לצד דרישת רשות המיסים מאלפי בעלי עסקים להחזיר מענקים "שגויים" שקיבלו בשנה וחצי האחרונות, שרי האוצר והכלכלה אישרו היום (ראשון) בממשלה מענק לעסקים לסיוע בהוצאות השכירות בשנת 2020 על סך כ-60 מיליון שקל.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מימון התוכנית יתבצע מהרזרבה התקציבית ל-2021, זאת לאחר שאושר התקציב ביום חמישי. במסגרת "תוכנית הסיוע הכלכלית להתמודדות עם השלכות הקורונה", נקבע מענק הוצאות קבועות שניתן על ידי רשות המיסים. מענק זה מתבסס על סך ההוצאות הקבועות של העסקים ובכלל זה, הוצאות שכירות, ארנונה, עובדים שלא יצאו לחל"ת וכד'.
1 צפייה בגלריה
עסקים סגורים בירושלים
עסקים סגורים בירושלים
ימי הקורונה: עסקים סגורים בירושלים
(צילום: עמית שאבי)
במענק הוצאות קבועות נקבעו הגבלות על גובה המענק והיקף ההוצאות הקבועות עבורן ניתן המענק בהתאם לגובה המחזור של העסק. עם זאת, לעסקים שונים (כדוגמת חדרי כושר) היקף המענק לא משפה על ההוצאות הקבועות שלהם, כיוון ששיעור הוצאות השכירות שלהם גבוה משיעור ההוצאות המוכרות במענק של רשות המיסים.
לצורך זה, הוחלט על השלמת מענק לעסקים שהיקף הוצאות השכירות שלהם עולה על 17% מהמחזור, ושבשנת 2020 הוצאות אלו היו דומות (90% לפחות) להוצאות שכירות ששילם בשנת 2019. המענק יינתן לעסקים שהיו זכאים לפחות ל-3 מענקים מרשות המיסים ושיעור הפגיעה שלהם עמד על 80% לפחות.
גובה המענק הוא 100 שקל למטר (כפי שמופיע בחיוב הארנונה ובכפוף להסכם שכירות), ועד 120 אלף שקל לעסק, אך סך המענקים שהתקבלו מרשות המיסים וממענק השכירות לא יעלה על המענק המקסימלי שנקבע למענק הוצאות קבועות.
ההגשה למענק תיפתח במהלך חודש דצמבר באתר הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים, וקישור האתר להגשת בקשות יפורסם לקראת פתיחת מועד הגשת הבקשות.
שר האוצר, אביגדור ליברמן: "לאחר ניתוחים ובדיקות שערכנו ראינו כי ישנם עסקים שנפגעו בצורה משמעותית יותר במהלך שנת 2020 ולא קיבלו פיצוי הולם. לפיכך הוחלט להגדיל את המענק עבור ההוצאות הקבועות של עסקים להם עלויות שכירות משמעותיות במסגרת ההוצאות השוטפות".
שרת הכלכלה והתעשייה אורנה ברביבאי: "נגיף הקורונה עדיין כאן וזה מחייב אותנו לייצר פתרונות אשר יקלו על העסקים לקיים שגרה ולהמשיך לצמוח. מענק הוצאות השכירות יסייע לעסקים קטנים ובינוניים שספגו את עיקר הפגיעה מהמשבר, לחזור לשגרה ולצמצם את הפערים הכלכליים שהצטברו".
נשיא התאחדות המלאכה והתעשייה, יוסי אלקובי, המייצגת עסקים קטנים: ״מברכים את הממשלה על ההחלטה לאשר מענק הוצאות לשכירות. אנחנו כעת בשלב השיקום. העסקים הקטנים זקוקים לזריקת בוסטר. רבים מבעלי העסקים עוד אוספים את השברים ונאבקים להחזיר את העסק לצמיחה ולכן זקוקים לכל תמיכה וסיוע״.
לדברי ירון גינדי, נשיא לשכת יועצי המס, "מדובר בתיקון עיוות לגבי עסקים עתירי הוצאות שכירות, שעד כה לא קיבלו פיצוי על מלוא ההוצאות הקבועות, שנשאו בתקופה בה נאלצו לסגור את העסקים עקב משבר הקורונה, וזאת עקב מגבלה שנקבעה בנוסחת הפיצוי שנקבעה בתוכנית הכלכלית. לאור הנתונים שהצגנו בפני משרד האוצר הוחלט לאשר את הפיצוי הנוסף על מנת לשמור על הישרדותם הכלכלית של העסקים שנפגעו באופן הקשה ביותר. אנחנו מברכים את משרד האוצר על המהלך".