הערעור נדחה, אבל עונש המאסר קוצר: בית המשפט לערעורים בשווייץ דחה היום (שלישי) את ערעורו של איש העסקים הישראלי בני שטיינמץ, שהורשע לפני שנתיים בעבירות של שוחד והלבנת הון בפרשת הכרייה בגינאה. יחד עם זאת, עונש המאסר של שטיינמץ קוצר מחמש לשלוש שנים, כאשר שנה וחצי מהן מאסר בפועל. הקנס בסך 50 מיליארד פרנק שווייצרי שהוטל עליו נשאר על כנו. מיד עם סיום הדיון הודיע שטיינמץ כי הוא יערער על הפסיקה.
ההחלטה בערעור הגיעה אחרי שבעה ימים של דיונים בעניינו של שטיינמץ ושני נאשמים נוספים. על פי ההרשעה, הם שילמו שוחד כדי לקבל רישיון כרייה של עפרת ברזל במכרה הגדול בגינאה בשווי מוערך של כחמישה מיליארד דולר.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
בני שטיינמץ
בני שטיינמץ
שטיינמץ. עדיין יישב בכלא
(צילום: רויטרס)
במהלך הערעור עורכי דינו קראו לזיכויו המלא של המיליארדר הישראלי, או לפחות לסגירת התיק בטענה כי שווייץ איננה המדינה המתאימה להכריע בתיק מאחר שהפשעים לכאורה לא בוצע בתחומה.
עוד קודם לכן, בדצמבר האחרון, הגיע שטיינמץ להסדר כולל עם הרשויות בישראל במישור הפלילי ומבחינת מיסוי בפרשה, על פיו הפרקליטות לא תגיש נגדו כתב אישום בתמורה לחילוט אזרחי של 17 מיליון שקל. במקביל, שטיינמץ הגיע להסדר מול רשות המיסים בסכסוך ארוך השנים שלו מולה, במסגרתו ייקבע שהוא תושב ישראל לצורכי מס, ונאמנויות זרות הקשורות אליו ישלמו מס בישראל. לאור זאת, הוא יחויב במס של כ-300 מיליון שקל על העבר, ויתחיל לשלם מס עתידי על הכנסותיו בישראל.
כאמור, במרכז החקירה עמד חשד כי שטיינמץ, באמצעות אנשי קש ואנשי עסקים נוספים, שילם שוחד בהיקף של כ-30 מיליון דולר לנשיא גינאה לשעבר, נסאנה קונטה שנפטר, וכן לאשתו ממאדי טור, בשנים 2012-2006. בתמורה, קידמו את האינטרסים העסקיים של חברת הכרייה BSGR. במסגרת החקירה נטען כי השוחד סייע לשטיינמץ לזכות ברישיון כרייה של עפרת ברזל במכרה הגדול במדינה - סימנדאו - בשווי מוערך של כחמישה מיליארד דולר. במסגרת החקירה בישראל גויס עד מדינה.
החקירה השוויצרית הולידה כתב אישום שהוגש בז'נבה וחשף מסלול חובק עולם של העברות כספים. שטיינמץ הורשע בפרשה בינואר אשתקד בבית המשפט בז'נבה בעבירות שוחד והלבנת הון. על שטיינמץ, שהגיש ערעור על ההרשעה שמחכה להכרעה, נגזרו חמש שנות מאסר וקנס של 50 מיליון פרנק שוויצרי (כ-180 מיליון שקל).
עו"ד של שטיינמץ, איתן מעוז, מסר בתגובה: "בית המשפט בז'נבה קיבל חלק מטענותנו, ביטל את ההרשעה בסעיפים שונים והפחית את עונש המאסר שגזרה הערכאה הקודמת. נמשיך להיאבק להוכחת חפותו של מר שטיינמץ ונגיש ערעור לבית המשפט הפדרלי בשוויץ כנגד מעט האישומים שנותרו. מר שטיינמץ הינו קורבן של עלילת שווא מכוערת כפי שהוכח כבר בהחלטת הפרקליטות הישראלית לסגור את תיק החקירה נגדו, בנצחונו בהליכים כנגד ריו טינטו, בנצחונו בהליכים כנגד חברת vale הברזילאית ובכל מקום שבו ניתנה לו האפשרות העניינית להוכיח את צדקת טענותיו ללא שיקולים פוליטיים".