ח"כ נעמה לזימי ממפלגת העבודה התראיינה היום (רביעי) לתוכנית "כסף חדש" ב-ynet radio, והתייחסה לזינוק המטאורי בשכר הח"כים והשרים שצפוי להתממש בעוד פחות מחודש אם אף אחד מהכנסת לא יעצור זאת: "זה נראה פשוט נורא מבחינה ציבורית, אי אפשר להמשיך להתעלם מזה, ולא נראה לי שיש ח"כ אחד שיוכל להגן על העלאת שכר כזו אל מול המציאות בישראל", אמרה לזימי.
הזינוק בשכר הח"כים, השרים, הנשיא, השופטים ועוד, שהתפרסם לראשונה ב-ynet, מדבר על העלאה של 15% בשכר בינואר, בהתאם להצמדה לשכר הממוצע במשק. מדובר על העלאה של אלפי שקלים לשכר נושאי המשרה, לאחר שזה הוקפא מאז 2019 בעקבות הקורונה. שכר המינימום צפוי לעלות מאותה סיבה גם הוא - אבל רק באפריל ובסכום נמוך בהרבה, שנאמד כעת בכ-330 שקל לחודש.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
ח"כ נעמה לזימי
ח"כ נעמה לזימי
ח"כ נעמה לזימי
(צילום: מייק יודין)
"אפשר להתעלם ולא לדבר על זה, וככה לצלוח את הדבר, ואפשר להגיד 'בואו נעשה מעשה'. כשיוקר המחייה מכה בציבור במעמד הבינוני והנמוך והכלכלה צומחת וכביכול פורחת זה דבר שהוא אבסורד. זה מעוות מיסודו", אמרה לזימי.
בתוך כך, הבוקר הגישה ח"כ הצעת חוק שמבקשת להצמיד את שכר הח"כים והשרים לשכר המינימום, כך שזה יעלה רק כששכר המינימום יעלה. "למה שכר המינימום לא עלה בשנה האחרונה, כי הקפיאו בהוראת שעה את ההצמדה לשכר הממוצע. אני אומרת - אין דבר כזה ששכר הח"כים יעלה, כי אנחנו אלה שמצביעים על זה. אני מוציאה את השופטים ושאר בעלי התפקיד מהשיח הזה ולא נכנסת למגזר הציבורי, כי אני חושבת שהם צריכים להיות מתוגמלים. אני לא אוהבת את השיח הלעומתי ונמנעת ממנו. אני אומרת שלא יכול להיות שהשכר שלנו יעלה אוטומטית בתקופה כזאת".
למה עכשיו את מציעה את החוק הזה, כשהסיכוי להעביר אותו מהאופוזיציה אפסי? היית שנה בקואליציה. "כי חשבתי עליו לאחרונה, כששמעתי על ההעלאה הצפויה של 15%. זה היה נראה לי מוגזם אז הכנתי הצעת חוק. אני מזכירה שבכנסת הקודמת כשרצו להעלות את שכר הח"כים הסיעה שלי התנגדה לזה, ואנחנו אמרנו שצריך להקפיא כי זה לא מתאים - ובמקביל נאבקנו על שכר המינימום. אני מרגישה מאוד בנוח עם העובדה שעשינו מה שאפשר היה לעשות, ואני אומרת גם עכשיו - נילחם על העלאת שכר המינימום".
עוד הוסיפה לזימי כי "נאבקנו בשנה האחרונה להעלאה נורמלית של שכר המינימום, לא העלאה של מאה שקלים בשנה, וכבר הצלחנו להקפיא את עסקת החבילה ששחקה את שכר המינימום, והנה באפריל הוא צפוי לעלות ב-320 שקלים".
אבל ההעלאה הייתה אמורה להיות ב-100 או 200 שקלים כבר לפני שנה. פספסתם את זה. "ולמה השכר לא עלה, כי הקפיאו בהוראת שעה את ההצמדה לשכר הממוצע. תמיד כשמדברים על שכר מינימום יש איזו הוראת שעה, תירוצים של 'אבל המצב במשק'. אבל במצב הנוכחי, מול יוקר המחייה, חייב להיפטר מהעיוות הזה. אז או שיעלו את שכר המינימום כמו שצריך, או שנעשה משהו שיקשור בין הדברים, בין שכר המינימום לשכר הח"כים והשרים, ואולי ככה מישהו יתעורר. ההצעה שלי זה להעלות את שכר המינימום ל-40 שקל לשעה, 7,200 שקל בחודש.
"אגב אני רוצה להגיד שבכנסת לא הרבה ח"כים בכלל בעד שכר מינימום. המפלגה שלי ואני מקדמים את זה, בעוד שהיו לנו ויכוחים בכנסת הקודמת עם אנשים שרצו לבטל את חוק שכר מינימום".
יהיה קשה לקדם העלאה כזאת של שכר המינימום מהאופוזיציה. "אני בן אדם מאמין ואני מאמינה שנעשה את זה. אני חושבת שהמציאות הזו, שאנשים עובדים במשרה מלאה ולא מסיימים את החודש זה עיוות שהמדינה צריכה להיפטר ממנו".

"הפריטו את הדואר ועכשיו שופכים כסף. לא הזוי?"

בין השאר, ח"כ לזימי התייחסה גם לאמירה של שר השיכון והבינוי המיועד, ח"כ יצחק גולדקנופף, שטען מוקדם יותר היום כי הוא לא יודע שיש משבר בענף הדיור. "זה אסון שהוא אומר את זה. הזוי. אחת האמירות המנותקות שיכולות להיות. ובתוך עמו הוא חי. גם אם הוא מייצג חברה מסוימת מחובתו להכיר את המשבר של כולם, למרות שזה גם משבר של החרדה החרדית - אז זה מנותק כפליים.
"אם הוא לא שם לב לעליית מחירי השכירויות, עליית מחירי הדיור - אז מצבם של הזוגות הצעירים והדיור בישראל בעייתי… אולי שלא ייקח את התפקיד. כי לא חייב, לא בכוח. מי שמתכחש למשבר הכי בוער במדינה - לא ראוי לכהן כשר הבינוי והשיכון. זו באמת אמירה מופרכת לחלוטין וכמובן שזה נושא שאנחנו מאוד נעסוק בו בשנה הקרובה".

בנוסף התייחסה לזימי לפיטורי מאות עובדי הדואר, במסגרת תוכנית ההבראה, ואמרה כי "זה בגלל ההפרטה. מערכת ההפרטה הזו לא מיטיבה איתנו. זה שהמדינה רוצה להשביח את הנכס, להשקיע בו, זה כבר משהו שהוא עקום בעיניי. אנחנו לא צריכים לטפח משהו שעוד יזם פרטי יקנה ויעשה ממנו עוד יותר הון".
אבל צריך להחזיק איכשהו את השירות הזה לציבור. "אתה יודע מה האבסורד? שאומרים לנו 'לא יעיל, לא יעיל, בוא נמכור את זה'. ואז עכשיו, כשרוצים להפריט - שמים כסף. לא הזוי? לא קצת עקום? אם יזם פרטי רוצה את זה הוא יודע מה הוא יכול לעשות עם הדואר.
עוד הוסיפה בנוגע לסגירת הסניפים של הדואר, כי "סגירה של סניפים בפריפריה זה אסון. זה על חשבון הציבור המבוגר, ובכלל, גם הדור הצעיר צריך את השירותים הפיזיים. זה דבר בעייתי, בטח באזורים פריפריאליים ובשכונות ותיקות ואוכלוסיות מסוימות".
על סגירת המפעל בנהריה, והפיטורים הצפויים של 900 עובדים בעקבות כך, אמרה: "אנחנו נילחם על זה. לפחות שהבעלים ינסה למכור את המפעל. פשוט לסגור בלי לחשוב על 900 משפחות זה אבסורד. המדינה צריכה להיכנס לזה, לא בטוח שייקנו אבל עלינו לנסות למכור את החברה הזאת, במיוחד כשהעובדים טוענים, ואני מאמינה, שיש רווחים".
יו"ר ההסתדרות הצדיק את הפיטורים בדואר. "תראה, אני לא נכנסת לאסטרטגיה של יו"ר ההסתדרות מול כל מה שיש מולו. אני כח"כ נעמדת תמיד לצד העובדים. זה הטיקט שלי, זכויות עובדים עולם העבודה".
עוד הסבירה לזימי כי "במודל מסודר של מדינה, אפשר לפטר והמדינה לוקחת אחריות על ההסבה המקצועית על ההכשרה, תקופת האבטלה, כמו שקורה במדינות סקנדינביה, בהן לא כל פיטורים הופך להיות כאוס של מדינה שלמה ולהתחנן לבעלים של המפעל ושל המכון וזה. למדינה כבר יש מנגנון שמתאים את עצמו לצרכים של המשק, לכלכלה העדכנית, ומייצר מנגנונים של הכשרה והשמה, לצד חודשי אבטלה בתקופת הלמידה עד ההסתגלות. נכון, זה עולה כסף, אבל זה חוזר למדינה אחר כך בכוח עבודה שמותאם לצרכים הכלכליים".
זה משהו שניסיתם בשנה האחרונה ולא הצליח? "על אף כל הרצון הטוב, זה לא מתפקד עדיין ברמה שההכשרות יכולות לתת גיבוי למצב כזה. המדינה גם צריכה להכניס את היד לכיס ולהגיד שהיא מסבסדת את האבטלה אבל אתן לאנשים הזדמנות בשביל עוד עשור או 15 שנה ויותר של צמיחה כלכלית של תרומה למשק. בסוף הקמצנות הזו שלנו עולה לנו ברווחה. כל התקציבים שאנחנו צריכים כדי לאסוף את האנשים האלה מהמצב שאנחנו נמצאים בו, בגלל שאנחנו לא נותנים את האפשרויות הנוספות. צריך לתת חכות, ולא רק דגים - ולא דגים גדולים מדי יש לאמר. הגיע הזמן שנסתכל אחרת על הסיפור של תעסוקה בישראל. ואת זה אנחנו לא עושים כמו שצריך. מאוד מאוד עקום".