1 צפייה בגלריה
המפגינים עוברים למרכז העיר
המפגינים עוברים למרכז העיר
ארכיון
(צילום: עמית שאבי)
ברקע ההפגנות נגד הרפורמה המשפטית: בת 70 שנקלעה ב-2017 להפגנה בירושלים ונפגעה ממכת"זית הגישה לאחרונה לבית משפט השלום בעיר תביעה נגד משטרת ישראל והמשרד לביטחון לאומי. לדבריה כתוצאה מעוצמת זרם המים היא עפה ונחבלה בכל חלקי גופה, והיא תובעת פיצוי ללא הגבלת סכום.
באמצעות עו"ד יהונתן מרסיאנו טענה האישה שבחורף 2017 היא נסעה באוטובוס מבית אל לכיוון צומת בר אילן, שם תכננה לערוך קניות ובסיומן לחזור לביתה שבפתח תקווה. כשסיימה עם הקניות היא הבחינה בהתקהלות מפגינים חרדים במקום שמנעה מתחבורה ציבורית להיכנס לצומת.
היא המתינה להתפזרות ההתקהלות כדי לעבור לצד השני של הכביש, שם ניצבה תחנת האוטובוס שממנה התכוונה לנסוע לביתה. כעבור כ-20 דקות החלה ההתקהלות החלה להתפזר והתובעת, יחד עם אנשים נוספים, חצתה את הכביש לכיוון התחנה. לטענתה, בשלב זה הופעלה לכיוונה בפתאומיות מכת"זית בכינון ישיר בעוצמה גבוהה. לדבריה היא נפגעה מהסילון והוטחה על הארץ. לדבריה היא הייתה שרועה על הכביש, מבולבלת, מדממת ורטובה לחלוטין מהנוזל הכחול. עוברי אורח ניסו לעזור לה עד שהגיעה למקום ניידת מד"א והעבירה אותה לבית החולים "שערי צדק", שם נתפר חתך בראשה. בכתב התביעה מצוין כי בנוסף נצבעו רוב חלקי גופה בכחול, וכך גם בגדיה, תיקה ותכולתו שנהרסו כליל.
לטענתה, לאחר התקרית היא שלחה מכתב תלונה למשטרה והודיעה במסגרתו על אודות האירוע ונסיבותיו, אך טרם קיבלה מענה עד לרגע זה. ברמה המשפטית היא טענה שפגיעת המכת"זית בה עולה כדי תקיפה, ולכל הפחות התרשלות. היא נימקה כי מדובר בפגיעה פתאומית בעוצמה גבוהה ובכינון ישיר, על עוברת אורח תמימה שכלל אינה קשורה להפגנה שהתקיימה במקום.
על פי בא כוחה, ההתזה מנוגדת לנוהלי אגף המבצעים של המשטרה. נהלים אלה לדבריה אוסרים על הפעלת מכת"זית במקרה של הפגנות שקטות ומאפשרים שימוש בה רק במקרה של התנגדות אלימה – דבר שבוודאי לא התקיים בעניינה של התובעת. יתרה מכך, ההתזה בוצעה מטווח קרוב מדי ובעוצמה גבוהה מהמותר. היא גם מתחה ביקורת על צוות המכת"זית שהחליט לבצע התזה מסוכנת על אישה מבוגרת.
האישה דורשת מהמשטרה והמשרד לביטחון פנים לפצותה גם בגין תחושת העלבון ועוגמת הנפש שפקדו אותה בעקבות האירוע. היא תיארה עצמה כ"אישה שומרת חוק, אשר הותקפה על ידי משטרת ישראל והוטחה על גבי הכביש, כשבגדיה ספוגים ועורה צבוע כחול".
היא הוסיפה שכתוצאה מפציעתה הקשה היא הייתה באי כושר מוחלט במשך תקופה ממושכת של כארבעה חודשים במצטבר. בתקופה זו, לטענתה, נזקקה לעזרה ואף לסיעוד במטלות היום יום מבני משפחתה וממכרים נוספים.
מהמשרד לביטחון לאומי נמסר כי כתב התביעה טרם התקבלה. מהמשטרה נמסר: "תביעה זו טרם התקבלה במשטרה ולכשתתקבל, היא תיבחן באופן מסודר ונגיב לה בהתאם בבית המשפט כמקובל".
• הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ התובעת: עו"ד יהונתן מרסיאנו • ynet הוא שותף באתר פסקדין