1 צפייה בגלריה
אימהות
אימהות
אילוסטרציה
(צילום: Shutterstock)
בית משפט השלום בבאר שבע הטיל לאחרונה קנס נמוך של 7,000 שקל בלבד על תושבת עומר שביצעה עבירות בנייה בביתה כשהוסיפה ללא היתר קומה ובריכה, הגדילה את המרתף ושינתה את החזיתות. השופטת אורית קרץ התחשבה בכך שהעבודות תאמו לתוכנית הבנייה העירונית (תב"ע), ושמדובר באם חד-הורית לשלושה ילדים קטנים שהחלימה מסרטן.
בכתב האישום שהוגש בשנה שעברה נטען כי האישה ביצעה תוספות בנייה בהיקף גדול של כ-100 מ"ר ללא היתר. בין היתר כללה הבנייה תוספת קומה, הקמת בריכת שחייה, חדר מכונות תת-קרקעי ומחסן חוץ, הגדלת המרתף ושינוי חזיתות הבית. בהמשך, היא הוציאה לבנייה הלא חוקית היתר בדיעבד אבל חרגה מהתנאים שלו.
לאחרונה הגיעו הוועדה המקומית לתכנון ובנייה עומר והנאשמת להסדר טיעון חלקי, שבמסגרתו היא הודתה בעובדות כתב האישום והורשעה. עוד לפני כן, היא דאגה להוציא היתר בנייה לחריגות הנוספות.
במסגרת הטיעונים לעונש ביקשה הוועדה המקומית להטיל עליה קנס של 30 אלף שקל. לטענת הוועדה, מדובר ברף התחתון של מתחם הקנס הראוי ביחס להיקף הבנייה, לאחר שהוועדה התחשבה בכך שהנאשמת הוציאה היתר תוך זמן קצר וכן בנסיבותיה האישיות והודאתה המהירה.
הסנגור ביקש לעומת זאת לפטור את הנאשמת מקנס כיוון שהכשירה את הבנייה. הוא טען כי היא פעלה בתום לב ולא ידעה שהיא עוברת על החוק, ומיד כשנודע לה פעלה במרץ להסדיר זאת. עוד הוא ביקש להתחשב בכך שהנאשמת אם חד-הורית לשלושה ילדים קטנים ולפני כשלוש שנים עברה ניתוח לכריתת גוש סרטני בכף הרגל.
עו"ד רן שדה עו"ד רן שדה אלבום פרטי
השופטת אורית קרץ ציינה כי עבירות של עבודות ושימוש ללא היתר פוגעות ביכולת המדינה להתוות מדיניות תכנונית, פוגעת בסביבה ומסכנות את הציבור מאחר שהבנייה לא מפוקחת. בנוסף, מדובר בזלזול פומבי בחוק.
היא הוסיפה כי הנאשמת אמנם הכשירה את הבנייה אבל עדיין השיטה של ביצוע עבירה והכשרתה בדיעבד פסולה ומעידה על בחירה בעשיית דין עצמי. נקבע כי ויתור מוחלט על קנס עלול להתפרש כמתן לגיטימציה להתנהלות כזו ולכן אי אפשר להיענות לבקשת הסנגור.
עם זאת, השופטת התחשבה בהוצאת היתרי הבנייה ובכך שהבנייה שביצעה הנאשמת תואמת את התב"ע. כמו כן, היא לקחה בחשבון שהבנייה נועדה למגורים ולא למטרות מסחריות והפקת רווח. בגזר הדין צוין כי מדובר בנאשמת ללא עבר פלילי שהודתה בהזדמנות הראשונה, לקחה אחריות וחסכה זמן שיפוטי יקר. בנוסף, יש מקום להתחשב בכך שהיא אם חד-הורית שמפרנסת שלושה ילדים ונמצאת במעקב אחרי ניתוח אונקולוגי.
לפיכך, השופטת העמידה את הקנס על 7,000 שקל בלבד והורתה לנאשמת לחתום על התחייבות של 14 אלף שקל שלא לבצע בשנתיים הקרובות עבירות בנייה.
• לקריאת גזר הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ המאשימה: עו"ד אבי להם • ב"כ הנאשמת: עו"ד משה אניג'ר • עו"ד רן שדה עוסק בדיני מקרקעין • הכותב לא ייצג בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין