מדינת ישראל נמצאת במציאות מורכבת מבחינות רבות ומגוונות מאז טבח 7 באוקטובר, וזו כפתה על מאות אלפי תושבים הדרום והצפון להפוך לפליטים בארצם. אלפי משפחות נאלצו לעזוב את בתיהן ולעבור להתגורר באזורים אחרים, חלקן במרכז הארץ, מתוך אמונה ששם בטוח יותר, ניתן לנהל שגרת חיים בריאה, והחינוך מנוהל בצורה יעילה ורציפה.
במקביל, במקרה או שלא במקרה, תיקון 5 לתמ"א 35 עלה שוב לדיון. בתמ"א 35 נקבעה ב-2005 מגבלת צפיפות במרחב הכפרי כולו בכל רחבי הארץ, לרבות באזורי הדרום והצפון. בתיקון המוצע מבקשים למעשה להחיל את המגמה הרווחת בשנים האחרונות: לאפשר ציפוף במטרה לתת מענה לגידול בדמוגרפיה.
1 צפייה בגלריה
המפונים מקיבוץ בארי צופים בהשבת החטופים
המפונים מקיבוץ בארי צופים בהשבת החטופים
מפונים מקיבוץ בארי במלון בים המלח
(צילום: שלו שלום )
מבחינה תיאורטית, ציפוף הבנייה באזור המרכז יכול לתת מענה לגידול הנוכחי שנובע ממלחמת חרבות ברזל. ואולם, אם השלטון לא ידע לאפשר את מימוש הצפיפות בזמן סביר יהיה זה כמו לרשום על הקרח, שכן הגיוני שתוך שנה או שנתיים הדרום והצפון יחזרו להיות מאוישים כבעבר. אם לא ניתן יהיה לממש את הגדלת הצפיפות במרכז באופן מיידי – לא יהיה בכך שום פתרון לפליטים בארצנו.
יחד עם זאת, ככל שניתן יהיה לאפשר חיים בטוחים בדרום ובצפון עם השקעה נכונה ברווחה ובחינוך ומקורות תעסוקה, אזי ניתן יהיה להחזיר את האוכלוסייה שנפלטה מהדרום ומהצפון לביתה ואף להגדיל וליישם את הגדלת הצפיפות דווקא באזורים אלו.
הדיונים המתקיימים כיום לגבי תיקון 5 לתמ"א 35 הם למעשה הדיונים החשובים ביותר שהתקיימו בתקופה האחרונה בקשר לעתיד המרחב הכפרי. ואכן, ראשי רשויות שתושביהן יקרים להם נכחו בדיונים אלה וטרחו לשים בהם דגש על טובת הרשות שאת תושביה הם משרתים. ואולם, חשוב להבין כי להגדלת יחידות הדיור באזורים כפריים יש השלכות, ועלולות להיווצר כתוצאה מכך כמה בעיות:
עו"ד אירם גלעו"ד אירם גל
פגיעה בפריפריה – אזורי הפריפריה מתקשים למשוך אליהם אוכלוסיות וקיימת הגירה שלילית. מתן אפשרות לעבור לאזורים כפריים במרכז עשוי לפגוע עוד יותר בפריפריה ולהפוך אותה לשממה.
פגיעה בטבע – המרחבים הירוקים שעוד נשארו באזורים כפריים יצומצמו ויהפכו למקומות מגורים, ובכך גם מעט המרחבים הקיימים היום להנאה וטיול – ייעלמו.
פגיעה בצביון הכפרי – צמצום האזורים הכפריים עלול לפגוע במרקם הכפרי של הקיבוצים והמושבים ולהגדיל את הפערים בין האוכלוסיות כך שמחד, הקיבוצים והמושבים יתעשרו בעקבות הפיכת שטחים חקלאים לשטחי בנייה ומאידך, החיזוק שלהם יהיה על חשבון אוכלוסיות אחרות שקרובות גאוגרפית והן ייחלשו.
פגיעה בסביבה ובאקלים - הגידול במספר האזרחים בישראל הוא המהיר במדינות ה-OECD ואחד הגבוהים בעולם כולו. השילוב בין אוריינטציה זו לבין אוריינטציות האקלים מייצרת מחסור חמור בשטח פתוח בישראל. המשמעות היא שישראל חייבת להכיר במרחב הפתוח הגאוגרפי כמשאב במחסור, ולהתייעל בשימוש בו ובתחזוק שלו.
לסיכום, תיקון 5 לתמ"א 35 הוא מהחשובים ביותר בעת הנוכחית. הגדלת הצפיפות היא לא רעיון ולא בעיה, אלא פתרון. עם זאת, כדי שהפתרון לא יהפוך לבעיה בפני עצמה יש ליישמו ולבצעו בשיקול דעת ובשום שכל.
• הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדיןעו"ד אירם גל עוסק בנדל"ן במושבים וקיבוצים • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין