1 צפייה בגלריה
שוטר משטרה אילוס אילוסטרציה
שוטר משטרה אילוס אילוסטרציה
אילוסטרציה
(הרצל יוסף)
בית המשפט לתעבורה במחוז מרכז גזר לאחרונה 250 שעות שירות לתועלת הציבור (של"צ) על מתנדב במשטרה שעבר ברמזור אדום ופגע ברוכב אופנוע ופצע אותו באורח קשה. השופטת שירי שפר הסבירה שרשלנות המתנדב בינונית מכיוון שפעל בהוראת קצין המשטרה שישב איתו בניידת.
בכתב האישום נטען שבשנת 2019 נהג המתנדב בניידת משטרה במסגרת תפקידו. לידו ישב קצין, שבשלב מסוים הורה לו לפנות שמאלה באור אדום. הנאשם המתין כמה שניות שהדרך תתפנה, אך כאשר ביצע את הפנייה הגיע ממול אופנוע שנסע באור ירוק והתנגש חזיתית בניידת. רוכב האופנוע נפצע קשה, אושפז בבית חולים לתקופה ארוכה ועבר שיקום בבית לוינשטיין.
המתנדב הורשע על פי הודאתו במסגרת הסדר טיעון בעבירות של אי ציות לרמזור אדום, נהיגה בקלות ראש וגרימת חבלה של ממש.
בתסקיר שהגיש שירות המבחן עלה שהנאשם נשוי ואב לשתיים, שירת בעבר במשטרה במשך 11 שנים, ואין לו רישום פלילי או הרשעות קודמות בתעבורה. הוא הביע צער עמוק וחרטה וציין שלאחר התאונה סבל מקשיי תפקוד נוכח הפגיעה באדם אחר. שירות המבחן המליץ על ענישה שיקומית טיפולית, צו מבחן ושל"צ.
המדינה הדגישה את חומרת העבירה ותוצאתה וטענה לרף רשלנות בינוני-גבוה. היא בקשה להטיל עונש שנע בין כמה חודשי מאסר בפועל ועד 18 חודשי מאסר, לצד פסילת רישיון ועונשים נלווים.
ההגנה ביקשה להסתפק בצו של"צ, פסילה ופיצוי לנפגע. הסנגור טען כי רשלנות הנאשם נמוכה, שכן הוא פעל לפי הנחיית הקצין וביצע את הפנייה בזהירות לאחר שהמתין שהצומת תתפנה.
השופטת שפר קבעה שרשלנותו של המתנדב היא לכל היותר ברף הבינוני, והחליטה שלא להטיל עליו מאסר. היא הסבירה שהוא ביצע את העבירה במסגרת תפקידו כמתנדב, בהנחיית קצין משטרה, והמתין שכלי רכב אחרים יסיימו לחצות את הצומת.
עם זאת, היא ציינה כי לא נטען שחציית הצומת באדום הייתה דרושה למילוי תפקידו של הנאשם או לצורך ביטחוני כלשהו, ואין אינדיקציה לכך שהניידת הפיצה אורות מהבהבים או סירנה. היא הוסיפה שלרוכב האופנוע נגרם נזק ברף בינוני-גבוה. למרבה המזל הוא לא קיפח את חייו ואינו במצב סיעודי, אך הוא עדיין עובר שיקום ארוך וסובל מנכות בשיעור של 100% שתלווה אותו לשארית חייו.
בפסק הדין צוין ציינה שמתחם הענישה בעבירות מהסוג שעבר המתנדב נע בהתאם למידת הרשלנות והנזק בין עונש ללא רכיב של מאסר ועד מאסר בפועל בן חודשים אחדים, ופסילת רישיון לתקופה שבין 36-13 חודשים.
במקרה זה מצאה השופטת למקם את עונשו של המתנדב בחלקו התחתון של המתחם. היא התחשבה בנטילת האחריות והבעת חרטה וכאב מצדו, כמו גם בעברו התעבורתי הנקי ועמדתו של הרוכב הנפגע - שביקש באצילות נפש שלא להחמיר עם הנאשם שלדבריו כבר "עבר מספיק".
לכן היא הטילה על הנאשם 250 שעות לתועלת הציבור, פסילת רישיון ל-17 חודשים, פסילה על תנאי, צו מבחן לשנה ופיצוי לנפגע בסך 5,000 שקל.
• לקריאת גזר הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ המאשימה: עו"ד חן באונקר • ב"כ הנאשם: עו"ד פינקלשטיין • עו"ד צביקה פרקש עוסק בתעבורה • הכותב לא ייצג בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין