המהלך לקידום ההתחדשות העירונית בפריפריה בסבסוד ממשלתי יוצא לדרך. 37 אלף דירות חדשות יבנו במקום 14,300 יחידות דיור ישנות ב-110 מתחמי פינוי בינוי בשמונה ערים בדרום הארץ ובצפונה. הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית איתרה לאחרונה עשרות מתחמים, הכוללים למעלה מ-1,000 מבנים המתאימים לקידום מיזמי פינוי בינוי, ול"ממון" ו-ynet נודע כי השבוע הוחל בתכנונם.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מדובר במתחמי פינוי בינוי באילת, בית שאן, חצור הגלילית, טבריה, מגדל העמק, עפולה, צפת וקריית שמונה, שכיום אין בהן תוכנית בניין עיר (תב"ע) מפורטת עבור מיזמי התחדשות עירונית. קידום התוכניות המפורטות למתחמים ייעשה בהליך מואץ, כלומר תוך כשנה וחצי עד שנתיים במקום ההליך כיום, שנמשך כ-3-4 שנים.
1 צפייה בגלריה
הריסת מבנים ישנים בפרויקט פינוי בינוי בגבעת אולגה חדרה
הריסת מבנים ישנים בפרויקט פינוי בינוי בגבעת אולגה חדרה
פרויקט פינוי בינוי באזור חדרה. אותרו מתחמי פינוי בינוי ביישובי הצפון הרחוק
(עמי לאור)
כשנה לאחר שהוועדה הבין-משרדית לעידוד התחדשות עירונית בפריפריה הגישה לממשלה את המלצותיה, המלצות שהתעכבו בעקבות פירוק הממשלה הקודמת, המהלך יוצא לדרך. סבסוד כלל המתחמים שאותרו יהיה כרוך בתקציב של כ-10 מיליארד שקל לתקופה של כ-10 שנים במסגרת תוכנית רב שנתית, שתובא לדיון בממשלה. נזכיר כי במסגרת ההמלצות מלפני כשנה, מדובר היה בכ-570 מתחמים ובתקציב של כ-6.5 מיליארד שקל. כעת, כאמור, מדובר במעל 1,000 מתחמים שאותרו, כך שהתקציב הדרוש טיפס בהתאם.
תאריך לדיון בממשלה על התקציב המעודכן טרם נקבע, גם כי מלחמת חרבות ברזל טרפה את הקלפים. אולם, כאמור, תכנון המתחמים כבר החל באמצעות מימון ייעודי בהיקף של כ-120 מיליון שקל שכבר הוקצב במסגרת תקציב המדינה. לדברי מנכ"ל הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, אלעזר במברגר, "כולנו עסוקים בשיקום עוטף עזה, אבל ברור שהאיום של רעידות אדמה לא הפסיק להיות חשוב, וגם הנכונות הממשלתית לטפל בו. הדיון ייערך ביום שאחרי המלחמה, אבל צריך להבין שהמשקל התקציבי הגדול ביותר מיועד לבנייה עצמה. כרגע אנחנו בלב התכנון, כך שהיזמים לא יצטרכו את התקציב הזה מחר בבוקר".

התכנון כבר החל

מסקנות הוועדה הממשלתית, שהתקבלו לאחר שישה חודשי עבודה משותפת עם משרדי ראש הממשלה, הפנים, הביטחון, התחבורה, האוצר, רשות מקרקעי ישראל (רמ"י), מינהל התכנון ורשות המיסים בספטמבר אשתקד, אומצו על ידי קבינט הדיור הקודם במטרה לחדש מאות מבנים ישנים ולהחליפם בבנייה חדשה לפי תקן רעידות אדמה ומיגון דירתי. ביולי השנה דיווחנו כי בישיבת קבינט הדיור הראשונה של הממשלה הנוכחית שנערכה חודש לפני כן, הנחה ראש הממשלה בנימין נתניהו את שר השיכון והבינוי יצחק גולדקנופף להניח על שולחנו את הצעת ההחלטה בנושא.
הליך האיתור בוצע בערים המוגדרות כבעלות סיכון סייסמי גבוה, בשל מיקומן לאורך קו השבר הסורי אפריקני. במסגרת הליך האיתור, שנערך על ידי צוותי תכנון של הרשות בשיתוף עם המרכז למיפוי ישראל (מפ"י) ופיקוד העורף, ובתיאום עם מחוז צפון במינהל התכנון ומהנדסי הרשויות המקומיות, אותרו תחילה כל המבנים שנבנו שלא לפי תקן רעידות אדמה. לאחר ניתוח המאפיינים של כל מתחם, סומנו מתוכם המתחמים המתאימים לפינוי בינוי, במטרה להביא לחידוש מתחמים רחבים ככל הניתן בערים אלה.
אלעזר במברגר, מנכ"ל הרשות הממשלתית להתחדשות עירוניתאלעזר במברגר, מנכ"ל הרשות הממשלתית להתחדשות עירוניתצילום: רז רוגובסקי
ברשות הממשלתית מסבירים כי התכנון והביצוע של המתחמים המתאימים לפינוי בינוי יחל באופן מיידי, ויתבצע באופן מדורג, שיאפשר לרשויות המקומיות להתמודד עם ההשפעות של מיזמים בהיקף זה. תיעדוף העבודה על המתחמים נקבע על פי מספר שיקולים, ובהם חשיבות המתחם בעיר, עצימות הסיכון הסייסמי, קיומם של מבנים מסוכנים במתחם, מספר יחידות הדיור המתווספות והמחודשות, המימון הממשלתי הנדרש לצורך מימוש המתחם ועוד.
בהתאם לדירוג זה, החלה השבוע הרשות להתחדשות עירונית בתכנונם של 25 מתחמים מתוך 110 המתחמים שהוגדרו, הכוללים בסך הכול 4,241 יחידות דיור, אשר יוחלפו ב-14,946 דירות חדשות בתום ביצוע הליך ההתחדשות. עם תחילת שנת 2024, תחל הרשות בתכנונם של 30 מתחמים נוספים, זאת לצד 12 מהמתחמים אשר תכנונם מקודם כבר היום באמצעות יזמים פרטיים הפועלים בערים טבריה, אילת, קרית שמונה, חצור, מגדל העמק ועפולה. בנוסף, בהתאם לסיכום בין הרשות למינהל התכנון, יקים המינהל צוות ייחודי לקידומם של מתחמים אלה במחוז צפון, ויקדם את אישור התוכניות בהליך תכנון מקוצר.

קריית שמונה מובילה

כך, מתוך 25 המתחמים שהחל תכנונם, באילת מדובר כרגע ב-5 מתחמים המיועדים לפינוי בינוי ובהם 6 מבני מגורים עם 605 דירות ישנות שאינן ממוגנות, שייהרסו ויוקמו מחדש, בתוספת 1,240 יחידות דיור חדשות. גם בצפת אותרו 5 מתחמים הכוללים 79 מבנים עם 728 דירות ישנות, שייהרסו ויוקמו מחדש בתוספת 2,044 דירות נוספות. בקריית שמונה אותרו 5 מתחמים עם 45 מבנים ו-893 דירות ישנות, שייהרסו וייבנו מחדש יחד עם עוד 2,124 דירות חדשות – המספר הגבוה ביותר של דירות בקרב ערי הפריפריה שאותרו במסגרת המהלך הממשלתי.
בשאר הערים אותרו רק שני מתחמים בכל אחת מהן. כך, בבית שאן אותרו שני מתחמי המיועדים לפינוי בינוי ובהם 18 מבני מגורים רעועים עם 282 דירות ישנות, שייהרסו לטובת הקמתן מחדש ועוד 518 דירות חדשות. בחצור הגלילית אותרו 16 מבנים עם 265 דירות ישנות, שייהרסו ויוקמו מחדש יחד עם עוד 906 דירות חדשות.
במגדל העמק מדובר ב-13 מבנים עם 224 דירות ישנות, שייהרסו וייבנו מחדש יחד עם 496 יחידות דיור חדשות נוספות. בטבריה אמנם אותרו רק שני מתחמים עם 47 מבנים שכוללים 662 דירות ישנות, אולם אלה ייהרסו ויוקמו מחדש יחד עם תוספת של לא פחות מ-2,442 דירות חדשות. ואילו בעפולה מדובר ב-33 מבנים עם 582 דירות ישנות, שייהרסו וייבנו מחדש יחד עם תוספת של 935 דירות חדשות.
בסך הכול, בקריית שמונה מוצע המספר הגבוה ביותר של מתחמים המיועדים לפינוי בינוי: 27 פרויקטים, במסגרתם יהרסו 258 מבנים עם 3,648 דירות ישנות שיהרסו וייבנו מחדש לצד תוספת של 8,698 דירות חדשות. אחריה אילת עם 20 מתחמים הכוללים 116 מבנים ו-2,084 דירות ישנות, שייהרסו ויוקמו מחדש ולצידן ייבנו עוד 3,852 דירות חדשות. בצפת אותרו בסך הכול 19 מתחמי פינוי בינוי שבהם 228 מבנים הכוללים 2,125 דירות ישנות ולא ממוגנות. דירות אלה ייהרסו ויוקמו מחדש, לצד תוספת של 5,158 דירות חדשות. בטבריה אותרו 13 מתחמים עם 145 מבנים ישנים שבהם 2,306 דירות ישנות שיוקמו מחדש יחד עם עוד 9,381 יחידות דיור חדשות.
במגדל העמק אותרו בסך הכול, במסגרת התוכנית, 11 מתחמי פינוי בינוי שבהם 90 מבנים עם 1,221 דירות ישנות שיהרסו ויוקמו מחדש. לצידן יוקמו 2,559 דירות חדשות. בחצור הגלילית אותרו בסך הכול, במסגרת התוכנית, 9 מתחמי פינוי בינוי שבהם 65 מבנים עם 1,001 דירות ישנות שיהרסו ויוקמו מחדש. לצידן יוקמו 3,113 דירות חדשות. בעפולה אותרו 6 מתחמים עם 71 מבנים שכוללים 1,028 דירות ישנות שייבנו מחדש, יחד עם 2,324 דירות חדשות. ובבית שאן אותרו בסך הכול 5 מתחמים עם 50 בנייני מגורים ישנים הכוללים 925 דירות שייהרסו ויוקמו מחדש, ולצידן עוד 1,670 יחידות דיור חדשות.
"התחדשות עירונית לא תוגבל עוד למרכז הארץ בלבד", מוסיף במברגר. "אנו עושים היום צעד ענק קדימה במשימה הלאומית של הוצאת ההתחדשות העירונית אל מחוץ לאזורי הביקוש, וכניסתה לערי הפריפריה, שאין זקוקות מהן לחידוש, חיזוק בפני רעידות אדמה ותוספת ממ"דים. בניגוד אולי למקובל לחשוב, אני מאמין כי חידוש ערי הפריפריה הוא תהליך בר ביצוע, בהיקפי זמן ותקציב סבירים. נפעל לקידום כלל מתחמי הפינוי בינוי שאותרו כמתאימים לכך, עד לחידושם. אני מודה לשותפינו ברשויות המקומיות, אשר נותנים את מלוא התמיכה למיזמים אלה, ולצד זאת מזמין את תושבי השכונות המתחדשות לפנות אל המינהלות שהקמנו למטרה זו ולהסתייע בהן במסגרת ההליך".
השר גולדקנופף מסר: "התחדשות עירונית כפי שאנו נוכחים שוב ושוב היא הרבה מעבר להגדלה של כמות יחידות הדיור לאוכלוסייה הצומחת. היא מחדשת תשתיות עירוניות, מחזקת וממגנת, וקידומה הוא משימה לאומית ראשונה במעלה, בפרט בפריפריה ובעיירות הפיתוח. להתחדשות עירונית יש תפקיד חיוני בשיפור איכות החיים של התושבים, קידום צמיחה כלכלית ובהחייאת האזורים הוותיקים. כשר הבינוי והשיכון, אני רואה מחויבות גדולה להניע יוזמות להתחדשות עירונית שיעצבו את עתיד הערים בישראל וערי הפריפריה בפרט. זו רק הסנונית הראשונה, בתקווה שבשיתוף פעולה יחד עם הרשויות המקומיות, נוכל להביא בשורות נוספות בקרוב".