ארגונים כלכליים, בראשות התאחדות התעשיינים, ערערו היום (ה') על החלטת רשות החשמל להפחית את מחיר החשמל ב-1 באפריל בשיעור של 2% בלבד. ל-ynet נודע כי לדברי המערערים יש להוזיל את המחיר לפחות ב-4% ולהותיר בכך את ההתייקרות מאז סוף שנת 2022 על 2.7% בלבד ואף בשיעור נמוך יותר.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
היום הסתיים המועד האחרון להגשת ערעורים על החלטת רשות החשמל מ-2 במרץ, לאחר שמחיר הפחם בעולם ירד ואפשר הוזלה במחיר בישראל, כאשר כאן מייצרים עדיין 23% מהחשמל באמצעות פחם, עד לשנת 2025.
1 צפייה בגלריה
(צילום: Shutterstock)
מליאת רשות החשמל צפויה להתכנס ביום חמישי הבא כדי לדון בערעורי הארגונים הכלכליים המעוניינים להגיב על החלטת הרשות להוזיל את מחיר החשמל החל בחודש אפריל רק ב-2%. זאת לאחר שהמחיר כבר הוזל בחודש פברואר מעלייה מתוכננת של 8.2% ל-6.7%, לאחר שהתייקר ב-8.2% לחודש ינואר 2023 בלבד.
מאז השיא במחירי הפחם ביולי 2023 ירד מחיר הפחם בהדרגה בעשרות אחוזים למחיר של כ-135 דולר. ראשי התאחדות התעשיינים ומערערים נוספים מהמגזר העסקי, שביקשו להופיע בשימוע בשבוע הבא, טוענים כי ירידה זו צריכה הייתה לשקף הפחתה גבוהה של מחיר החשמל ולהסתכם כאמור ב-4% ואף בשיעור של 4.7% לפחות, דהיינו שמחיר החשמל צריך יהיה לעלות מחודש אפריל רק בשיעור של כ-2% עד 2.7%.
יצוין ששיעור של 2.5% הוזכר גם על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו במסיבת העיתונאים שקיים לפני חודשיים יחד עם שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ושבה הציג צעדים לצורך מאבק ביוקר המחיה.
תעריף החשמל עודכן מספר פעמים בעת האחרונה וכעת מדובר בעדכון הרביעי מאז חודש אוגוסט 2022 - ארבעה עדכונים בזמן של כתשעה חודשים.
נשיא התאחדות התעשיינים, ד"ר רון תומר, יטען בשימוע כי הוזלת המס על הפחם בעלות של 400 מיליון שקל והוצאת מכרז למכירת תחנת הכוח אשכול, שצפויה להכניס מיליארדי שקלים לקופת חברת החשמל, מחייבים הוזלה גבוהה בהרבה מ-2% ב-1 באפריל.
גורם בכיר ברשות החשמל ציין בשיחה ל-ynet כי עניין מכרז מכירת תחנת הכוח אשכול לא יכול להיות חלק מההחלטות על הוזלת מחיר החשמל, שכן המכירה טרם בוצעה, לא ידועה התמורה שתתקבל ולא ברור מתי זה יקרה. "אם נקבל מחיר טוב - ההוזלה תהיה גבוהה יותר. אם המכירה לא תהיה בקרוב מאוד, לא ניתן יהיה כלל להוזיל את מחיר החשמל, מה עוד שדווקא שינוי מדיניות של המשרד לאיכות הסביבה בנושא גזי הפליטה מחייב ייקור מסוים של מחיר החשמל".
יצוין, כי במהלך חודש מרץ רשות החשמל הסדירה את אופן פעילות יחידות הייצור בתחנת אשכול, התחנה הגדולה ביותר של חברת החשמל, שתצא להפרטה. תחנת אשכול צפויה להימכר כבר במהלך שנת 2023 והמטרה היא להכיס לקופת חברת החשמל כנראה בין 3 ל-4 מיליארד שקל, אך ברשות החשמל לא מוכנים לנקוב בסכום שמקווים בה לקבל על מכירת תחנת הכוח הגדולה בישראל.
נציגי התאחדות התעשיינים יטענו בשמוע כי יש לבצע פריסה נוספת של העלויות העודפות של מחירי הפחם אשר העלו את התעריף בעדכונים הקודמים מעבר לשלוש שנים. לכן יש לפרוס את העלויות העודפות עד לשנת 2030 או לכל הפחות עד לשנת 2028.
"לאור עקרונות המדיניות אשר קבע שר האנרגיה ב-2 בנובמבר 2019 בנושא הפסקה של השימוש בפחם במקטע הייצור במשק החשמל עד לשנת 2026, העלות העודפת של הפחם לא תהווה מכשול בשנים הקרובות ולכן ניתן לפרוס אותה למספר שנים גדול יותר על מנת להימנע מעליית התעריפים החדה כעת". טוען רון תומר בכתב הערעור על ההוזלה הנמוכה יחסית של מחיר החשמל שתצא אל הפועל בעוד כשבועיים.