קב"ט בכפר נוער ממרכז הארץ הוכר לאחרונה כנפגע עבודה בעקבות התקף לב שעבר כתוצאה מוויכוח עם קבוצת צעירים שנכנסה ללא אישור לשטח הכפר. שופטת בית הדין לעבודה בתל אביב תמר עציון פלץ הכירה במקרה כ"אירוע חריג".
באמצעות עו"ד גיל קלופשטוק ועו"ד אשר בן ישי סיפר התובע (54) שבמהלך אוגוסט 2018 הוא קיבל דיווח על כניסה של אנשים לשטח הכפר תוך שהם משתוללים במקום. לטענתו הוא פנה אליהם בדרישה שיעזבו את המקום והתפתח בין הצדדים ויכוח קולני וסוער שהגיע לכדי איומים על חייו.
1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
לדברי הקב"ט, הקבוצה הואילה לעזוב רק לאחר שהבחינה שהוא מתקשר למשטרה. בשלב זה הוא חש בכאבים בחזה והזעה משמעותית. הוא פונה במהירות באמבולנס לבית החולים שם נמצא שהוא סובל מאוטם חד של שריר הלב, שהצריך צנתור ואשפוז למשך כמה ימים.
ביטוח לאומי דחה את תביעתו להכרה כנפגע עבודה והוא פנה לבית הדין. ביטוח לאומי, שיוצג באמצעות עו"ד ענבל קמיור, גרס לעומתו שאין מדובר ב"אירוע חריג", שכן פינוי מסתננים הוא חלק משגרת עבודתו של הקב"ט, מה גם שבתיעוד הרפואי אין זכר לאירוע הוויכוח בעבודה.
השופטת עציון פלץ ציינה כי הגם שהקב"ט מורגל בהתמודדות עם זרים המסתננים לשטח כפר הנוער, כאן היא שוכנעה שהוא חש לראשונה סכנה אמיתית לחייו, מה שכנראה מסביר את התקף הלב שקיבל סמוך לאחר הוויכוח.
כך, הקב"ט מסר לחוקר הביטוח הלאומי כי הוויכוח נוהל מול ארבעה מסתננים ובלשונו "הייתי אחד מול ארבעה, נבהלתי וחששתי". בנוסף, הוא לא היה חמוש, כאשר המסתננים הפטירו לעברו קללות והתקרבו אליו פיזית. גם בתצהירו הסביר שחרף היותו מורגל לאירועי הסתננות, העימות נשוא התביעה היה חריג מאוד והביא אותו לראשונה לחשוש לחייו.
עו"ד גיל קלופשטוקעו"ד גיל קלופשטוק
הקב"ט התמיד בגרסתו זו גם בחקירתו הנגדית, שבמהלכה העיד כי "בדרך כלל אני יודע לטפל בזה בשקט, אבל המקרה הזה היה מאוד אלים. אני הרגשתי סכנה לחיי, שאני הולך לאכול אותה הפעם".
בנסיבות אלה קבעה השופטת שהקב"ט הוכיח קיומו של אירוע חריג שגרם לו דחק נפשי בלתי רגיל, אשר קדם להתקף הלב. היא הדגישה שמסקנתה מתחזקת לנוכח סמיכות הזמנים שבין הוויכוח לבין התפרצות האוטם בלב.
היא דחתה את ניסיון הביטוח הלאומי להיתלות בהיעדר אזכור הוויכוח בתיעוד הרפואי. הסברו של הקב"ט כי היה נתון באירוע חמור ולא מצא לנכון לשתף את הפרמדיק ב"קורות חייו", הניח את דעתה.
לפיכך היא קבעה שמדובר ב"אירוע חריג" המצדיק מינוי מומחה, אשר מצדו הכריע כי מתקיים קשר סיבתי בין הוויכוח להתקף הלב. בסופו של דבר ביטוח לאומי הכיר בפגיעה כתאונת עבודה, קבע שלקב"ט נגרמה נכות צמיתה ומצא אותו זכאי לקצבת נכות למשך כל חייו.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ התובע: עו"ד גיל קלופשטוק ועו"ד אשר בן ישי • ב"כ הנתבע: עו"ד ענבל קמיור • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין