רשות החשמל פרסמה היום (ד') שימוע ציבורי לעדכון תעריפי מחיר החשמל לצרכן, לפיו מחיר החשמל יירד ב-2% נוספים, לאחר שזינק בתחילת השנה ב-8.2% ולפני כחודש ירד ב-1.5%, בעקבות הארכת הפטור ממס על הפחם. לפי הרשות, הדבר צפוי להתאפשר "לאור ירידת מחירי הפחם והתייצבות המחירים בחודשיים האחרונים". התעריף כיום עומד על 61.55 אגורות לקוט"ש (כולל מע"מ) ואם הירידה אכן תיכנס לתוקף יהיה תהיה מחודש אפריל הקרוב.
ברשות ציינו כי כי ללא היחלשות השקל והגידול באינפלציה המחיר היה יורד עוד יותר: "בנוסח השימוע מצוין כי סביבת המחירים המקרו-כלכלית אינה יציבה - ובהם שער החליפין, ומדד המחירים שעלו לאחרונה. עלייה זו, וסיכונים הנובעים ממנה, קיזזו חלקית את הירידה במחירי הפחם הבינלאומיים".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
חשבון חשמל
חשבון חשמל
חשבון חשמל
(צילום: חברת החשמל)
נזכיר כי במסיבת העיתונאים שערך סמוטריץ' עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, ובה הצהירו על תוכנית כלכלית למלחמה ביוקר המחיה, ההבטחה הייתה כי ההתייקרות תצומצם מ-8.2% ל-2.5%, אך עד כה לא נעשו צעדים נוספים בנושא.
תעריף החשמל נקבע בשגרה פעם בשנה על ידי מליאת רשות החשמל. המליאה מורכבת ממנכ"ל משרד האנרגיה, יו"ר רשות החשמל, נציג אגף תקציבים במשרד האוצר ושני נציגי ציבור שממונים על ידי שר האוצר ושר האנרגיה. בקביעת התעריף מתחשבת המליאה בעלויות הייצור הישירות, כמו זו של הפחם, ובעלויות נוספות כמו הקמת תשתית חשמל חדשה. עם זאת, גם מכירה של תחנת כוח על ידי חברת החשמל יכולה להשפיע על מחיר החשמל - ולהוריד אותו.
יש לציין כי ביטול המס על הפחם הביא להפסד הכנסות ישירות ממסים של כ-440 מיליון שקל בשנה, שממומן כיום על ידי הקטנת תשלומי המדינה לקרן הפיצויים בעד נזקי מלחמה ובצורת.