הממונה על התחרות הודיעה היום (חמישי) כי החליטה "לפתוח בהליך היוועצות עם נגיד בנק ישראל והמפקח על הבנקים ביחס לאפשרות להכריז על קבוצת ריכוז בתחום הבנקאות ולתת לבנקים הוראות בתחום הפיקדונות והעו"ש". לצורך כך התקיימה פגישה היום בנושא עם נגיד בנק ישראל והמפקח על הבנקים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
לפי ההודעה, "בדיקות הרשות עד כה מצביעות לכאורה על תחרות מוגבלת בין בנקים אלו, שחלקם בניהול חשבונות עו"ש ללקוחות קמעונאיים הוא קרוב ל-100%, בפרט בתחום קבלת הפיקדונות מלקוחות במגזר הקמעונאי (משקי בית ועסקים זעירים וקטנים). כמו כן עולה, כי בנקים אלו ממעטים להציע שירותים בנקאיים בנפרד מיתר ה'סל הבנקאי' (שירותים 'פריקים')".
2 צפייה בגלריה
עו"ד מיכל כהן
עו"ד מיכל כהן
הממונה על התחרות עו"ד מיכל כהן
(צילום: נמרוד גליקמן)
מממצאי הרשות, כפי שהוצגו לוועדת הכספים לאחרונה, עולה כי קיימים פערים משמעותיים בין הריביות המוצעות על פיקדונות למשקי בית ולעסקים זעירים וקטנים, לעומת הריביות המשולמות על פיקדונות במגזרי הפעילות של עסקים בינוניים וגדולים ובנקאות פרטית.
עיקר ההוראות הנשקלות לפי רשות התחרות:
  • איסורים על קשירה בין פיקדון לבין קבלת שירותים בנקאיים אחרים. למשל, ייאסר על הבנקים להתנות פיקדון בניהול חשבון עובר ושב בבנק, להציע תנאי פיקדון נחותים ללקוחות שאינם מנהלים חשבון עובר ושב בבנק או להתנות מתן ריבית על יתרות בחשבון עובר ושב ברכישת שירותים בנקאיים אחרים.
  • הטלת חובה על הבנקים לקבל פיקדון מחברות תשלומים חוץ בנקאיות שיבקשו לפעול כ"מאגדי פיקדונות". חברות תשלומים חוץ בנקאיות יוכלו לרכז פקדונות של הציבור הרחב ולפנות לבנקים לצורך הפקדתם בפיקדון. על פי ההוראות הנשקלות, הבנקים יחויבו לשלם לגופים מעין אלו ריבית שאינה נחותה מהריבית שהם משלמים על פיקדונות אחרים דומים.
  • הפחתת חסמים בהעברת פיקדונות בנפרד מיתר הסל הבנקאי (פיקדונות "פריקים").
  • הוראות המחייבות את הבנקים להציג מידע השוואתי רלוונטי ללקוחות ב"דחיפה".
לאחר הודעת רשות התחרות בבנק ישראל מיהרו להוציא הודעת הבהרה: "לבקשת רשות התחרות, התקיימה היום בצהריים פגישה בנוכחות הנגיד והמפקח על הבנקים, בה הועלו לראשונה על ידי רשות התחרות מספר מחשבות ראשוניות ולא מגובשות בנושא רצונם על הכרזת הבנקים כקבוצת ריכוז. בפגישה ללא הוצגו כל נתונים או ניתוח מקצועי כמותי בנושא. הנגיד והמפקח לא גיבשו כל עמדה בנושא. בנק ישראל הוא גוף מקצועי שמגבש עמדות מקצועיות אגב ניתוח סדור ומעמיק של כל סוגיה, לכשזה יוצג, יבחן ויפרסם בנק ישראל בצורה מסודרת את מסקנותיו והמלצותיו".
ברקע, אתמול נפגש הנגיד עם שר האוצר סמוטריץ' וטען כי"הבנקים כבר מגיבים היטב בעניין תשלום ריבית ללקוחותיהם על חשבונות העו"ש. אין לפעול בעניין צעדים כלשהם בהקשר למיסוי הבנקים מבלי לבחון היטב את ההצעות".
2 צפייה בגלריה
פגישת נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, ובכירי הבנק עם שר האוצר, בצלאל סמוטריץ'
פגישת נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, ובכירי הבנק עם שר האוצר, בצלאל סמוטריץ'
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ונגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון
פרט לנגיד בנק ישראל, לישיבה המורחבת המיוחדת גם זומנו בכירי בנק ישראל, ראשי האגפים העיקריים באוצר, ובראשם המפקח על הבנקים שנכנס לתפקידו בימים האחרונים - דניאל חחיאשוילי, ראש אגף תקציבים - יוגב גרדוס ומנהל רשות המיסים - ערן יעקב, כמו גם שורה של אנשי מקצוע ומומחים ממשרד האוצר ומבנק ישראל.
במהלך הפגישה, התקיים דיון מקצועי בנושאי רגולציה וקידום התחרות במערכת הבנקאית, לרבות שיח ראשוני בנושא הצעת מיסוי רווחי יתר על מגזר הבנקאות, ששוקל לקדם שר האוצר בצלאל סמוטריץ', במקביל למספר כלים נוספים שמבקשים לגבש במסגרת המאבק ביוקר המחיה.
במשך רוב הדיון דיבר נגיד בנק ישראל שהבהיר שהבנק המרכזי מצוי במעקב רצוף ומעמיק בנושא הריביות שמשלמים הבנקים ללקוחות "ואחרי השיחה שקיימתי עם מנהלי הבנקים אנחנו רואים תוך ימים ספורים כבר התקדמות רבה בנושא וידוע לנו כבר שהיא תימשך גם בימים הקרובים", טען.
משתתפים בדיון הבינו מדברי הנגיד כי בדומה לכפי שעלה מהמכתב החריף ששלח לראש הממשלה אמש, אשר הוביל בסופו של דבר להורדת חוק הריביות מסדר היום, הנגיד מסתייג מהפעלת כלי הטלת מיסים חדשים על רווחיהם הגבוהים של הבנקים ומעדיף שצעדי הבנקים לטובת הלקוחות יבוצעו בהסכמה ולא באכיפה. הנגיד הסביר את התנגדותו החד-משמעית להצעות החוק השונות שהוגשו לוועדת השרים לחקיקה ושחברי כנסת מתכוונים להעלות בכנסת, וציין כי יש להבטיח שלא תהיה שום חקיקה כזאת שפוגעת בעצמאות בנק ישראל "ובתחרות הבריאה שמתפתחת כעת בין הבנקים".
מדברי הנגיד ניתן היה להבין כי בנקים נוספים צפויים להודיע בתוך ימים על שיפור תשלומי הריבית ללקוחותיהם על יתרות בעו"ש ובפיקדונות שקליים, וכי הבנקים צפויים גם להקל במידה משמעותית על נוטלי המשכנתאות לאור העלייה בריבית.