הסוף לחשדות נגד חברה המספקת מוצרים שמיועדים למגזר החקלאי ושני מנהליה: רשות המסים סגרה לאחרונה שלושה תיקים שבמסגרתם הם נחשדו בעבירות על חוק המע"מ ופקודת מס הכנסה, כולל הנפקה לכאורה של יותר מ-100 חשבוניות מס פיקטיביות על מנת להתחמק מתשלום מס בסך מיליוני שקלים. כעת התקבלה גרסתם שלפיה העסקאות היו אמיתיות.
חשבונית מס פיקטיבית היא אחת הדרכים הנפוצות והבלתי חוקיות שבאמצעותה יכולה חברה או עוסק מורשה להפחית מנטל המס. מדובר למעשה בחשבונית מלאכותית הניתנת מבלי שיש מאחוריה שירות או מוצר ממשיים שסופקו.
בהתאם לכתבי החשדות שהוגשו נגד החברה ומנהליה לפני כשנתיים, החשודים פעלו בין השנים 2015 ל-2018 לנכות 112 חשבוניות מס פיקטיביות, לכאורה במטרה להתחמק מתשלום מס בסך 17,555,637 שקל. עוד נטען כי במהלך התקופה האמורה נרשמו בספרי החברה עסקאות בסך כ-133 מיליון שקל אף זאת באופן מלאכותי.
המדינה טענה שהעסקאות לא היו ולא נבראו, והחשבוניות עליהן הופקו במטרה להונות את רשויות המס כדי להקטין את חבות המס בניגוד לחוק. כתוצאה מכך הועמדו החשודים לדין בכפוף לשימוע.
במסגרת ההגנה בשימוע טענו החשודים באמצעות עו"ד אלי סרור כי מדובר בחשבוניות המשקפות עסקאות אמיתיות, כך שאין יסוד לחשדות וממילא אין הצדקה להגיש כתב אישום נגד החשודים. הטיעון המרכזי עליו נשענה ההגנה היה כי ששת החקלאים שהיו מעורבים באותן עסקאות אישרו כי אכן קנו את הסחורה מהחברה. משהוכח כי לא מדובר בעסקאות "באוויר" אלא כאלה שבאמת יצאו אל הפועל, טענו החשודים שיש להימנע מהגשת כתב אישום נגדם.
עניין נוסף שהקשה להמשיך את בירור החשדות נגד החברה ומנהליה היה העובדה שהעד המרכזי בתיקים – מנהל החברה שעל פי החשד שמה התנוסס על אותן חשבוניות "פיקטיביות" – הינו אדם חולה שלא מסוגל להתייצב לעדות.
בסופו של דבר, אחרי השקעת משאבים משמעותיים ביותר מצד המדינה, היא נאלצה כאמור לסגור את התיקים. במכתבים ששלחה החטיבה המשפטית במכס ומע"מ מחוז חיפה לחשודים לפני כשבועיים הגיעה הסאגה לסיומה, עם ההודעה הרשמית לפיה לא יוגשו נגדם כתבי אישום.
לדברי עו"ד סרור שייצג את החקלאים ולאחר מכן את החברה ומנהליה בשימוע, שילוב גרסת החקלאים אשר אומתה, לפיה מדובר בעסקאות אותנטיות ולא מזויפות, לצד מצבו הרפואי של העד המרכזי – כל אלה הביאו את התביעה להבנה כי לא תוכל להרים את הנטל להוכחת אשמתם של החשודים, כך שעדיף לסגור נגדם את התיקים.
• הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ החשודים: עו"ד אלי סרור • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין