אם חשבנו שהקורונה כבר מאחורינו, הרי שהימים האחרונים מלמדים אותנו אחרת וטרם ניתן לערוך לה מסיבת פרידה. בלי קשר למספר המאומתים, שעולים ויורדים כמו רכבת הרים, כבר עתה ניתן לומר שהקורונה שינתה את עולם התעסוקה הישראלי.
אם בתחילת המגפה השינויים היו חפוזים ומאולתרים, עם הזמן הם התקבעו והתמסדו. כיום, בהרבה חברות צורת העבודה היא שונה מהאופן שבו הייתה לפני שנה או שנתיים, אולם רוב השינויים עדיין לא עוגנו בחוזי העבודה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
3 צפייה בגלריה
עבודה מהבית
עבודה מהבית
עבודה מהבית
(צילום: Shutterstock)
"אנחנו עדים לתופעה הולכת ומתגברת של עובדים, בהרבה מאוד ענפי עבודה, אשר לא מבקשים אלא דורשים לאפשר להם לעבוד מהבית", מציינת עו"ד יעל דולב, שותפה ומנהלת מחלקת דיני עבודה במשרד גרוס, ויו"ר פורום דיני עבודה בלשכת עורכי הדין. לדבריה, "יש גם לא מעט מקומות עבודה שבהם המעביד מעוניין להעניק לעובדיו את האפשרות לעבוד מהבית. ניתן לומר שבהרבה מאוד הסכמי עבודה מוסיפים סעיף אשר קובע את הזכות לעבוד מהבית. המלצתנו הינה להוסיף סעיף מסוג זה כדי למנוע מחלוקות בעתיד. בדר"כ מומלץ לקבוע יום (או ימים) קבועים של עבודה מהבית בהסכמה בין העובד לבין המעביד".
יש פסיקה של בית הדין האיזורי לעבודה בתל אביב על טענה לאפליה בעבודה מהבית. עובדת טענה שהעובדה שלא נתנו לה את האפשרות לעבוד מהבית בזמן שלאחרים כן איפשרו, מהווה אפליה. בית הדין קבע שזה עניין שנמצא בסמכות המעסיק, וכי לא מצא אפליה וקבע כי המעסיק לא היה מרוצה מעבודת העובדת, ולכן ההחלטה לא לאפשר לעובדת לעבוד מהבית היא לגיטימית.
מה קורה כשהעובד נמצא בביתו בשעות שהן מעבר לשעות העובדה המוגדרות במשרד? איך מגדירים שעות עבודה בהסכם במקרה כזה? קיים טשטוש בין שעות העבודה לבין שעות הפנאי. שופטת בין הדין הארצי לעבודה, חני אופק-גנדלר, הגדירה במאמר מקיף בנושא את התופעה הזו במילה "ענוחה" - עבודה ומנוחה גם יחד. לדברי עו"ד דולב, "מדובר בתופעה שמוכרת לעובדים אשר עובדים מול חו"ל, ואשר נובעת מהפרשי שעות. אך לא רק. זו תופעה שהולכת ומתגברת בכל ענפי השירותים, בהם לקוחות מתקשרים לטלפון הנייד, שולחים הודעות בווטסאפ ואימיילים, ומצפים לתשובה בזמן אמת.
התופעה התגברה משמעותית בתקופת הקורונה, בה ממילא נעשית עבודה רבה מהבית באופן שמטשטש עוד יותר את הגבולות. במקרה כזה גם מבחינת העובד וגם מבחינת המעסיק חשוב להגדיר שעות עבודה ברורות. ככל שיש לקוחות בחו"ל - להגדיר את כמות או שעות הפניות. ככל שמדובר בלקוחות בעבודה שוטפת - להגדיר את הזמינות שמתבקשת מן העובד בשעות שאינן שעות העבודה המשרדיות המקובלות. כמו כן, חשוב להגדיר את התשלום בגין עבודה נוספת זו - ככל שהוא אינו מכוסה במסגרת השעות הנוספות הגלובליות".
3 צפייה בגלריה
עו"ד יעל דולב
עו"ד יעל דולב
עו"ד יעל דולב
(צילום: נמרוד קפלוטו)
מאז פרוץ הקורונה אני עובד מהבית ברוב ימות השבוע ומשתמש בציוד משרדי. האם הציוד הוא רכוש החברה או הופך לרכוש אישי של העובד? העבודה בבית מחייבת הצטיידות והיערכות של העובד. העובד צריך להיערך ולמצוא בביתו מקום שממנו הוא יכול לעבוד, פעולה שלגבי חלק מהעובדים, כדוגמת עובדים שגרים בדירה קטנה, דירת שותפים, או משפחות צעירות עם ילדים קטנים, אינה פשוטה. העובד זקוק גם לציוד בסיסי כמו שולחן, כיסא נוח, מחשב, ציוד משרדי. אפשר לומר שבדר"כ המעסיק דואג למחשב נייד ולציוד משרדי, ולא לציוד כבד יותר כמו ריהוט. אך לדברי עו"ד דולב, "מקובל גם לתת לעובד סכום חד פעמי להצטיידות. הסכומים משתנים מחברה לחברה. את המחשב הנייד יש להחזיר בסיום העבודה או שישנה אופציה לרכישה בסכום מוזל".
במסגרת העבודה רבים מקבלים לרכישת אוכל כרטיסים (סיבוס, תן ביס), אך לא מנצלים אותם כאשר הם עובדים מהבית. איך נכון להסדיר את ההטבה הזו? ישנם שני סוגים של הטבות בנושא כרטיסי אוכל - האחד, כרטיס אותו אפשר לנצל רק באותו יום ורק לצורך ארוחה. השני, כרטיס שסכומו נצבר, ואשר ניתן לנצל הן במסעדה והן בבתי ממכר של מאכלים שונים. ככל שלעובד יש כרטיס מהסוג הראשון אז ככל שהוא לא השתמש בו להזמנת אוכל הוא הפסיד את ההטבה. ככל שלעובד כרטיס מהסוג השני, אין משמעות לשאלה אם העובד ניצל אותו ביום מסויים או לא. ניתן לומר שמרבית העובדים דורשים את הכרטיס הרחב יותר.
דמי נסיעות, החזר רכב וחניות - גם כאשר העובדים לא מגיעים אל המשרד. מה מגיע לעובד כאשר הוא עובד מהבית? התשלום בגין החזר הוצאות על שימוש ברכב לצרכי עבודה וחניה מכונה "החזר הוצאות", וכשמו כן הוא. ככל שלעובד יש הוצאה - על המעסיק חלה חובה (חוקית או הסכמית) להחזיר לו את ההוצאה. ככל שאין הוצאה - אין מה להשיב. ולכן כשעובד עובד מהבית אין לו הוצאה של נסיעות באוטובוס, שימוש ברכב להגעה לעבודה או חניה, ולכן אין גם זכות לקבל החזר בגינם.
מה לגבי החזרי הוצאות כגון חשמל, טלפון נייח בבית וטלפון נייד, שלמעשה הוטלו על כתפי העובד שלאור הקורונה עובד יותר מהבית? נכון לעכשיו אין הסדרה חוקית לנושאים האלו, ומעסיקים יכולים להשתתף בהוצאות או לא להשתתף בהתאם לסיכום עם העובד.
3 צפייה בגלריה
חובות חוב חשבונות זוג אילוס אילוסטרציה
חובות חוב חשבונות זוג אילוס אילוסטרציה
תשלום ההוצאות הביתיות עלה בעקבות העבודה מהבית
(shutterstock)
במשך השנתיים האחרונות מפרוץ הקורונה עבדתי מהבית באישור המעסיק, השבוע הוחלט כי כל העובדים חוזרים למשרדים בתוך כשבוע. האם הדבר חוקי? כן, למעסיק הזכות לקבוע את סדרי העבודה במקום העבודה. חריגים יכולים להיות מקרים בהם הובטח לעובדים שיעבדו באופן קבוע מהבית, ואז השינוי יכול להיחשב הרעה בתנאים. עו"ד דולב מסבירה כי מצופה מהמעסיק לתת לעובד תקופת הסתגלות לחזרה לעבודה מהמשרדים.
אני מתחיל עבודה חדשה בקרוב, מהם הסעיפים הכי קריטיים שעליי לדאוג להם בחוזה העבודה החדש לאור הקורונה?
  • הבהרת מידת זמינות מרבית לעבודה במשרד או מול אפשרות לעבודה מהבית.
  • גמישות בשעות העבודה לאור המורכבות של עבודה מהבית, או התמודדות עם סגרים שבהם בני המשפחה אינם נמצאים במסגרות הרגילות.
  • השתתפות בהוצאות שוטפות הכוללות את מרבית ההוצאות שנדרשות לעובד לצורך עבודה מהבית.