העלאות המחירים של הספקים לרשתות השיווק נכנסות היום (חמישי) לתוקף, וכעת נותר לראות מה הרשתות יעשו הפעם. האם הן יעלו את המחיר ללקוחות לאור עדכון המחירים מטעם הספקים, ידחו את ההתייקרות או אפילו ילחמו בתופעה?
קודם כל יש מוצרים שהתייקרו, ואין יותר מדי מה לעשות בנידון, ואלו כל מוצרי החלב שבפיקוח, שמחירם עלה היום ב-1%, אחרי שהתייקרו לאחרונה כבר ביותר מ-8%. למעשה, מהרגע שהמדינה הודיעה על עדכון מחיר מוצרי החלב המפוקח היא נתנה גושפנקה לשאר היצרניות והיבואניות לעלות מחירים - וגרמה לגל התייקרויות.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש" ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
מוצרים בסופרמרקט
מוצרים בסופרמרקט
מוצרים בסופרמרקט
(צילום: יריב כץ)
בחודש האחרון תנובה הודיעה על העלאת מחירים לקמעונאים של 9-5 אחוזים למותגי מאמא עוף, אוליביה וטירת צבי. שטראוס ייקרה בעד 6% את מוצרי הקפה, תפוצ'יפס, שוקולד ספלנדד, חטיפים מתוקים ושמן זית של יד מרדכי. אסם העלתה ב-7-4 אחוזים את מחירי הפסטה, רטבים ומרקי תיבול. דגני בוקר של נסטלה, קפה טייסטר צ'ויס, גרבר ומטרנה לתינוקות עלו ב-2.9 אחוזים.
היבואנית דיפלומט העלתה בעד 25 אחוזים את מחיר מוצרי קטשופ היינץ, דגני בוקר קלוגס, שוקולד מילקה, עוגיות אוראו. והיום הודיעה על התייקרויות נוספות החל מה-1 ביולי של טונה סטארקיסט ב-4 אחוזים, ושל חלק ממוצרי הקפה והעוגיות ב-6.1 אחוזים בממוצע. וילי פוד ייקרה את הטונה, האורז ושימורי הפטריות ב-10%. סוגת העלתה את המחיר על אורז וטחינת אל ארז בכ-10%. קוקה קולה את המשקאות מתוצרתה עד 6.7%, יפאורה ב-6.8% וטמפו ב-5%. כמון כן, יש יצרניות מזון קטנות שמעלות מחירים ללא הצהרות לציבור.
כאמור, הרשתות לא חייבות לייקר את המוצרים על המדפים רק כי הספקים העלו להם מחירים. כל רשת בהתאם לכוחה יכולה להגיע להסדר כזה או אחר עם הספקים. חלקן, כמו שעשתה בזמנו יוחננוף לאסם, אף יכולה למדר חלק מהמוצרים, לתעדף חברות שלא ייקרו את המוצרים הספציפיים הללו או לקדם את המותג הפרטי. לכן המבחן האמיתי של הציבור יהיה להשוות בין המחיר החדש לישן, ובכמה אם בכלל התייקר.
אגב, זה לא יפתיע אם תמצאו מוצרים שהתייקרו אפילו יותר מהשיעור שדרש הספק כי הרשת "לקחה עליו טרמפ", או להפך, למרות שהספק ייקר - הרשת מטעמי תחרות בחרה לספוג או להוזיל חלק מההתייקרות.
לטובת הצרכן משחקת העובדה כי הרשתות נמצאות כעת בתחרות מול קרפור, ולנגד עיניהן עומדת גם העובדה שמתחילים להרגיש האטה בקניות של הצרכן שמכווץ מטעמי חיסכון לאור יוקר המחיה את סל הקניות שלו, או עובר לתחליפים זולים יותר.