בית משפט השלום בחיפה הורה לאחרונה על ביטול הליך השיקום של חייב משום שהסתיר ירושה שקיבל מאביו. השופטת מירב קלמפנר נבון קבעה שהתנהלותו של מי שמחד מבקש ליהנות מהטבות הליך השיקום ומאידך לא משתף עמו פעולה, נגועה בחוסר תום לב.
בדצמבר 2021 ניתנה לחייב תוכנית שיקום כלכלי, שלפיה כתנאי לקבלת הפטר עליו לשלם לקופת הנשייה 2,500 שקל בחודש למשך חמש שנים, ובסך הכול 150 אלף שקל. אלא שלטענת הנאמנת, החייב התמיד בכך למשך שמונה חודשים בלבד, ומאז ספטמבר 2022 אינו משלם דבר ואף נראה שאין בכוונתו לעשות כן. לדבריה, נכון לדצמבר האחרון עומד חוב הפיגורים שלו על כ-32,500 שקל.
1 צפייה בגלריה
כסף שטרות דולר דולרים עורך דין עו"ד אילוסטרציה
כסף שטרות דולר דולרים עורך דין עו"ד אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
לדבריה, הוא נרשם בביטוח לאומי כ"עצמאי" ללא רשותה ומבלי לדווח לה על הכנסותיו. יתרה מזאת, נודע לה שהוא קיבל עקב מות אביו 10,000 דולר וטבעת זהב בירושה, ולא טרח להצהיר על כך. בנסיבות אלה היא עתרה לביטול הליך השיקום עקב חוסר שיתוף פעולה מצד החייב וניצולו לרעה.
ואכן, השופטת קלמפנר נבון קבעה שהוא לא ניצל את הצ'אנסים שניתנו לו להשתקם מחובותיו. כך, אחרי שלא עמד בתשלומי תוכנית השיקום הגיע החייב להסדר עם הנאמנת לפריסת חוב הפיגורים, אלא שגם בהסדר זה לא עמד וחובות הפיגורים גדלו לכדי סכומים משמעותיים – כל זאת, שעה שהוא אינו משלם דבר לקופת הנשייה.
עו"ד שי אילעו"ד שי איל
אם לא די בכך, כתבה, הוא לא דיווח על הירושה שקיבל מאביו והנאמנת נאלצה לגלות זאת בעצמה. כמו כן הוא לא קיבל היתר לעבוד כעצמאי ואף אינו מגיש דוחות על הכנסותיו או הוצאותיו, כך שלא ניתן להתחקות אחר התנהלותו הכלכלית.
לדברי השופטת, ההתנהלות מציגה תמונה שלפיה מצד אחד החייב חוסה תחת הגנות ההליך ומצד שני הוא זונח אותו ועושה בו כרצונו, תוך התעלמות מחובותיו בהליך: "התנהלותו של החייב לאורך ניהול ההליך מהווה התנהגות בחוסר תום לב שכן מחד גיסא הוא נהנה מן ההטבות שהוענקו לו מכוח צו פתיחת ההליכים ומאידך הוא פועל בניגוד גמור לחוק".
היא קבעה שאין מנוס אלא להורות על ביטול הליך השיקום, והבהירה שבהתאם לפסיקה, ככל שירצה לחדש את ההליך, יהא עליו להמתין תקופת מינימום של שנה, וייתכן שהוא אף יצטרך לשאת בהוצאות כתנאי להגשת הבקשה.
לנוכח ביטול הליך השיקום קבעה השופטת כי ההגבלות שהוטלו על החייב יבוטלו, למעט הצו לעיכוב יציאתו מהארץ שייוותר על כנו למשך שלושה חודשים.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • שמות ב"כ הצדדים לא צוינו בפסק הדין • עו"ד שי איל עוסק בחדלות פירעון • הכותב לא ייצג בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין