1 צפייה בגלריה
אילוס אילוסטרציה בני זוג עצוב עצובים בוכה בכי
אילוס אילוסטרציה בני זוג עצוב עצובים בוכה בכי
אילוסטרציה
(shutterstock)
בית משפט השלום בבת ים קיבל לאחרונה תביעה שהגישו בני זוג שעברו הליכי הפריה נגד בית החולים אסותא, בטענה להשמדת ביציות מופרות שנמצאו לא מתאימים להקפאה. השופט שי מזרחי קבע אסותא יפצה אותם בכ-400 אלף שקל.
בני הזוג פנו לבית החולים ב-2016, כשהאישה הייתה בת 45 והגבר בן 47. בתביעה, שהוגשה באמצעות עוה"ד עמית אוריה ואורי גלבוע, נטען כי מגופה של האישה נשאבו 14 ביציות. 11 מהן הופרו וחמש הנותרות הוחזרו לרחמה. כלומר, נותרו שש ביציות מופרות שלא הוחזרו. מהעוברים שהוחזרו נוצר הריון שבסופו נולדו לתובעים תאומים.
אלא ששש הביציות הנותרות לא הוקפאו לצורך החזרתן בעתיד. לטענת בני הזוג, נמסר להם בדיעבד כי הביציות לא הוקפאו משום שהאישה ציינה בפני הצוות שהיא שומרת שבת. בתביעה צוין שהביציות לא נבדקו ביום שבת, שהיה היום החמישי להפריה, ואילו היו נבדקות - יש להניח שהיו נמצאות מתאימים להקפאה. אלא שהצוות בדק אותן רק ביום ראשון, אז הן נמצאו לא מתאימות להקפאה והושמדו.
בני הזוג הדגישו כי בשום שלב לא נאמר להם שהביציות המתאימות לא יוקפאו מפאת קדושת השבת והמעבדה מבצעת בשגרה בדיקות גם בשבת. בתביעה הם תיארו את הצער שנגרם להם כתוצאה מהשמדת הביציות וסיפרו כי חשו ש"רצחו" להם את הילדים. הם הדגישו כי רצו משפחה גדולה ולא יכלו לממש זאת בשל ההתרשלות באסותא.
בית החולים, שיוצג על ידי עו"ד בנימינה בוטש ויזל, טען מנגד כי בדיקת הביציות ביום ראשון הצביעה על כך שההפריה לא צלחה ולא היה כל הבדל בין בדיקתן בשבת לבין בדיקתן ביום ראשון. צוין כי האישה מסרה לצוות המטפל שהיא שומרת שבת ולאור זאת לא נבדקו הביציות בשבת.
השופט שי מזרחי קבע כי אין אינפורמציה חד משמעית לגבי התפתחות עוברים שהיו במצב סביר נכון ליום הרביעי להפריה, לא נבדקו ביום החמישי וביום השישי נמצאו במיעוט תאים או ללא תאים כלל.
"הפכתי והפכתי בעדויות ובראיות והגעתי לכלל מסקנה כי בנסיבות העניין קיימת עמימות עובדתית המובילה למבוי סתום, וכי יש לזקוף זאת לחובת הנתבעת", כתב. הוא ציין כי אסותא לא עמד בנטל להוכיח שלא התרשל, בין היתר לנוכח החסר ברישום בנוגע למצב הביציות ביום שבת. ברשומה הרפואית צוין בכתב יד "שבת שלום" ותו לא.
השופט הבהיר כי אלמלא הצהירו בני הזוג על היותם שומרי שבת, ברור שהביציות היו נבדקות על ידי אנשי המעבדה ביום שבת. באי-ביצוע הבדיקות נותרה עננה המרחפת מעל ראש אסותא, שמא ייתכן שבדיקת הביציות ביום החמישי הייתה מובילה להקפאתן ובסופו של דבר להריון ולידה.
לפיכך נפסק לטובת בני הזוג פיצוי של 150 אלף שקל בשל אובדן הסיכוי להולדת ילד, ו-150 אלף שקל על הפרת חובת הגילוי. בנוסף חויב בית החולים בשכר טרחת עו"ד בסך 70 אלף שקל ובהוצאות בסך 20 אלף שקל.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ התובעים: עו"ד עמית אוריה ועו"ד אורי גלבוע • ב"כ הנתבעים: עוה"ד בנימינה בוטש ויזל • ynet הוא שותף באתר פסקדין