1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
המועצה הארצית לתכנון ולבנייה דחתה לאחרונה שני עררים שהגישו המועצה האזורית חוף אשקלון ושלושה מושבים בדרום (ניר ישראל, הודיה וגיאה), שטענו שתוכנית שאושרה על ידי הוועדה המחוזית בשלהי 2021 לא הכלילה שימוש של אחסנה חרף דרישותיהם. העוררים טענו שמדובר בהחלטה לא סבירה הפוגעת באוכלוסייה הוותיקה שכבר אינה מתפרנסת מחקלאות, אך הם נדחו בנימוק שההחלטה תואמת את מדיניות התכנון העכשווית בכלל המחוזות.
העררים העלו לדיון סוגיה הנוגעת לשימושי "פעילות לא חקלאית" (פל"ח) בנחלות חקלאיות במושבים. מטרת התוכנית שהגישה המועצה לאישור הוועדה המחוזית הייתה לקבוע שימושים ותוספת זכויות בנייה לפעילות לא חקלאית בנחלות, בתשעה מושבים במועצה האזורית חוף אשקלון. התוכנית נועדה להרחיב את אפשרויות התעסוקה בכ-800 נחלות באזור, בין היתר, כדי לסייע לתושבים שאינם מתפרנסים מחקלאות.
המועצה ביקשה להוסיף לתוכנית שימוש לאחסנה ואריזה (למטרות שאינן חקלאיות) בהיקף של עד 200 מ"ר בכל אחת מהנחלות. הוועדה המחוזית החליטה לאשר את התוכנית, מלבד השימוש לאחסנה ואריזה. היא ציינה כי מדובר במושבים הקרובים לאשקלון, ונכון יהיה לחזק את המוקדים התעסוקתיים בעיר ולא להוציא אותם מתחומה. עוד היא ציינה כי השימושים עלולים לייצר תנועות תחבורתיות אינטנסיביות של כלי רכב כבדים העלולים לפגוע באופים הכפרי של המושבים.
בערר טענה המועצה כי היה מקום לאשר את שימושי האחסנה שהתבקשו. היא ציינה כי מדובר בשימוש רווח במסגרת בקשות לאישורים זמניים לשימוש חורג וכי זהו שימוש שקט שאינו מעמיס באופן משמעותי על התשתיות הקיימות. לשיטתה, שלילת השימוש מהווה קיפוח ופגיעה קשה בחופש העיסוק של בעלי הנחלות, בפרט שמדובר באזור בעל סיכון בטחוני גבוה.
המושבים טענו כי הוועדה התעלמה מגורל הדור הוותיק במושבים והותירה במסגרת התוכנית רשימת שימושים שדורשים יזמות אקטיבית כמו מקצועות חופשיים, עסקים קטנים, תיירות וכו׳, שאינם תואמים לדור זה. הם הוסיפו כי תושבי המועצה מופלים לרעה לעומת תושבי מושבים אחרים במחוזות אחרים.
ועדת המשנה לעררים של המועצה הארצית לתכנון ולבנייה, בראשות עו"ד מורן בראון, דחתה את העררים. היא קבעה שהמושבים אינם מופלים לרעה שכן מדיניות התכנון בשנים האחרונות כלל אינה מתירה או מקדמת תוכניות לשימושי אחסנה ושימושים אלה מותרים רק במקרים חריגים.
עוד צוין כי הוועדה המחוזית סברה בצדק שמתן אפשרות אחסנה תיצור תחרות לא רצויה מול העיר אשקלון, שבה קיימים די והותר שטחים מסחריים ותעשייתיים שיכולים לשמש לעניין זה. הוועדה השתכנעה כי מתן היתר כאמור יוביל לזליגת שימוש זה באופן ניכר מהעיר לכפר ויעודד מגמת פרבור. "אין להפוך את המרחב הכפרי הסובב את העיר אשקלון ל'עורף לוגיסטי' של מחסנים קטנים", כתבה.
היא הוסיפה כי אמנם תושבי המועצה נמצאים בסביבה ביטחונית מאתגרת אך העוררים הדגישו את הצורך של האוכלוסייה המבוגרת בנחלות להתפרנס, וטיעון זה אינו מושפע מהסיטואציה הביטחונית. הוועדה סיכמה כי הוספת השימוש לתוכנית מעלה חשש לפגיעה במרחב הכפרי ובמרחב העירוני הסמוך.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ המועצה האזורית חוף אשקלון: עו"ד נחמה נצר • ב"כ המושבים: עוה"ד אלי וילצ'יק ואח' כהן, וילצ'יק ושות', עורכי דין • ב"כ הוועדה המחוזית: ב"כ עוה"ד ניר שטרן, יועמ"ש הוועדה המחוזית • עו"ד רגב אלקיים עוסק במקרקעין ונדל"ן • הכותב לא ייצג בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין