1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בית המשפט המחוזי בבאר שבע דחה לאחרונה תביעה שהגיש אדם בדרישה לקבל חצי מהזכויות בבית במושב נהורה בחבל לכיש, בטענה שבעבר היה הנכס שייך לידועה שלו בציבור, והוא מימן חלק מבנייתו. השופטת גאולה לוין קבעה שיש ספק בשאלה אם הם היו ידועים בציבור, וממילא לא הוכח שהייתה להם כוונת שיתוף.
על פי התביעה, בסוף 1998 בנתה האישה את הבית ביישוב אך לא היה לה כסף להמשיך אחרי שלב השלד, ואז השלים התובע את הסכום. הוא הפנה להסכם שנחתם בינו לבין האישה ב-2002 שבו צוין שהלווה לה 50 אלף דולר. השניים הסכימו שהבית יימכר והתמורה שתתקבל תתחלק ביניהם כך שהוא יקבל את כספי ההשקעה (237 אלף שקל) והיתרה תחולק שווה בשווה. הוסכם שעד למכירת הבית ומסירת החזקה לקונה יהיה התובע רשאי לגור בנכס ביחידה העליונה.
התובע הוסיף שב-2015, וללא ידיעתו, האישה מכרה את הבית לנתבע לאחר שהאחרון סייע כלכלית לבנה שהסתבך בפלילים. לטענתו, כידוע בציבור שלה מזה 22 שנה יש לו זכויות בנכס והמכירה לא חלה על חלקו.
הנתבע טען מנגד שהאישה איבדה כל זכות בנכס, וכעת היא והתובע רוקמים מזימה לשם דחיית הקץ בפינויים מהנכס. לדבריו, התובע לא הרים את נטל ההוכחה בעניין מעמדם של התובע והאישה כידועים בציבור, ובעניין כוונת השיתוף ביניהם בבית. הוא הוסיף שבין התובע והאישה הייתה הפרדה רכושית מוחלטת.
ואכן, השופטת גאולה לוין דחתה את התביעה. היא ציינה שהשאלה אם התובע והאישה קיימו זוגיות שהגיעה למעמד של ידועים בציבור אינה נקייה מספקות. לדבריה, אין מחלוקת שהם גרים יחד מזה כ-22 שנה אך לא ברור אם ביחידות נפרדות.
מכל מקום, לדבריה, גם בהנחה שהיו יחסי זוגיות, לא הוכח כי הייתה להם כוונת שיתוף ביחס לבית, להבדיל מכוונה לשותפות עסקית בהתאם להסכם 2002. "מדובר בצדדים שנכנסו לקשר הזוגי הנטען כשברקע הלוואה שהעמיד התובע לנתבעת לבניית הבית. לכל אחד מהם ילדים בגירים ורכוש. הם הסדירו את העניינים הכספיים ביניהם בקשר לבית בהסכם מסודר", כתבה.
נקבע כי ההסכם מקנה לתובע זכויות כספיות כלפי האישה בעת מכירת הבית, אך אינו מקנה לו זכויות קניין או זכויות מעין קנייניות בתור בן זוג ידוע בציבור. השופטת סיכמה שיהא הקשר הזוגי בין התובע ונתבעת אשר יהא, התובע לא הוכיח כי הייתה בין השניים כוונה הדדית לשיתוף בבית. התובע חויב בהוצאות ושכר טרחת בסך כולל של 20 אלף שקל.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ התובע: עו"ד שי זוהר, עו"ד אליהו ריכטר • ב"כ הנתבע: עו"ד שי חלפון, עו"ד אמיר סטרול • ב"כ בנק ירושלים: עו"ד שרון בן עמי • עו"ד חיים שכטר עוסק בדיני מקרקעין • הכותב לא ייצג בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין