שיעור המע"מ עשוי לרדת? ל-ynet נודע כי גורמים בכירים במשרד האוצר דחו לאחרונה הצעות להיאבק בגל ההתייקרויות במשק באמצעות הפחתת במע"מ בישראל באחוז או שניים.
גורמים פוליטיים וכן ארגונים חברתיים הציעו מאז החל גל ההתייקרויות להפחית את שיעור מס ערך מוסף בישראל מ-17% ל-16% או ל-15%. הפחתה של שיעור מס ערך מוסף על כל מחירי המוצרים והשירותים במשק אמורה לחסוך 100-200 שקלים למשפחות שהוצאותיהן בחודש בין 5,000 ל-10,000 שקל בחודש, ולהביא לחיסכון שנתי שיכול להיות גבוה מאלפיים שקלים. בין השאר ביקשו לבחון אפשרות כזאת גם גורמים במשרדי ראש הממשלה, הכלכלה והתעשייה והרווחה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
סופרמרקט
סופרמרקט
סופרמרקט
(צילום: shutterstock)
בכירים במשרד האוצר דנו כאמור בהצעה ודחו אותה על הסף משתי סיבות עיקריות: ההפחתה עלולה ברוב המקרים לא להגיע לצרכנים, שכן סוחרים לא יפחיתו למשל את מחיר המוצר מ-100 שקלים ל-99 או 98 שקלים ויותירו את ההנחה על המע"מ אצלם. כמו כן, עלות הפחתת המע"מ באחוז אחד הוא אובדן הכנסות של 6.5 מיליארד שקלים בשנה, "ובכסף הזה אפשר לעשות הרבה לרווחת השכבות החלשות בלבד ולא לכלל הציבור, שחלקו לא זקוק להנחה במע"מ", כפי שתבטא גורם בכיר במשרד האוצר. גם שר האוצר אביגדור ליברמן הביע בעבר התנגדות לצעד כזה, וטען שהפחתת המע"מ לא תגיע ברובה לצרכנים.
יו' ועדת הכלכלה של הכנסת, ח"כ מיכאל ביטון, הביע היום (ב') התנגדות להפחתת המע"מ לציבור כולו באופן גורף, ואמר ל-ynet כי "המחיר של הפחתה כזאת גבוה, והיא לא תסייע כמעט לשכבות החלשות. עדיף לפטור את העשירונים התחתונים מתשלומים עבור מערכת החינוך, מה שיכול לחסוך אלפי שקלים בשנה למשפחות ברוכות ילדים. לא צריך להוריד מע"מ גם לעשירונים העליונים".
לפני שש שנים וחצי, ב-1 באוקטובר 2015, הופחת לאחרונה שיעור המע"מ בישראל על ידי שר האוצר דאז, משה כחלון, מ-18% ל-17%. אולם, מחקרים הראו כי רק כ-0.6% מההפחתה הגיעה לצרכנים, בעיקר מהוזלת שירותים הניתנים בחשבונות על ידי ספקי השירותים, כמו חשמל, מים וגז. אפילו מחירי התחבורה הציבורית לא הופחתו בשעתו באחוז.
ברשות המיסים התנגדו בעבר ומתנגדים גם עתה להפחתת המע"מ, בטענה שהעלות גבוהה וההפחתה מגיעה רק בחלקה לצרכנים. גם להצעות שהועלו לאחרונה להפחתת המע"מ על תרופות ומזון בלבד התנגדו ברשות המיסים. מנהל הרשות, ערן יעקב, הסביר כי הפחתה כזאת היא פתח למעשי הונאת רשויות המס תוך מכירת מוצרים אחרים במע"מ אפס.
כמו כן, ציינו ברשות המיסים כי רשויות דומות במדינות רבות שיבחו בעבר את ישראל על הנהגת שיעור מע"מ אחיד על כל המוצרים והשירותים, ואף טענו כי היו רוצים לאמץ את השיטה, שכן אצלן קיימים שיעורי מע"מ שונים על חלק מהמוצרים והשירותים.
כיום הצרכנים פטורים מתשלומי מע"מ בישראל בעיקר בשלושה תחומים - על פירות וירקות, שירותי תיירות ועל קניות וקבלת שירותים באילת.