יום כיפור כבר כאן ורוכבי האופנים, הולכי הרגל והילדים שלא מצויים בבידוד מתכוננים "להשתלט" על הכבישים הריקים. לרוב, הנסיעות הללו מסתיימות בשלום, אולם כמדי שנה יש לא מעט תאונות, פגיעות ונזק ברכוש שמתרחש ביממה הזו.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
ynet גיבש מדריך עבור הרוכבים והולכי הרגל באמצעות עו"ד אסף ורשה, יו"ר משותף של פורום הנזיקין בלשכת עורכי הדין ומומחה בדיני ביטוח, וכן באמצעות עו"ד מירב אביב רוטמן, מנהלת מחלקת נזיקין - גוף ורכוש, במשרד עוה"ד צבי יעקובוביץ ושות'.
1 צפייה בגלריה
ילד על אופניים
ילד על אופניים
ילד על אופניים
(צילום: shutterstock)
מה קורה אם נפגעתם מרכב כשהלכתם על הכביש ביום כיפור? חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים מטיל חובת פיצוי על חברת הביטוח שמבטחת את הרכב בפוליסת חובה, שמוגדרת כ"אחריות מוחלטת". כלומר, אין זה משנה הנסיבות שהובילו להתרחשות התאונה או לשאלה מי אשם בקרותה. כך גם, אין זה משנה האם הולך הרגל ציפה כי יהיו רכבים על הכביש או לא - הכלל הוא כי ברגע שהוא נפגע על ידי רכב מנועי הוא זכאי לקבל את מלוא הפיצוי הכספי בגין נזקיו, בין אם זו ארעה ביום כיפור ובין אם בכל יום אחר.
הסיטואציה המשפטית הופכת להיות מורכבת יותר כאשר רכב שאינו מבוטח בביטוח חובה היה מעורב בתאונה שגרמה לנזקי גוף. במקרה כזה, מי שישלם את הפיצוי להולך הרגל זה גוף בשם "קרנית". שוב, ללא כל קשר לאופן התרחשות התאונה. בשלב הבא, רשאית "קרנית" לתבוע מנהג הרכב להשיב לה את מלוא הסכומים ששילמה לנפגע.
רוכב אופניים חשמליים/רגילים רכב במהלך יום כיפור ונפל כתוצאה מבור בכביש. מה דין? הן פקודת הנזיקין והן חוקי עזר עירוניים שונים מטילים חובה על הרשות המקומית לתחזק את השטחים הציבוריים בשטחה ובכלל זה גם את הכביש, תוך שמירה על רמת שירות מספקת שנתנת לתושביה. שאלת האחריות של הרשות במקרה של נזק ושיעור הרשלנות שתיוחס לה, תלויה במספר גורמים, ובכלל זה באופן היווצרות הבור או המפגע.
ככל שמדובר על בור שנפער בכביש בשל אי-תחזוקה מונעת או שוטפת שלא בוצעה כהלכה, לא מן הנמנע כי בית המשפט יקבע כי מדובר על התרשלות מצידה של הרשות. לצד האמור, לא כל מהמורה או סדק בכביש ייחשבו כמפגע. בתי המשפט קבעו לא פעם כי רחובות ומדרכות עיר אינם "משטח סטרילי" ואין להתייחס אליהם כאל מקום שאין בו סדקים, בליטות ו"גלים" של שיפועים.
אסף ורשהעורך הדין אסף ורשהצילום: רגב כלף
ניתן להתייחס לדבר כזה או אחר כמפגע בכביש כאשר מדובר בהפרעה משמעותית שבאחריות הרשות היה לתקנה, והוכח כי לא היה כל שלט, תמרור או סימון שקיימת הפרעה, והרוכב היה זהיר מספיק ובכל זאת לא יכול היה לזהות את ההפרעה מבעוד מועד. המציאות מלמדת כי במקרים רבים קובע בית המשפט שבור ביוב פתוח בכביש, ללא כל שלט או תמרור המזהירים על קיומו, ובמיוחד אם ידוע לעירייה על עצם קיומו - יחשב בגדר מפגע. יש לזכור שכאשר הנפגע אינו מוכיח שהבור בכביש היה עמוק או משמעותי דיו, אלא "שקע" קטן בכביש - בית המשפט נוטה לקבוע שלא מדובר במפגע. לפיכך, על הנפגע חלה חובת תיעוד אם ברצונו לקבל פיצוי עבור נזקיו.
כיצד עליכם לפעול ולהוכיח נזקי במידה והאופניים שלכם ניזוקו כתוצאה ממהמורה בכביש? קיים משקל ראייתי רב לתשובה אותנטית ומיידית שנמסרת על-ידי הרשות. לפיכך, חשוב לתעד את השיחה הראשונה שנערכת לאחר קרות הנזק עם מוקדן העירייה או הרשות המקומית. לרוב, המוקדן יספק תמונת מצב עדכנית והמהימנה לגבי המפגע. אם במועד התרחשות הנזק היה במקום עד ראייה שגר או עובד בסמיכות למפגע ויכול להעיד על משך הזמן בו המפגע עמד ללא טיפול - חשוב לקחת את פרטיו. כמו כן, לצורך הוכחת הנזק, גם אם הוחלט לא לתקן את האופניים - יש לקבל הצעת מחיר, ואם הנזק גדול אולי אף לפנות לשמאי רכוש.
וכיצד יש לפעול כאשר מדובר על מפגע בכביש שהוביל גם לנזקי גוף? אופן הפעולה זהה למקרה של נזקי רכוש, בהסתייגות אחת - בניגוד לנזק לרכוש בלבד, כאשר מדובר על תאונה עם נפגעים - קיימת חובה להזמין למקום התאונה את המשטרה וכמובן שלא להזיז את כלי הרכבים המעורבים.
בנוסף, אומנם לא קיימת חובת לזמן את מגן דוד אדום למקום האירוע, אך הגעת ניידת והמסמכים שימולאו על ידי החובשים, יסייעו למצב בו ייטען כי התאונה ארעה בנסיבות אחרות, שאינן מזכות את הנפגע בפיצוי. לא אחת, ימנע ההאמור מצב בו תטען הטענה כי הנפגע ניזוק בביתו או במקום אחר, אך זה מנסה לטפול עליה את האשמה.
עו"ד מירב אביב רוטמןעורכת הדין מירב אביב רוטמןצילום: מנש כהן
ילד רכב על אופנים חשמליים והתנגש ברוכב אופניים שחתך אותו. לרוכב האופניים נגרם נזק גופני ולרוכב האופניים החשמליים נגרם נזק רכוש לאופניים. מה הדין? לאור פסיקת בית המשפט העליון משנת 2020, אופניים חשמליים אינם מהווים רכב מנועי כהגדרתו בחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים ולפיכך אינם חייבים בביטוח. בהתאם לכך, במקרה של תאונה בין אופניים חשמליים לבין כלי רכב שאינו מנועי או הולך רגל, שאלת האחריות תתברר בהתאם לפקודת הנזיקין. כלומר, תבחן האחריות של הגורמים המעורבים בתאונה ובית משפט יקבע מי הגורם שצריך לפצות את הנפגעים.
זה הדין הן בנוגע לנזקי רכוש והן בנוגע לנזקי גוף. כך למשל, במקרה שיקבע כי רוכב האופניים הרגילים "חתך" את מסלול הנסיעה של רוכב האופניים החשמליים אחריותו לתאונה תהיה מלאה או לכל הפחות גבוהה מאחריותו של רוכב האופניים החשמליים והוא שיישא בפיצוי.
ומה הדין בו מדובר על תאונת דרכים בה מעורב רוכב אופניים וכלי רכב מנועי? במקרה כזה, נפגעי הגוף (הן נוסעי הרכב המנועי והן רוכב האופניים) יהיו זכאים לפיצוי מחברת הביטוח שמבטחת את הרכב המעורב בפוליסת חובה ואחריות מבטח הרכב בביטוח חובה תהיה מלאה. כך לדוגמה, גם אם רוכב האופניים חצה את הצומת באור אדום ונפגע מהרכב, האחריות וחובת הפיצוי תוטל במלואה על מבטח החובה של הרכב.
במקרה של נזק רכוש, תחול פקודת הנזיקין והשאלה מי אחראי ועל מי חובת הפיצוי תידון לפי דיני הרשלנות. כך למשל, אם רוכב האופניים נכנס לצומת באור אדום אחריותו לפיצוי תהיה מלאה או גבוהה בשיעור ניכר מאחריות רוכב האופניים החשמליים.
מה הדין אם רוכב על קורקינט נסע בכביש ופגע בהולך רגל? בין אם מדובר ברוכב קורקינט חשמלי ובין אם מדובר ברוכב אופניים, הדין הוא זהה - במקרה של פגיעה בהולך רגל, יידרש הנפגע להוכיח כי התאונה נגרמה ברשלנות רוכב הקורקינט שפגע בו.
במקרה שאכן נהג הקורקינט נהג בחוסר זהירות וברשלנות, האחריות תוטל עליו באופן אישי. המשמעות של קביעה זו עשויה להיות בעייתית עבור הולך הרגל, שכן מעבר להימשכות ההליכים בשל הצורך לדון בשאלת האחריות, אין ערובה כי רוכב הקורקינט הפוגע יוכל לשאת בפיצוי.