בית משפט השלום בפתח תקווה גזר לאחרונה שלושה חודשי מאסר על תנאי על הפעיל החברתי עמרם זהבי ממושב הדר עם, שהורשע בארבע עבירות של לשון הרע נגד יו"ר הוועד המקומי לשעבר מאיר רבינוביץ'. בין היתר כינה אותו "מושחת", "גונב כספי ציבור" ו"מפר אמונים". השופטת אליאנא דניאלי קבעה שבנוסף ישלם זהבי לרבינוביץ' 70 אלף שקל.
זהבי היה חבר הוועד המקומי בשנים 2012-1994 ולאחרונה נבחר שוב. בקובלנה הפלילית שהגיש נגדו רבינוביץ' באמצעות עו"ד גיא אבידן נטען שהחל מסוף כהונתו מנהל זהבי מסע הכפשה נגדו. הוא ציין שמדובר בעשרות פרסומים חריפים ביותר המועברים בתפוצה רבה שאינה ידועה לו במלואה, מתוך כוונה לפגוע בו.
1 צפייה בגלריה
 בית משפט
 בית משפט
( אילוסטרציה: Shutterstock)
רבינוביץ' סיפר שבשלב מסוים הגיש נגד זהבי תביעת דיבה אזרחית, שבמסגרתה זכה לפיצוי של 180 אלף שקל. הוא הוסיף כי בספטמבר 2019 ביקש לקבל צו למניעת הטרדה מאיימת אחרי שנודע לו מתושבת המושב שזהבי איים להרוג אותו אם יפסיד במשפט אחר המתנהל נגדו.
לדבריו, משכלו כל הקצים הוא פנה לאפיק הפלילי והגיש את הקובלנה. בחודש שעבר הרשיע בית המשפט את זהבי בארבעה אישומים והשופטת דניאלי קבעה בהכרעת הדין שהוא שלח עשרות מיילים לגורמים שונים בתוך המושב ומחוצה לו, בהם העלה טענות המוציאות את דיבתו של רבינוביץ'.
היא ציינה שזהבי ייחס לרבינוביץ' בפרסומיו השונים סיכון מכוון של הזולת, שקר בבית המשפט, ביצוע בנייה לא חוקית, גניבת כספי ציבור, שחיתות, הפרת אמונים ועוד. היא קבעה שדברים אלה מכפישים ומבזים, וכי כוונת הפרסומים אינה לתקן אלא לפגוע - ולכן מדובר בלשון הרע.
במסגרת הטיעונים לעונש עתרה התביעה להשית על זהבי עונש מרתיע בדמות מאסר על תנאי ופיצוי גבוה. מנגד טען בא כוחו, עו"ד עמית פרנטי, שלא מדובר בהשמצות כי אם בביקורת "עדינה" יחסית על איש ציבור ומשכך מוצדק להסתפק לכל היותר בפיצוי סמלי.
השופטת דניאלי הבהירה שהקובלנה הנוכחית היא רק חלק משרשרת הליכים משפטיים שנוהלו בין השניים, שבסופם ידו של זהבי הייתה על התחתונה. כך למשל, כבר ב-2017 קבע בית המשפט שזהבי מפרסם דברי השמצה "ברורים וחד משמעיים, כאשר הוא שוזר חצאי אמיתות והשערות ואינו מבסס את טענותיו".
באותו עניין נקבע שבדרכו של זהבי ניכר זדון כלפי רבינוביץ' "וכי השקפת עולמו קוטבית, מתלהמת ולעומתית, כשהוא תופס את עצמו כטוב וכאשר כל מי שעומד למולו הוא רע ומושחת".
היא ציינה כי התרשמה בעצמה במהלך הדיון מהתייחסותו הלא מכבדת והלא עניינית של זהבי כלפי רשויות המדינה, ובכלל זה ראש הממשלה, שר המשפטים, צה"ל ומערכת בתי המשפט. השופטת חידדה שזהבי לא חזר בו מאף התבטאות, וגם חיובו לשלם לרבינוביץ' 180 אלף שקל לא גרם לו להפסיק במסע ההשמצות.
בנסיבות אלה היא קיבלה את דרישת התביעה להחמיר בענישתו, והטילה עליו שלושה חודשי מאסר על תנאי. עוד קבעה שזהבי ישלם לרבינוביץ' פיצוי בסך 50 אלף שקל והוצאות משפט בסך 20 אלף שקל.
• לקריאת גזר הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ הקובל: עו"ד גיא אבידן • ב"כ הנאשם: עו"ד עמית פרנטי • ynet הוא שותף באתר פסקדין