משרד הפנים, משרד האוצר והמרכז לשלטון מקומי גיבשו ואישרו אמש (ב') תוכנית למתן מענקים כספיים בגובה של עד 18 אלף שקל להנדסאים ולמהנדסים בתפקידי מפתח בוועדות המקומיות והמרחביות לתכנון ובנייה. מדובר בהחלטה שמגיעה על רקע מחסור בכוח אדם איכותי במשבצות אלו בוועדות המקומיות לתכנון ובנייה בעיריות ברחבי הארץ.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
על פי משרד האוצר, התקציב הכולל שאושר לתוכנית המענקים עומד על תשעה מיליון שקל עד סוף 2022. בחישוב פשוט, על פי מתן מענקים מלאים של 18 אלף שקל לעובד, מדובר ב-500 עובדים שיוכלו לקבל מענק. עם זאת, מכיוון שמדובר בהחלטה הקובעת שהמענקים יהיו עד 18 אלף שקל, מדובר על אפשרות למספר גבוה יותר של אנשי מקצוע שיוכלו לקבל מענק על פי תקציב זה.
1 צפייה בגלריה
אתר בנייה
אתר בנייה
אתר בנייה
(צילום: shutterstock)
אנשי המקצוע בוועדות המקומיות אחראים בין היתר על קידום תוכניות, אישורן ומשפיעים על הזמן שאורך בין הגשת הבקשה להיתר או אישור תוכנית ועד אישורן. נכון להיום, משך זמן זה מתארך בשל מחסור בכח אדם מה שמונע קידום מהיר של תוכניות בנייה והגדלת היצע.
לשם ההמחשה, הליך אישור תוכנית או הוצאת היתר בנייה יכול לקחת שנים, וזאת לעומת חודשים בודדים במקומות אחרי בעולם. כבר לפני תקופה ארוכה זוהתה נקודת כשל בועדות המקומיות כאשר אנשי מקצוע כמו בודקי תוכניות ועוד תפקידים לא נשארו בתפקידים אלו בשל שכר נמוך או חוסר אטרקטיביות. ההחלטה הנוכחית, יוזמה משותפת של משרד האוצר, משרד הפנים ומרכז השלטון המקומי, באה לנסות ולפתור את הבעיה.
נציין כי המהלך האמור מתייחס למענקי שימור לעובדים קיימים וגם לגיוס עובדים חדשים, כאשר כל ועדה מקומית תוכל לעשות בו שימוש המתייחס לכ-40% מכלל העובדים הרלוונטיים לתוכנית מקרב כח האדם בוועדה. התפקידים הרלוונטיים הם בודקי תוכניות, בודקי היתרים, מידענים ובעל תפקיד מקצועי נוסף שמנהל הועדה המקומית יקבע שעומד בתנאים.
המענק יחייב התחייבות להמשיך ולעבוד שנה נוספת בתפקיד או למגוייסים חדשים עבודה של שנה לפחות. נדגיש כי מדובר במענק של עד 18 אלף שקל, כך שלעיתים מדובר בסכומים נמוכים יותר. המענק ישולם לעובדים בשתי פעימות, מחצית עם החתימה על התחייבות ומחצית שניה בתום תקופת ההתחייבות. התוכנית תקפה נכון לעכשיו עד סוף 2022 בלבד.
עוד כוללת התוכנית מודל מצוינות למנהלי מחלקות בחוזים אישיים - תמריץ של 6,000 שקל כל חצי שנה וגם שיפור השכר של מהנדסי הוועדות המרחביות והתאמתו למספר התושבים אותו הוא משרת.
שרת הפנים, אילת שקד, התייחסה לסוגייה ואמרה כי "ההסכמים האלה הם בשורה משמעותית עבור העיריות. אחת הבעיות הראשונות שנחשפתי אליהן עם כניסתי למשרד הפנים היה הקושי של וועדות תכנון ובנייה לגייס עובדים למנהלות ההנדסה, והנושא עלה כמעט בכל פגישה עם ראש רשות זו או אחרת.
"הסיבה המרכזית לבעיית גיוס העובדים היא השכר הנמוך, שלא לומר העלוב, שבו עובדים אלה מתוגמלים. ראשי רשויות סיפרו לי על חדרים ריקים, על מכרזים שפורסמו מספר פעמים לבודקי תוכניות ומהנדסים מבלי שמועמד אחד שניגש ועל עשרות אלפי יחידות דיור שתקועות בצינור בגלל שאין מי שיטפל בהן. בהתאם לכך הנחיתי את צוות המשרד להכין תכנית עזרה ראשונה שתכניס כוח איכותי לוועדות בשכר שיתחרה עם השוק הפרטי".
שר האוצר, אביגדור ליברמן, הוסיף: "הורדת מחירי הדיור עוברת דרך תכנון מהיר ויעיל יותר ולכן חשוב לנו לשמר הון אנושי איכותי ולכן החלטנו להעניק מענקים משמעותיים בגובה אלפי שקלים. מדובר רק בצעד אחד מתוך מכלול צעדים שמטרתם להוביל להאצת הבנייה במדינת ישראל".
הממונה על השכר והסכמי עבודה, קובי בר נתן: "בכדי להתמודד עם משבר הדיור אנו מטפלים היום באחד מצווארי הבקבוק של ההליך התכנוני בישראל. אין ספק שמענקים אלו יאפשרו לגייס ולשמר הנדסאים ומהנדסים מצויינים בוועדות התכנון ובנייה, לטובת עמידה ביעדי התחלות הבנייה הלאומיים".