אחרי 12 שנה, יוון יוצאת מ"נוהל המעקב" הכלכלי המוגבר של האיחוד האירופי, וראש ממשלת יוון, קיריאקוס מיצוטקיס, אמר אתמול (שבת) כי "12 שנים של כאב שהובילו לקיפאון כלכלי ולחברה מפולגת הסתיימו. יוון של היום היא יוון אחרת. רשמנו צמיחה חזקה וצניחה משמעותית באבטלה של 3% מאז השנה שעברה, ו-5% מאז 2019".
מדובר במעקב שנועד לנטר את פעילותה של יוון, אחרי שנקלעה לקשיים כלכליים ונאלצה לקבל סיוע של יותר מ-260 מיליארד דולר מהאיחוד האירופי ומהבנק העולמי והבנק המרכזי האירופי בין השנים 2010 ל-2015. מטרת המעקב הייתה להבטיח כי המדינה אכן מתמודדת נכון עם מקורות פוטנציאליים לקשיים כלכליים חדשים ומבצעת רפורמות מבניות לצורך הגברת הצמיחה".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
דגלי יוון והאיחוד האירופי באתונה
דגלי יוון והאיחוד האירופי באתונה
דגלי יוון והאיחוד האירופי באתונה
(צילום: MCT)
בפועל, יוון נאלצה לספוג קיצוץ גדול בפנסיה של אזרחיה, הוצאותיה הוגבלו, נטל המיסים על התושבים גבר והיה פיקוח משמעותי על הבנקים. כתוצאה מכך - כלכלתה התכווצה ב-28%. יציאתה של יוון מרשימת המעקב תקרב אותה גם להעלאת דירוג האשראי שלה. בנוסף, סיום הפיקוח יחזק את מעמדה בשוק הבינלאומי על ידי הגדלת האטרקטיביות שלה למשקיעים.
בנובמבר 2009 חשפה ממשלת יוון כי חלה עלייה משמעותית בגירעון שלה, שהובילה בסופו של דבר למשבר פיננסי ברחבי גוש האירו, ובמשך עשור תושבי המדינה ראו את כספם נעלם.
על מנת לנסות ולסייע לה, ולצד מחלוקות רבות בין מדינות אירופה, הוחלט, כאמור, על חבילת סיוע מכובדת של מעל 260 מיליארד אירו כדי למנוע מהמדינה להתרסק. בנוסף, לכל הקיצוצים שיוון נאלצה לספוג, לא מעט אנשי מקצוע איכותיים שלה היגרו למדינות אחרות, לאור המצב.
2 צפייה בגלריה
ההפגנות ביוון ב-2015 בעקבות המצב הכלכלי
ההפגנות ביוון ב-2015 בעקבות המצב הכלכלי
ההפגנות ביוון ב-2015 בעקבות המצב הכלכלי
(צילום: AP)
"סיום המעקב המוגבר על יוון מסמן גם את הסיום הסמלי של התקופה המאתגרת ביותר שחווה גוש האירו", אמר פאולו ג'נטילוני, נציב הכלכלה האירופי. "משבר החוב הריבוני שהגדיר את השנים הראשונות של העשור הקודם היה עקומת למידה תלולה עבור האיחוד שלנו. התגובה הקולקטיבית החזקה שלנו למגיפה הצביעה על כך שאירופה למדה את הלקחים מהמשבר הזה. עלינו להראות את אותה סולידריות ואחדות בזמן שאנו מנווטים למים הבעייתיים שהכלכלות שלנו נכנסות אליהן כעת".
יוון עדיין תהיה מפוקחת בכל מה שקשור להחזר חובות לנושים שלה. על פי הערכות, ההלוואות האחרונות שלה יוחזרו רק בעוד שני דורות - בשנת 2070. על פי תחזיות הנציבות האירופית, כלכלת יוון תצמח השנה ב-4%, גבוה בהרבה מהממוצע בגוש האירו, שעומד על 2.6%. עם זאת, שיעור האבטלה של יוון הוא מהגבוהים באיחוד, שכר המינימום מהנמוכים והחוב של המדינה הוא 180% מהתוצר המקומי הגולמי. יוון היא לא המדינה היחידה באיחוד האירופי שנזקקה לסיוע לאורך השנים. גם ספרד, פורטוגל, קפריסין ואירלנד היו במצבים דומים.