1 צפייה בגלריה
גבר דיכאון פוסט טראומה אילוסטרציה אילוס
גבר דיכאון פוסט טראומה אילוסטרציה אילוס
אילוסטרציה
(shutterstock)
בפסק דין שפורסם לאחרונה דחה בית הדין הרבני בנתניה תביעה שהגיש איש שב"כ לשעבר לביטול הסכם הגירושים שמכוחו מקבלת אשתו לשעבר כספים מהפנסיה הביטחונית שלו. הוא טען שבמעמד החתימה הוא התמודד עם סכיזופרניה שמנעה ממנו להבין על מה הוא חותם, אבל הדיינים בצלאל ווגל, שניאור פרדס ופנחס מונדשיין דחו אותו.
בני הזוג התגרשו בדצמבר 2014 וחתמו על הסכם שקבע שהאישה זכאית לחצי מהפנסיה הביטחונית של בעלה לשעבר. כעבור שנה וחצי הוא הגיש תביעה לביטול ההסכם בטענה שהוא מקפח אותו. לאחר דין ודברים חתמו הצדדים על הסכם חדש שהקטין את הסכום שנדרש להעביר לאישה מהפנסיה שלו והדבר אושר בפני בית הדין.
אלא שכעבור כמה שנים הוא הגיש תביעה נוספת שבה טען שההסכם השני נערך כשהוא היה בלתי כשיר משפטית. לדבריו, בשעת החתימה הוא אובחן כחולה סכיזופרניה והוכר כבעל נכות נפשית בביטוח הלאומי. לשיטתו הדבר מצדיק לבטל את ההסכם.
מנגד טענה האישה ששני ההסכמים נחתמו כשבעלה לשעבר כשיר לחלוטין, ובהסכם השני בית הדין אף וידא איתו שהוא מבין את ההסכם טרם אישורו. לטענתה, הנכות הנפשית שנקבעה לו מקורה בשקרים ותחבולות, אך בפועל הוא יציב נפשית ומודע למעשיו.
על רקע התנהלות בעייתית מצד הבעל בעבר, הטיל הדיין ווגל ספק בעצם מחלתו. בין היתר צוין שהוא זייף בעבר את חתימת גרושתו על מסמך שאומר שהיא מוותרת על הפנסיה שלו, כדי להתחמק מההסכמות ביניהם. משכך, נכתב, ייתכן שגם נכותו הנפשית מקורה בתחבולות ועורמה.
עו"ד תומר יפרחעו"ד תומר יפרחאולגה יפרח
בהקשר לכך ציין הדיין שמדובר באיש רהוט, משכיל, פיקח וחכם, כל דבריו נאמרים בדעת ובתבונה, הוא משיב לעניין ושואל כהלכה: "האיש השתתף בדיונים בחכמה ובתבונה וחתם על ההסכם לאחר שבית הדין נוכח שמבין היטב את הדברים".
בתוך כך נמצא שחרף החולי הנטען, הוא עבד לפרנסתו וביצע עסקאות נדל"ן מורכבות. לזאת הוסיף הדיין שהתיעוד הרפואי שהציג האיש שותק ביחס לשנה שבה נחתם ההסכם השני (2016). התיעוד העלה כי בשנים 2011 עד 2014 הוא אובחן כלוקה בסכיזופרניה, והחל מ-2017 נמצא שהוא מאוזן נפשית.
בנסיבות אלה, הגם שפסיכיאטרית מטעם בית הדין חיוותה דעתה שבמועד החתימה על ההסכם השני היה הבעל מעורער נפשית, הדיין מצא את עמדתה מהוססת וקבע שלא ניתן לאמץ את מסקנתה. הוא ציין שגם בהנחה שיש ספק לגבי מצבו הנפשי של הבעל בשעת החתימה, הרי שכנגד הספק ניצבת החלטת בית הדין שאישרה את ההסכם, וחזקה על הדיינים שווידאו כי האיש מבין את תוכנו.
לפיכך הוא קבע שלא הוכחה גרסת הבעל לשעבר שלפיה היה בלתי כשיר בשעת החתימה על הסכם הגירושים. יתר דייני המותב הצטרפו כאמור לקביעה והתביעה נדחתה פה אחד.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ האיש: עו"ד אורן ברקן • ב"כ האישה: עו"ד דניאל ויגלר • עו"ד תומר יפרח עוסק בדיני משפחה • הכותב לא ייצג בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין