור ובין לבין התקלח והתרענן בצימר ועשה שימוש רב במקלחות, בג'קוזי ובסאונה.
בתום החופשה לאחר שני לילות עשה הזוג דרכו בחרה לביתו דרומה. בעת הנסיעה החל התובע לחוש ברע ולסבול מעייפות, חולשה וכאבי ראש. כעבור יומיים הוא ביצע בדיקות דם שיצאו לא תקינות והוא הובהל לבית החולים שם אושפז במחלקה פנימית ובהמשך קרסו מערכות גופו. הצוות הציל את חייו והוא שוחרר אחרי יותר מחודש.
התובע עבר תהליכי שיקום ומאז הוא מתנייד באמצעות כיסא גלגלים והליכון. בית החולים דיווח למשרד הבריאות על הימצאות החיידק ונציגי המשרד הגיעו אל הצימר של הנתבע ונטלו דגימות מים. באחת המקלחות נמצאו ערכי חיידק ליגיונלה גבוהים בהרבה מהמותר.
בחוות דעת שהגיש התובע כתב מומחה כי המצב הרפואי והסיבוכים שמהם סבל מתוארים בספרות כסיבוכים אפשריים של מחלת הליגיונרים (שנגרמת מהחיידק ליגיונלה). הוא הוסיף כי נכותו גורמת לו לאובדן מלא של כושר העבודה.
עו"ד פאני יהלוםעו"ד פאני יהלוםטל אודי אזורית סטודיו לצילום
בעלי הצימר טען מנגד כי הוא שומר על הניקיון בדירה, כך שכל המקלחות מטופלות ונקיות, ולרבות הספא והסאונה. הוא הוסיף שהתובע הרבה לטייל בימים בהם שהה בצימר והוא יכול היה להידבק בזיהום במקום אחר.
השופט יואב פרידמן כתב שיש כמה סממנים המעידים על קשר סיבתי בין המחלה לבין השהות בצימר. הוא ציין בין היתר את סמיכות הזמנים בין תחילת התסמינים לבין זמן השהות בצימר, היעדר עבר של מחלת הלגיונלה, שימוש בשלוש המקלחות שבצימר והידיעה שבאותה עת אחת לפחות מהמקלחות הייתה נגועה בערכים החורגים בהרבה מאוד מהערכים התקינים של החיידק.
נקבע שבעלי הצימר לא היה מודע להנחיות משרד הבריאות ולא בדק לאורך השנים את ערכי הלגיונלה במערכות המים שבצימר. הוא אף לא ביצע חיטויים או פעולות מנע נדרשות. הובהר שחלה עליו, כבעל יחידת אירוח עם אורחים מתחלפים, החובה לבצע בדיקות תקופתיות. משלא עשה זאת, הוא התרשל וחב לפצות את התובע על נזקיו בשל הידבקותו במחלת הליגיונלה.
באשר לנזק קבע השופט שהתובע נותר עם נכות בשיעור של 65% ואיבד את כושר השתכרותו. בעל הצימר חויב בפיצוי בסך 1,048,963 שקל בתוספת שכר טרחת עו"ד בסך 245,457 שקל.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ התובע: עו"ד מירב שחם • ב"כ הנתבע: עו"ד מולא סמיר • עו"ד פאני יהלום עוסקת בנזיקין • הכותבת לא ייצגה בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין