1 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
בספטמבר 2022, בעקבות לחץ של הממשלה הסוציאליסטית בפורטוגל, נוספו תקנות חדשות ומחמירות המגבילות יהודים מצאצאי מגורשי ספרד להוציא דרכון של המדינה. על התנאים לקבלת הדרכון, שעד אז היו נגישים ומקלים כמו הוכחת הקשר משפחתי למגורשי ספרד, הצגת תעודת יושר ואישורים שונים - נוספו שורת תקנות בלתי נגישות, מחמירות ומרחיקות לכת שרוב מבקשי האזרחות לא יכלו לעמוד בהן.
התקנות הללו היו מנוגדות לחלוטין לחוק מ-2015 שמטרתו הייתה תיקון עוול היסטורי לצאצאי המגורשים מ-1492. הסיבות להקשחת התנאים לקבלת הדרכון נבעו ככל הנראה מכך שממשלת פורטוגל הבינה שהיא הציבה תנאים קלים וגמישים מדי, שנוצלו גם בידי בלתי זכאים. לשינוי המדיניות תרם גם השיווק המסחרי האגרסיבי שנעשה סביב הוצאת הדרכון שהפך אותו למטבע עובר לסוחר בקלי-קלות.
כעת, על כל יהודי מצאצאי מגורשי ספרד המבקש לקבל דרכון פורטוגלי להוכיח קשר ממשי לקהילה היהודית במקום, ביקורים תכופים במדינה ובעלות על תאגיד, נדל"ן, נכסים או רכוש אחר ועוד. התקנות הללו הן בסטטוס של חקיקת משנה והן עדיין לא חוק מחייב. המצב כרגע הוא שגורמים משפטיים ואחרים בפורטוגל, כגון הקהילה היהודית, עתרו נגד התקנות הללו בטענה שהן לא חוקתיות ולכן כל יהודי שמבקש להוציא דרכון לא חייב לעמוד בהן. כלומר, מי שיגיש היום בקשה ובעתיד יבטלו את התקנות, ידונו בבקשה שלו לדרכון לפי הדרישות המקלות הקודמות.
עו"ד מיכאל דקרעו"ד מיכאל דקרשירי דקר
טענת אי-החוקתיות נכונה מבחינה משפטית, ולכן הסיכויים שיבטלו את התקנות אינם מבוטלים. מצד שני המצב המשפטי הוא שהממשלה עצמה הגישה הצעת חוק המבוססת על התקנות המחמירות, ולכן יש סיכוי שיבטלו את התקנות אבל יעדכנו את החוק.
למעשה, במידה שאכן יבוטלו התקנות, יתברר שכל הבקשות שהוגשו ב-2022 ו-2023 צריכות לעבור עיבוד אך ורק על בסיס הוכחת קשר ליהודי ממוצא ספרדי. משכך, פרק הזמן עד הכניסה לתוקף של העדכון לחוק (ב-2024), הוא חלון ההזדמנויות האחרון עבור הישראלים להגשת בקשה לדרכון פורטוגלי בתנאים הקודמים.

ואם התקנות לא יבוטלו?

הסיכוי הוא כגודל הסיכון. אין לדעת איך תוכרע העתירה נגד התקנות, אולם אם יחליטו לבטל אותן (מצב אפשרי בהחלט), כל מי שיגיש בקשה לדרכון עד לשנת 2024, ידונו בבקשתו לפי הדרישות הקודמות ואם הוא יוכיח כי הוא צאצא של מגורשי ספרד - הדרכון שלו מובטח.
בשורה התחתונה, עידן הוצאת הדרכון הפורטוגלי על פי הדרישות המקלות הקודמות עומד להסתיים. סביר להניח שאם יבוטלו התקנות, אכן יתקבל התיקון לחוק שלא יאפשר יותר הוצאת דרכון פורטוגלי בתנאים המקלים הקודמים. עד שזה יקרה, יש מספיק זמן לכל מי שעדיין לא הגיש בקשה, לעשות זאת כעת מתוך ידיעת הסיכוי כמו גם הסיכון הקיים. אם לוקחים בחשבון את היתרונות העצומים של דרכון לאיחוד האירופי, יש רבים שמוכנים לנסות (בצדק) להגיש את הבקשה לדרכון פורטוגלי בחודשים האחרונים שנותרו עד לסוף 2023.
• הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדיןעו"ד מיכאל דקר ממשרד דקר, פקס, לוי, רוזנברג עוסק באזרחות פורטוגלית • הכתבה נכתבה בסיוע ריקי דנון • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין