1 צפייה בגלריה
עיריית תל אביב
עיריית תל אביב
עיריית תל אביב
(צילום: דנה קופל)
בית המשפט לעניינים מנהליים בתל אביב הורה לאחרונה על ביטול חלק ניכר מחובות ארנונה שייחסה העירייה לחברה ולבעלים שלה עבור נכסים ברחבי העיר: מחובות של כחמישה מיליון שקל הצטמצם הסכום לכמה מאות אלפים בלבד. השופט אליהו בכר קבע שחלק ניכר מהחובות התיישן וציין שהעירייה עצמה הודתה שהחובות האמיתיים נמוכים בהרבה ממה שחשבה.
העתירה הוגשה באמצעות עו"ד גיא אבידן ועו"ד תמר אדלר בשם גבר נכה כבן 74 שמתגורר בפולין ובבעלותו נכס ברחוב נחמה בעיר, ובשם חברה שהוא בעל מניות בה וגם לה כמה נכסים בדרך מנחם בגין וברחוב נס ציונה.
בעתירה נטען שהעירייה נוקטת הליכי גבייה נגד העותרים על חובות בני 42-14 שנים, שלא כדין ובחוסר תום לב. נטען כי במסגרת הליכים משפטיים קודמים בוטל חלק גדול מהם ושהעירייה עצמה הודתה כי שהיקף החובות עומד בעצם על 700 אלף שקל בלבד.
עו"ד שרון אליהו שייצג את העירייה הודה שישנם כמה חובות שהיא כבר לא יכולה לגבות כיוון שהם ישנים. עם זאת, ביחס לחובות האחרים טען כי לאורך השנים ננקטו הליכים כך שהעירייה לא השתהתה בגבייה.
לדבריו חוב על נכס ששייך לעותר וב-2016 הפך ללא ראוי לשימוש - שריר וקיים עד למועד שבו קיבל פטור בשל מצבו. נטען כי חובות הארנונה והמים שנצברו עד למועד שבו התקבל הפטור בשל מצב הנכס עומדים על כ-123 אלף שקל לא כולל שכר טרחה והוצאות, וכלל החובות – כולל אלה של החברה – מגיעים לכ-4.8 מיליון שקל.
השופט אליהו בכר קבע כי העירייה אכן לא השתהתה בגביית מרב החובות והעותר עדיין צריך לשלם לה את תשלומי הארנונה על הנכס שבבעלותו לתקופה של שבע שנים לאחור מיום שניתן פסק הדין בהליך הקודם בעניינו (2014).
עם זאת, לגבי הנכסים של החברה, שהיוו את חלק הארי של החוב, נקבע כי יש מקום להפחית אותו משמעותית וזאת לנוכח העובדה שהעירייה הודתה בהליך הקודם שהוא מסתכם ב-700 אלף שקל בלבד.
השופט הדגיש כי ההצהרה מטעם העירייה שלפיה החובות לא עומדים על מיליוני שקלים אלא על מאות אלפי שקלים בלבד, מחייבת אותה. היא מהווה ראיה מובהקת לכך שהחברה חייבת סכום נמוך בהרבה מזה שדרשה העירייה בהליכי הגבייה.
"בכך סתמה העירייה במו ידיה את הגולל על טענתה לקיום חובות אדירי ממדים בנכסים אלה", כתב. "חובת ההגינות השלטונית, מחייבת את העירייה לגבות מס אמת מהחייבים... חובת ההגינות מחייבת לכן, בנסיבות ובהן הרשות סבורה כי החוב אינו כפי השיעור הנטען ובתוך כך הינה מודה בשיעור חוב קטן יותר, לקבל את הודאתה ככזו ולהורות על הקטנת שיעור החוב".
לפיכך העתירה התקבלה ברובה. נקבע כי החובות של החברה עומדים על 700 אלף שקל בתוספת הפרשי ריבית והצמדה מיום ההודאה בחוב המתוקן. עוד נקבע כי חובות הארנונה של העותר יחושבו מ-2014 ועד למועד שבו הנכס קיבל פטור, בתוספת הפרשי ריבית והצמדה והוצאות גביה.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ העותרים: עו"ד גיא אבידן, עו"ד תמר אדלר • ב"כ העירייה: עו"ד שרון אליהו • ynet הוא שותף באתר פסקדין