בבית המשפט בז'נבה נפתח היום (שני) הדיון הראשון בערעורו של המיליארדר הישראלי בני שטיינמץ (66), על הרשעתו בעבירות שוחד של פקידי ציבור בגינאה וזיוף מסמכים במטרה לקצור לחברת BSGR בבעלותו חוזי כרייה של משאבי עופרת ברזל במדינה בשווי של 5 מיליארד דולר.
כזכור, שטיינמץ נידון בינואר 2021 לחמש שנות מאסר, ונגזר עליו לשלם קנס של 51.5 מיליון דולר, כאשר האישום המרכזי היה שהעביר תשלומים של מיליוני דולרים לאשתו לשעבר של נשיא גינאה המנוח, לנסנה קונטה, באמצעות אנשי וחברות קש, במה שסלל את הדרך לעסקה המדוברת.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
בני שטיינמץ
בני שטיינמץ
בני שטיינמץ
(צילום: רויטרס)
שטיינמץ טוען כי בית המשפט בשווייץ, שקבע את גזר דינו, לא הבין את העובדות בתיק עד הסוף, ורצה כי המקרה של איש העסקים הישראלי יהווה דוגמה לכך ששווייץ, שזכתה למוניטין מפוקפק לאורך השנים של עסקאות כספיות חשאיות, מראה כי היא משנה כיוון ומחמירה בנושאים הללו.
התביעה בשווייץ טוענת כי שטיינמץ, תושב ז'נבה בעבר, שמחזיק גם באזרחות צרפתית, יחד עם שני נאשמים נוספים, שיחדו פקידים זרים וזייפו מסמכים כדי להסתיר את אותו השוחד מהרשויות והבנקים. חלק מהכספים עברו לכאורה דרך שווייץ, והתיק נחקר באירופה, אפריקה וארצות הברית. עוד טוענת התביעה כי החל משנת 2005 שילם שטיינמץ כמעט 10 מיליון דולר לאשתו של הנשיא קונטה, ששלט בגינאה שנים רבות, על מנת לזכות באותן עסקאות. יש לציין כי למרות פרסום גזר הדין לפני למעלה משנה וחצי, שטיינמץ עדיין לא נכנס לכלא.
יחד עם שטיינמץ הורשע בתיק גם פרדריק סילינס, בעל השליטה לשעבר בחברת פנטלר, ששימשה על פי כתב האישום כצינור להעברת כספי השוחד. על סילינס נגזרו 3.5 שנות מאסר וקנס כספי של 5.5 מיליון פרנק שווייצרי. האזרחית הבלגית, סנדרה מרלוני הורמנס, בכירה לשעבר בחברת של שטיינמץ, היא המורשעת השלישית בפרשה, ועליה הוטל עונש של שנתיים מאסר על תנאי, וקנס כספי בסך 50 אלף פרנק שווייצרי.
אחרי החלטת בית המשפט בז'נבה בינואר 2021, אמר שטיינמץ: "פסק הדין מנוגד לחלוטין לכללי הדין הבינלאומי, הוא אינו סופי וככזה אגיש ערעור עליו באופן מיידי. ההחלטה אינה משקפת את הדברים שנחשפו במהלך ששת ימי הדיונים. אין ולא היה הסכם או מעשה של שחיתות. במקרה זה ישנם רק עדים ששיקרו ושוחדו, עדים ששילמו להם בגין שקר, שלא הגיבו לזימונם לבית המשפט ולא ניתן היה לחקור אותם בחקירה צולבת. אני מגנה ומוחה על עשור שנים של מניפולציות ושקרים, חקירה שנערכה תוך הפרת זכויות ההגנה על ידי התובע".
פורסם לראשונה: 11:09, 29.08.22