1 צפייה בגלריה
עצב
עצב
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
טבח 7 באוקטובר הותיר לא מעט יתומים, ילדים רכים שיגדלו בלי הוריהם. מבחינה משפטית, האפוטרופוסים הטבעיים של כל ילד הם ההורים שלו. כאשר אחד מהם הולך לעולמו, המשמורת עוברת במלואה לידי ההורה השני ללא קשר לשאלה אם ההורים היו נשואים, גרושים או פרודים. בהיעדר אפוטרופוסים, רשויות הרווחה ובית המשפט לענייני משפחה ממנים אפוטרופוס זמני ולאחר מכן קבוע. המשפחה הקרובה תהיה בראש סדר העדיפות למינוי כאפוטרופוס, במידה שהיא מעוניינת ומסוגלת לכך. זאת מתוך הנחה שטובת הקטינים היא לגדול בסביבת סבא וסבתא, דודים ובני דודים – כל אפשרות מבורכת בתנאי שיש מסוגלות לכך.
במצב שבו ההורים עוברים יחד לעולם הבא ומשאירים אחריהם ילדים קטינים מבלי שהשאירו צוואה שמתייחסת לסיטואציה כזו - רצונם לא ידוע. לכן, בעת כתיבת צוואה חשוב לציין מי אתם מעוניינים שיטפל בילדים הקטינים במקרה של מוות של שני ההורים והקפידו שהניסוח יהיה ברור וחד משמעי. כמובן שיש לוודא עם האפוטרופוס העתידי כי הוא מקבל עליו את התפקיד בטרם תציינו את שמו בצוואתכם. בנוסף מומלץ להתייחס בצוואה גם לאפוטרופוס חלופי, במידה שהראשון לא יוכל או לא יהיה מעונין לשמש כאפוטרופוס לקטינים בבוא היום.
עו"ד מורן חן הראלעו"ד מורן חן הראלרמה שפי יזמה
עם זאת, חשוב לדעת שבכל הקשור לנושא האפוטרופסות על הקטינים, תוכן הצוואה אינו מחייב שרצונכם ימומש. ההחלטה הסופית בנושא תיעשה על ידי רשויות הרווחה ובית המשפט, כאשר טובת הקטינים תהווה את השיקול המרכזי והחשוב מכל. ככל שהצוואה תהיה מנומקת ומפורטת יותר, כך יגברו הסיכויים שהיא תאומץ על ידי בית המשפט.
כדי להגדיל את הסיכוי שבית המשפט והרשויות יתחשבו ברצונכם, מומלץ להורות בצוואה כי האדם שאותו אתם מעוניינים למנות כאפוטרופוס יקבל לידיו גם את הרכוש השייך לקטינים, ולמנות אותו כאחראי על הרכוש והכסף שלהם עד שיגיעו לבגרות. הוראה שכזאת מחזקת את רצונכם.
מטרת כל האמור היא להבטיח כי רצונכם יקוים במלואו וכן למנוע מבני המשפחה המורחבת להתנגד לכל החלטה שהיא ולהיגרר למאבק משפטי ממושך, שכן רצונכם נכתב במפורש בצוואה.
נושא האפוטרופסות קריטי במיוחד עבור משפחות חד-הוריות ובמצב בו אין אפוטרופוס טבעי נוסף לילד הקטין. כמו כן, במשפחות של זוגות חד-מיניים, ההורה הביולוגי נחשב לאפוטרופוס מבחינה משפטית ואם קורה לו משהו, ההורה השני עלול למצוא את עצמו חסר יכולת לקבל כל החלטה בכל הנוגע לילדים הקטינים.
• הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדיןעו"ד מורן חן הראל היא מגשרת ומטפלת, עוסקת בדיני משפחה, ירושה, צוואות ואפוטרופסות • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין