1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בית הדין לעבודה בירושלים הכיר לאחרונה כנפגע עבודה במאבטח שנפצע בפיגוע בגוש עציון בדרכו ממשמרות ללון בבית של חבר. ביטוח לאומי התנגד משום שהתובע לא היה בדרכו לביתו הפרטי בירושלים, אבל השופטת שרה שדיאור קבעה כי מאחר שמדובר בשומר שבת שגר רחוק, לא הייתה לו ברירה אלא לשוב לבית החבר.
התובע (44) עבד במועד האירוע כמאבטח ב"בית ברכה" בגוש עציון - בניין מבודד שאין יישוב מסביבו. ביוני 2017, בשעת לילה שבין יום שישי לשבת, כאשר סיים את משמרתו והיה בדרכו ללון בבית חברו, הוא נדקר בגבו על ידי מחבל פלסטיני.
לאחר שביטוח לאומי סירב להכיר באירוע כתאונת עבודה הוא נאלץ להגיש את התביעה לבית הדין. הוא הסביר שהוא שומר שבת, ולכן כשהמשמרות היו מסתיימות במהלך השבת הוא לא יכול היה לחזור לביתו. במקרים אלה, נהג להגיע לבית חברו שביישוב אלון שבות שנמצא במרחק של 45 דקות הליכה מהעבודה.
לשיטתו מדובר בתאונת עבודה לפי חוק הביטוח הלאומי, שכן הפיגוע אירע בדרך ממקום העבודה אל "מעונו", מקום ששימש לו בית ובו היה אמור לישון כדבר שבשגרה. המאבטח ציין כי באותו היום, לפני שעזב את מקום העבודה, נשאר לישון שם במשך שעתיים כיוון שהיה אחרי משמרת של 12 שעות ולפניו הייתה הליכה ארוכה בדרך לא סלולה לבית החבר.
עו"ד מאור עזרןעו"ד מאור עזרן
ביטוח לאומי טען מנגד כי מנוחת התובע במקום העבודה במשך שעתיים שלא לצורכי העבודה מהווה הפסקה או סטייה מדרכו מהעבודה הביתה. עוד נטען כי בעת האירוע הוא לא בדרכו ל"מעונו" לפי החוק, וכי החלופה של "המקום שבו הוא לן" רלוונטית רק כשמדובר על הדרך אל העבודה ולא על הדרך חזרה ממנה. משכך, נטען, לא מדובר בתאונת עבודה.
אבל השופטת שדיאור קיבלה את התביעה. היא התרשמה כי ביתו של החבר שימש כמעון קבוע שלו בשבתות וחגים כשלא יכול היה לחזור לביתו שלו. היו לו שם חפצים אישיים, נגישות בלתי מוגבלת למפתח בכל עת ולכל צורך.
בנסיבות אלו נקבע כי יש לראות בבית החבר כ"מעונו" של התובע ולכן האירוע התרחש בדרכו של התובע ממקום עבודתו של התובע למעונו כנדרש בחוק לצורך הכרה בתאונת עבודה.
באשר למנוחת התובע במקום העבודה לאחר שעות העבודה קיבלה השופטת את גרסת התובע שלפיה סיים משמרת אינטנסיבית של 12 שעות ועמדה בפניו הליכה ארוכה בדרך מבודדת הכרוכה בדריכות ומאמץ. בנסיבות אלה המנוחה במקום העבודה הייתה אילוץ אובייקטיבי ואין לראות בה כסטייה מהדרך או הפסקה שקוטעת את הדרך הביתה. לפיכך נקבע כי האירוע מהווה תאונת עבודה. המוסד לביטוח לאומי חויב בהוצאות בסך 5,500 שקל.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ התובע: עו"ד עינב אבישר • ב"כ הנתבע: עו"ד ענבל לש • עו"ד מאור עזרן עוסק בנזיקין • הכותב לא ייצג בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין