אחרי שרה"מ נפתלי בנט, שר האוצר אביגדור ליברמן ושר המשפטים גדעון סער השיקו את הרפורמה במסיבת העיתונאים הראשונה שלהם, כרגע היא כלל לא מופיעה בחוק ההסדרים. כך התברר הערב ל-ynet לקראת פרסומו של כל חוק ההסדרים הלילה באתר האוצר להערות הציבור. כמו כן נודע כי הערב מתקיים דיון האם להוציא מהחוק סופית גם את פרק הפעלת אגרות הגודש.
ל-ynet נודע כי מאחורי הקלעים מתנהל מאבק עיקש בתוך משרד המשפטים והיועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, מתלבט האם לאשר בכלל את קידומה של הרפורמה הגדולה. הנושא טרם הוכרע וכרגע מחכה להכרעתו של היועץ המשפטי לממשלה שצפויה בתחילת שבוע הבא. הבוקר ynet פרסם כי מספר יועצים משפטיים פנו במכתב ליועץ המשפטי לממשלה כדי להביע את התנגדותם לאופן שבו מנסים להעביר רפורמה בנושא הרגולציה בישראל, הכוללת הקמה של רשות רגולציה.
1 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים בנושא תוכנית לאומית להפחתת הרגולציה והביורוקרטיה
מסיבת עיתונאים בנושא תוכנית לאומית להפחתת הרגולציה והביורוקרטיה
ההצגה החגיגית של התוכנית
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
רק לפני כשבועיים הכריזו כאמור ראש הממשלה, שר האוצר, שר המשפטים וסגן השר במשרד ראש הממשלה אביר קארה, במסיבת עיתונאים חגיגית כי לראשונה יחוקק חוק מסגרת לרגולציה, שימסד תשתיות ארוכות טווח לגיבוש רגולציה בישראל ותוקם רשות רגולציה שתפקח על תהליכי קביעת רגולציה חדשה, ותפעל להפחתת הנטל הרגולטורי העודף.
בתוכנית נכלל ריסון של רגולציה חדשה במטרה ליצור ודאות לעסקים בעת היציאה מהמשבר ולאפשר להם להתמקד בפיתוח העסקי, ודחייה בהשקעות שהם נדרשים לבצע מתוקף דרישות רגולטוריות.
במסיבת העיתונאים הצהירו כאמור ראש הממשלה והשרים כי השוני ביניהם לבין הממשלה הקודמת היא שהם לא רק מדברים אלא באו ליישם. שר האוצר אביגדור ליברמן ציין כי "ממשלות ישראל לדורותיהן תמיד הצטיינו בכתיבת דו"חות, והרבה פחות ביישומם של אותם דו"חות שהן בעצמן הזמינו. אין לי ספק שהפעם נצליח לכונן מהפכה אמיתית בתחום הזה ולהצעיד את המשק הישראלי למקום טוב יותר".
שר המשפטים גדעון סער הוסיף: "מהלך עמוק של דה-רגולציה מתחייב והכרחי כבר שנים ארוכות. בעשור האחרון שמענו הרבה מאוד דיבורים ונאומים על דה-רגולציה, אבל היתה מעט מאוד עשיה בפועל."
סגן השר אביר קארה: "צריך להתחיל לעבוד, אני מאוד שמח שממשלת ישראל בשיתוף פעולה אדיר כי הרבה מאוד גופים יצטרכו להתגמש, זה יכול לקרות רק בממשלה הזאת ולא יכול היה לקרות באף ממשלה אחרת. לכן הממשלה בוחרת לקדם תכנית דרמטית להקלת הרגולציה והבירוקרטיה כזאת שתוביל למקומות הראשונים בעולם בקלות עשיית עסקים ותפחית את יוקר המחיה".
אחרי כל הציטוטים הללו מפתיע לגלות כי בחוברת חוק ההסדרים הסופית שתופץ הלילה להערות הציבור נעלמה משום מה הרפורמה ברגולציה.
בתוך כך, יו"ר המגזר העסקי דובי אמיתי פנה היום במכתב לבנט, ליברמן וסער וקרא להם להמשיך ולקדם את הרפורמה למרות התנגדות היועצים המשפטיים: "לא לסגת מההתחייבות להניע את מדינת ישראל להתייעלות משקית".
נשיא התאחדות התעשיינים ויו"ר נשיאות המעסיקים והעסקים, רון תומר, דרש במכתב ששלח ליועץ המשפטי לממשלה, שיפעל באופן מיידי להחזרת רפורמת הרגולציה לחוק ההסדרים. "יש ליישם באופן מיידי את תוכנית הממשלה לצמצום הרגולציה. ביטול הטיפול ברגולציה ימנע מהמשק לצאת מהמשבר", כתב.
עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר: "אסור לתת ליועצים המשפטיים לנהל את המדינה. ראייתם את הצורך בקידום משימות לאומיות בנויה על ראייה צרה של צורכי המדינה והחברה. גישת היועצים המשפטיים, משמעותה שלילת הכח מן הממשלה להציב יעדים לאומיים ובפועל לנהל את המדינה".