1 צפייה בגלריה
(צילום: חסן שעלאן)
בית משפט השלום בירושלים זיכה לאחרונה מחמת הספק בן 43 מעבירה של החזקת סמים שלא לצריכה עצמית, אף שנתפסו בביתו במזרח העיר כ-115 גרם קנאביס סינתטי (סם פיצוציות או "נייס גאי") לצד משקל וקערות. השופט מוחמד חאג' יחיא קבע כי מחדלי חקירה בתיק לא אפשרו להרשיע אותו, ושגרסתו שלפיה מישהו אחר שתל את הסמים לא מופרכת לחלוטין.
המשטרה הגיעה בשעות הלילה באוגוסט 2018 עם צו חיפוש לבית ששכר הנאשם בשכונת בית חנינא בירושלים. הוא לא היה בבית, ולאחר שנשמעו רעשים ועלה ריח סמים חזק, פרצו השוטרים את הדלת אבל כשנכנסו לא היה בו אף אחד. בחיפוש שערכו הם מצאו את הסמים, משקל ושתי קערות עם סמים בתוכן.
בכתב האישום יוחסה לו עבירה של החזקה או שימוש בסמים שלא לצריכה עצמית. הנאשם הכחיש וטען שכמה שבועות לפני החיפוש עזב את הבית בעקבות סכסוך עם הבעלים, וכנראה שפרצו אליו והשתילו את הסמים. הוא הדגיש בהקשר הזה כי מדובר בדירת קרקע עם חלון ללא סורגים. הוא הוסיף שהחיפוש לא היה חוקי מאחר שלא נערך עם עדים.
ואכן, השופט מוחמד חאג' יחיא החליט לזכות אותו מחמת הספק לאחר שקבע כי אף שנמצאו סמים בביתו, ולמרות בעיות מהימנות שונות בגרסתו, התגלו בתיק מחדלי חקירה שלא מאפשרים הרשעה.
ראשית, הוא קיבל את טענת הנאשם לגבי החיפוש וקבע שלא בוצע בהתאם להוראות הצו, שחייב נוכחות של שני עדים שאינם שוטרים. שנית, אחת הראיות המרכזיות בתיק הייתה טביעת אצבע של הנאשם על שקית שחורה שלטענת התביעה היה בה סם. אלא שיש קושי לקשור את הנאשם לסם שכן לשקית הזו אין שום אזכור בדו"ח הפעולה, לא ברור כיצד נתפסה ואם הסם היה בה מלכתחילה או שהוכנס לאחר מכן.
עוד נקבע כי התזה של ההגנה שלפיה מישהו אחר היה בבית לא מופרכת, לנוכח העובדה שהשוטרים שמעו רעשים והריחו ריח סם אבל כשנכנסו דרך הדלת לא היה אף אחד בפנים. המסקנה היא שאכן הייתה דרך מילוט אחרת מלבד הדלת.
השופט הוסיף כי הנאשם אמנם סיפק שתי גרסאות שונות למקום הימצאותו במועד החיפוש – פעם אחת טען שהיה אצל אחותו ובפעם אחרת שהיה בחיפה – אבל גרסאותיו לא נבדקו ולא ברור היכן היה. מה שכן ידוע שלא היה בבית כשנמצאו הסמים.
כמו כן ציין השופט כי אף שהקערות והמשקל היו יכולים לחזק את החשד נגד הנאשם, הם לא נשלחו לבדיקת טביעות אצבע וגם לא הוגשו כראיה.
• לקריאת הכרעת הדין המלאה – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ המדינה: תובעת משטרתית (ירושלים) עו"ד כרמית כהן • ב"כ הנאשם: עו"ד מוסטפא יחיא • עו"ד סנדי פרנץ-אלקבץ עוסקת בפלילי • הכותבת לא ייצגה בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין