בית משפט השלום בפתח תקווה קבע לאחרונה שגם דיירים שאינם חתומים על הסכם תמ"א 38 יכולים לדרוש פיצוי על ליקויי בנייה: יזמית פרויקט ביהוד שהתגוננה מפני תביעה בנושא טענה שחלק מהדיירים רכשו את הנכסים אחרי חתימת הסכם התמ"א ומשכך אינם בעלי זכות תביעה, אבל השופטת ניצה מימון שעשוע קבעה אחרת.
התובעים הם 11 דיירי בניין ברחוב ארלוזורוב שביהוד, שעבר עבודות תמ"א 38 לחיזוק ושיפוץ שטחיו הציבוריים. התובעים נחלקו לשתי קבוצות: האחת מורכבת מבעלי הדירות המקוריים בלבד, שתבעו פיצוי על איחור בסיום עבודות התמ"א. השנייה כוללת דיירים מקוריים וחדשים גם יחד, שתבעו כולם פיצוי בשל ליקויי בנייה.
1 צפייה בגלריה
 אילוסטרציה
 אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בתביעה שהוגשה נגד היזמית סיפרו הדיירים שהם מתגוררים בבניין רווי מפגעים שמסכנים אותם כגון חריגה בבניית המדרגות, הצבת מעקה מדרגות לא תקני ועוד. לטענתם, החברה פעלה בחוסר תום לב כשנקטה סחבת על מנת להתיש אותם ולהתחמק מתיקון הליקויים. עבור האיחור והליקויים הם דרשו פיצוי כולל בסך 884 אלף שקל.
מנגד טענה היזמית שעבודות הבנייה בפרויקט בוצעו באופן מקצועי וברמה גבוהה, כאשר הדירות והשטחים המשותפים בבניין נמסרו כשהם תקינים ושלמים. כך או כך, ציינה, חלק מהתובעים לא חתומים על הסכם התמ"א מאחר שרכשו את דירותיהם אחרי שהוא נחתם, כך שתביעתם נגדה צריכה להידחות בשל היעדר יריבות.
עו"ד און איל ינקועו"ד און איל ינקו
אשר לאיחור סיפרה היזמית שהיא נקלעה לקשיים בגלל קבלני משנה שרימו אותה ונטשו את העבודה באמצע. מכל מקום, לטענתה הדיירים התמהמהו שש שנים עם הגשת התביעה ויש לראות בכך שיהוי בלתי סביר המצדיק לדחות אותה.
בנוגע לאיחור בסיום העבודות הבהירה השופטת מימון שעשוע שמדובר בעיכוב בן 485 ימים, אלא שבמהלך העבודות יכלו התובעים להמשיך לגור בדירותיהם כך שההפרעה לחייהם הייתה מינימלית. בנסיבות אלה היא פסקה לכל אחד מ-11 התובעים בקבוצה זו 10,000 שקל בלבד, ובסך הכול 110 אלף שקל.
ביחס לליקויי הבנייה אימצה השופטת את חוות דעת המומחה מטעם בית המשפט, שלפיה ערך הליקויים בשטחים הציבוריים הוא 165,204 שקל. היא הדגישה שהמומחה לא הוזמן לחקירה נגדית ועמדתו לא הופרכה, כך שאין מקום לסטות ממסקנתו.
היא דחתה את טענת היזמית שלפיה הדיירים החדשים שאינם חתומים על הסכם התמ"א מוחרגים מתביעת הליקויים: "מכירת הדירות לדיירים אלה מבעליהן בעת הסכם התמ"א כללה בחובה את זכות התביעה כלפי היזמית בגין הליקויים ברכוש המשותף של הבניין, ועל כן הם זכאים לתבוע".
בסך הכול נקבע שהיזמית תשלם לדיירים 275,204 שקל עבור האיחור במסירה וליקויי הבנייה. בנוסף היא חויבה לשלם להם שכר טרחת עו"ד בסך 30 אלף שקל והוצאות משפט.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • באי כוח הצדדים לא צוינו בפסק הדין • עו"ד און איל ינקו עוסק בתמ"א 38 • הכותב לא ייצג בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין