שר הכלכלה, ניר ברקת, דיבר היום (שני) בוועידת התעשייה וההייטק בתל אביב, על המצב בישראל והקרע שנוצר בתוך העם בעקבות חקיקת המהפכה המשפטית שמתקדמת בקצב מהיר.
"אני מקיים שיחות מאחורי הקלעים עם חברים שחושבים אחרת ממני, אבל בנעימות", ציין ברקת. "בחרתי לפעול לילות כימים מאחורי הקלעים כמי שבא מהתעשייה ומדבר אתכם אנשי עסקים פרקטים, שמבינים בניהול סיכונים ולייצר עסקאות בהסכמה. אני קורא גם לכם לקרוא לריסון, כל אחד שיילך לשבט שלו וירסן את האנשים שלו. אם תהיה היום לסיעת הליכוד בכנסת הצבעה שמטרתה ריכוך ואיתות לאחידות עם ישראל - אצביע בעד".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
ניר ברקת בוועידה הנשיאים בירושלים
ניר ברקת בוועידה הנשיאים בירושלים
ניר ברקת
(צילום: רפי קוץ)
בוועידה דיבר גם אורי קרן, מנהל השקעות במור גמל פנסיה, שהתייחס גם למצב וגם להתנהגות הלקוחות שהשתנתה מאוד: "המצב רק התחיל להשפיע. מתחילת השנה מדדי המניות הניבו תשואת חוסר ביחס למדדים בעולם. כבר יש נזק לכיס. מעבר לזה, רואים את שער החליפין שנחלש ופרמיית הסיכון של מדינת ישראל עולה. בנטרול החקיקה, ישראל הייתה יכולה להיות אי של יציבות. הגענו לאירוע העולמי סופר מוכנים מבחינת המדדים הכלכליים, ובמקום זה הפכנו סוג של שק חבטות מסיבות פנימיות שלנו. המשבר הזה שונה ממשברים בעבר כי הוא מסיבות פנימיות, והציבור בהחלט מגיב. אנחנו רואים הוצאה דרמטית בפדיונות של חסכונות ארוכי טווח. מאז 2008 לא ראינו את הציבור פודה מקופות גמל וחסכונות ארוכי טווח למרות הטבות המס הדרמטיות, וזה גדל במכפלות".
יו"ר מכון הייצוא, איילת נחמיאס, התייחסה למחלוקות כעת בנוגע לשירות המילואים ונתנה כדוגמה את בעלה, תוך כדי שהיא דומעת: "בעלי הבוקר יצא למילואים ומעולם לא דמיינתי שיציאה למילואים שלן סגן אלוף, מג"ד בשריון, תהיה כרוכה בוויכוח. יש עשרות קצינים מתחתיו. שנת ה-75 למדינת ישראל בפתח, אנחנו חייבים להגיע אליה מאוחדים".
נשיא התאחדות התעשיינים, רון תומר, סיכם תוך כדי שהוא עוקץ את הקואליציה: "פשרה של צד אחד היא אינה פשרה. מנהיגות צריכה אומץ. קשה לאחד עם כשכל יום אתה קורא כותרות ושומע התלהמות. בסוף יש צד אחד שולט, וכוחו של השולט לדעת לעשות צעד ראשון. אני מקווה שלקראת פסח נדע כולנו לעשות ולשמור על כוח של העם כי אין לנו בררה אחרת".
בתוך כך, פרופ' צבי אקשטיין, המשנה לנגיד בנק ישראל לשעבר ודיקאן בית הספר טיומקין לכלכלה באוניברסיטת רייכמן (המרכז הבינתחומי), התייחס היום בריאיון לאולפן ynet להשפעת החששות סביב המהפכה הכלכלית על הכלכלה הישראלית ככלל ועל שוק ההייטק בפרט, וטען כי "הכלכלה הישראלית מאוד מאוד תלויה בהתפתחות ענף ההייטק. בחמש השנים האחרונות ענף ההייטק גרם לכ-40% מהצמיחה של המשק. ענף ההייטק נמצא בשני משברים - המשבר הראשון זה משבר ההייטק העולמי... והשנייה היא שיש כאן מהפכה חוקתית שעלולה להחליש את מערכת המשפט ובכך לפגוע בזכויות קניין, ומשקיעים מאוד רגישים לזה.
"האזהרה של כלכלנים ושל חברות דירוג מפי ההשלכות, לצד חוסר השקט הפוליטי, משפיעים על המשק לשלילה וכנראה שנראה את זה כבר עכשיו בחודשים הקרובים וגם בשנים הבאות", טען פרופ' אקשטיין.