אין משבר דיור? אם שואלים את שר הבינוי והשיכון המיועד, יצחק גולדקנופף מיהדות התורה, התשובה היא לא. כך לפחות הוא התבטא היום (רביעי) בוועידת השלטון המקומי שהתקיימה בתל אביב. "מדברים איתי כל הזמן על משבר ומשבר ומשבר. אני לא הכרתי קודם את משרד השיכון, ככה שאני לא יודע שיש משבר בענף הזה", הוסיף גולדקנופף.
האם השר המיועד אינו מודע לנתונים הממשלתיים שמציגה מדי חודש הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, שמצביעים על עלייה שנתית בשיעור של כ-20% במחירי הדירות בישראל? לאחר שנשאל שוב אמר גולדקנופף: "אני רואה שבונים בארץ. אנחנו נכפיל, נשלש, נרבע, נחמש, נשש, שבע שמונה תשע עשר, נגיע להכל".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
יצחק גולדקנופף, יו"ר מפלגת יהדות התורה
יצחק גולדקנופף, יו"ר מפלגת יהדות התורה
יצחק גולדקנופף, יו"ר מפלגת יהדות התורה
(צילום: מוטי קמחי)
גולדקנופף הוסיף: "אני שומע מכולם שהתוכניות מוכנות וצריכים רק לצאת לבנייה. יש לי אנשים טובים במשרד השיכון שהם כבר נמצאים. נביא איתנו עוד איזה גלריה של אנשים, מומחים, יועצים ובעלי מקצוע. אני חושב שנוכל להביא לעם תוך כמה שנים בשורה לכולם".

כאשר הוא שוב נשאל על הטענה שלו לפיה הוא אינו מכיר משבר דיור, אמר: "אני רואה שבונים (...) אני רואה שיש בעם ישראל רצון לבנות, וכשצריך מביאים גם פועלים מחו"ל ומכל מיני מקומות. אנחנו נזרום בדרכים האלה ואם נצטרך יותר נבקש יותר. הנה, הרב גוטרמן - תראה מה שהוא בנה במודיעין עילית, הוא בנה, עשה עיר, מודיעין עילית".
ייתכן שבמילים אלה יש בהן כדי לרמז על כוונתו של גולדקנופף להגדיל את מספר יחידות הדיור למגזר החרדי. במצע הכלכלי של יהדות התורה הבטיחו לטפל בשוק השכירות ובהעמדת קרקעות מדינה לטובת חסרי דיור. נזכיר כי לפני שזאב אלקין שימש כשר השיכון בממשלה האחרונה, הייתה זו יהדות התורה שהחזיקה בתיק השיכון תחת יעקב ליצמן. כעת נראה שבכוונת שר השיכון המיועד לקדם הקמת שכונות חרדיות ואף להחזיר לשולחן הדיונים תוכניות בנייה לטובת הציבור החרדי, שתוכננו בשיתוף עם שר הפנים דאז, יו"ר ש"ס אריה דרעי, ונגנזו על ידי השר אלקין ושרת הפנים היוצאת איילת שקד שהסבו אותן לציבור הכללי.
גולדקנופף ציין כי "חתמנו על הסכם קואליציוני, אבל עדיין לא הגענו לסיכומים בחלק גדול מהדברים, על הדברים העקרוניים, הערכיים, האידאולוגיים, אנחנו עוד צריכים לסיים את הקשירה שלהם". לדבריו, "אחד הדברים הקרדינליים שעדיין לא סגרנו זה תקציב משרד השיכון, תוספת תקנים למשרד השיכון. אם אנחנו רוצים להגיע לעשרות אלפי דירות כמו שהציבור מצפה פה, במקום שכל אחד מבטיח שהוא יכול לעשות 50 אלף, 100 אלף, 200 אלף, אז אנחנו צריכים עוד תקנים, צריכים עוד אנשים, עוד מתכננים, עוד מהנדסים".
נזכיר כי בסוף החודש אישרה ועדת הכספים של הכנסת, בראשות ח"כ משה גפני, שינויים תקציביים משמעותיים בתקציב המדינה בהיקף של כ-7 מיליארד שקל, רובו המכריע למשרד השיכון. לפי הודעת הוועדה, כשני מיליארד שקל מתקציב 2022 הועברו למשרד השיכון לצורך "קידום עבודות פיתוח לבנייה חדשה באתרים שונים, ביצוע פיתוח קרקע ביישובי המיעוטים, קידום האצת הנדל''ן והסכמי הגג במסגרת פעולות תומכות בבנייה חדשה למגורים, קידום פעילות שוטפת והתקשרות מול מכוני מחקר, תשלומי ועד בית לדיירי דיור ציבורי במסגרת מיזמי פינוי בינוי ורכש דירות לדיור ציבורי".
על השאלה האם יצליח גולדקנופף בתפקידו כשר השיכון לשווק 100 אלף דירות בשנה כדי להדביק את הביקושים, השיב: "אני אשמח שזה יהיה יותר, כי אנחנו צריכים יותר. לפי התחשיב שאנשים הגישו לי, מדובר על יותר מ-100 אלף דירות בשנה. אנחנו בהחלט נכנסים לזה (...) אני נכנס למשרד השיכון להקדיש את השנים שלי, הטובות, המנוסות, למען עם ישראל ובניית ארץ ישראל, כל כולי שלכם".

"אני לא שר לציבור החרדי, אני שר במדינת ישראל"

בהמשך, כששוב נשאל על משבר הדיור, הוסיף שר השיכון המיועד: "אני פה בארץ, אני חי, אני מכיר, אני מכיר את ארץ ישראל העילית ואני גם מכיר את ארץ ישראל התחתית, את אלה שגרים בכוכים ומחסנים, אני יודע מה זה משבר הדיור, עמוק עמוק אצל הציבור החרדי, כשבכל שני מחסנים עושים דירה...".
על השאלה מה יהיה הצעד הראשון בתפקיד, השיב: "אני מקשיב. לומד. ואחרי שאלמד במשך חודש או 6 שבועות או חודשיים (...) יחד עם כל הצוות של המשרד שלנו, אז אני אציג בפני עם ישראל מה אנחנו הולכים לעשות בחמש שנים הקרובות או 4.8 הקרובות, במשרד השיכון. אנחנו בקדנציה הזו נביא בשורה עצומה לעם ישראל, ודאי של מאות אלפי דירות".
לגבי סוגיית ההגרלות עבור דירות מוזלות אמר גולדקנופף: "אנחנו ניתן עזרה בהגרלות, אם זה משתכן, אם זה בפריפריה, אם זה יד שנייה, אם זה שכר דירה. הכל נמצא על השולחן. עם כולם אנחנו מדברים, עם ארגוני הקבלנים, התאחדות הקבלנים, כולם כבר ישבו איתי, הראש שלי כבר כמעט לא יודע משהו אחר חוץ משיכון ובנייה, וגם מנכ"ל המשרד צריך לעשות עבודה, לא הכול השר".
כשהתבקש להתייחס לסוגיית הקפאת הריביות על המשכנתא אמר: "לא מכיר, זה נושאים שלא שייכים למשרד השיכון אבל אם נצטרך להילחם בזה, נילחם גם בזה. ודאי".
על הטענה כי יש החוששים שגולדקנופף ייצג רק את הציבור החרדי הדגיש: "אני לא שר לציבור החרדי, אני שר במדינת ישראל. אני חושב שאני יודע להבחין שמדינת ישראל זה כל עם ישראל ללא הבדל עם חוג גזע ועדה. כולם כולם כולם".