השקל ממשיך להיחלש לקראת סוף שבוע המסחר: הדולר נסחר בשיא של 4 שנים סביב 3.74-3.75 שקלים, והאירו שוב חצה את ה-4 לכיוון 4.02-4.03 שקלים. נזכיר כי בינואר עמד שערו של הדולר על 40 אגורות פחות - 3.35.
הפיחות ממשיך על רקע אמירתו השבוע של נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון כי "בצל השינויים המוצעים בנוגע למערכת המשפט, נוצר 'פיחות עודף' של השקל בכ-10%, לו יש השפעה ניכרת על הכלכלה ועל האינפלציה - על כל אחוז פיחות צפוי המדד השנתי לעלות בכחמישית אחוז". הנגיד הבהיר כי בשל ההשפעה של הפיחות על האינפלציה, תיתכן בהחלט העלאת ריבית נוספת בעוד חודש, כפי שכבר רמז בראיון בשבוע שעבר ל"כסף חדש", הפודקאסט הכלכלי של ynet.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש" ב-ynet radio

1 צפייה בגלריה
דולרים ושקלים
דולרים ושקלים
דולר שקל
(צילום: Shutterstock)
העלייה בשערי הדולר והאירו הבוקר נמשכת למרות שבראשית החודש ממירים יצואנים ותעשיינים מטבע חוץ בסכומים גבוהים כדי לשלם משכורות וחשבונות לספקים בשקלים.
בעולם מתחזק האירו בעקבות הירידה החדה בשיעור האינפלציה באירופה ביותר מאחוז בחודש האחרון. לצד הירידה החדה בשיעורי האינפלציה בגוש האירו ובארה"ב חוששים האנליסטים בישראל וגם במשרדי האוצר והכלכלה ובבנק ישראל שהאינפלציה בחודש מאי עלתה ב-0.6% עד אפילו קרוב לאחוז שלם וכי ההתייקרויות החדשות, שעליהן הודיעו חברות בימים האחרונים ושייכנסו לתוקף בחודשים יוני ויולי, יגרמו למדדי ראשית הקיץ שצפויים היו על פי השנים הקודמות להיות נמוכים, בין 0.1% ל-0.3%, להיות גבוהים יותר ולהעלות את שיעור האינפלציה השנתי בישראל לקרבת 5.5%.
החזאים צופים כעת שבנק ישראל עלול להעלות את הריבית בפעם ה-11 כבר ב-10 ביולי, מועד ההחלטה הבאה של הוועדה המוניטארית של בנק ישראל.
גורם בכיר במשרד האוצר אמר בדיון פנימי באוצר בימים האחרונים כי "מה שדרוש כעת זאת תוכנית מיידית למיגור האינפלציה ולא הקמת ועדות כמותן הוקמו כבר בעבר".
יצוין כי מאתמול אין במשרד האוצר כלכלן ראשי, עם סיום עבודתה של הכלכלנית הראשית שירה גרינברג ובכך נוסף עוד אגף חשוב לפעול ללא מנהל, אחרי שמזה שבעה שבועות אין יו"ר רשות ני"ע באוצר ולא נקבע אף מחליף זמני, מאז פרישת היו"ר ענת גואטה עם סיום החוזה שלה.
בלשכת שר האוצר מבטיחים כי החודש ימונו ארבעה ראשי האגפים שבהם אין מנהלים או מכהנים מנהלים זמניים, בהם רשות ההון ורשות המיסים, שלמינוי ראשיהן החדשים הוקמה ועדת איתור.
בתוך כך, שוק התעסוקה בארה"ב לא מתקרר - למרות העלאות הריבית: למשק האמריקני נוספו 339 אלף משרות בחודש מאי, ושיעור האבטלה עלה מ-3.4% ל-3.7% - הרמה הגבוהה ביותר מאז אוקטובר 2022. כך עולה מדוח התעסוקה שפרסם משרד העבודה האמריקני. האנליסטים ציפו לתוספת של 190 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.5%.
בחודש אפריל תוספת המשרות עמדה על 253 אלף, וכעת עודכן הנתון ל-294 אלף משרות. מספר המשרות במרץ עודכן ל-217 אלף לעומת 165 אלף בקריאה המקורית.
בפדרל ריזרב ממתינים זה כמה חודשים להתקררות בשוק העבודה, דבר שיסייע לבנק המרכזי לסיים את סבב העלאות הריבית. שיעור האינפלציה בארה"ב עומד על 4.9%. בתחילת מאי העלה הפד את הריבית בפעם העשירית ברציפות, הפעם ב-0.25%, ורמז כי ייתכן שסבב ההעלאות הסתיים.