1 צפייה בגלריה
 בית משפט
 בית משפט
אילוסטרציה
( אילוסטרציה: Shutterstock)
לבית משפט השלום בהרצליה הוגשה לאחרונה תביעת רשלנות רפואית נגד מפעילת בית דיור מוגן, על ידי יורשיה של דיירת שהלכה לעולמה בגיל 77: לטענתם, מותה נגרם מרשלנות של המקום.
המנוחה, ילידת 1944, הייתה דיירת ב"מגדלי הים התיכון בת ים" משנת 2016. האירוע התרחש בדצמבר 2021: בתביעה שהגישו יורשיה באמצעות עו"ד אלעד ג'ובני הם סיפרו שעד מותה היא תפקדה היטב והייתה עצמאית באופן מוחלט. בסוף נובמבר 2021 היא התלוננה על שיעול וקוצר נשימה. היא קיבלה טיפול באינהלציות ואנטיביוטיקה. בימים שלאחר מכן היא המשיכה להשתעל. ימים ספורים לאחר מכן היא פנתה לאחות הדיור המוגן והתלוננה על קוצר נשימה קשה. רק כעבור כשעה הזמינה האחות צוות של שחל (נט"ן), ללא כל הסבר מניח את הדעת לעיכוב.
לאחר קבלת טיפול ראשוני במקום היא הובהלה על ידי הניידת למיון בית החולים וולפסון והגיעה ללא הכרה. אק"ג שבוצע לא הראה איסכמיה לבבית (ירידה באספקת הדם ללב) אלא סינוס טכיקרדיה (קצב לב מהיר). צוות בית החולים ערך ניסיונות להנשמה אשר לא צלחו ובשעה 18:57, הועברה המנוחה לחדר הלם בבית החולים, ללא נשימה וללא דופק. היא עברה החייאה ממושכת במשך כ-20 דקות עד שנקבע מותה. המוות יוחס לאספירציה (שאיפה לקנה הנשימה) של תוכן מזון.
בחוות דעת שצורפה לתביעה נטען שהצוות הרפואי בדיור המוגן והצוות הרפואי של שחל, התרשלו בטיפול במנוחה, והתנהלו בניגוד לפרקטיקה הרפואית המקובלת. הוא ציין שבמידה שהאחות בדיור המוגן הייתה פועלת לפי הסטנדרט הרפואי המקובל ופרוטוקול משרד הבריאות, מתייחסת לתלונותיה של המנוחה, מזהה את מצבה הקשה בזמן אמת ופועלת באופן מידי להזמנת ניידת שחל מיד לאחר קריאתה הראשונה ניתן היה להציל אותה. כמו כן, לקביעתו, טיפול מקצועי יותר של צוות שחל הכולל שמירה על נתיב אוויר והנשמה, היו בסבירות גבוהה מונעים את מותה המוקדם.
את עיקר המשקל לעניין הרשלנות ונסיבות מותה של המנוחה הניח המומחה לפתחם של מגדלי הים התיכון, על רקע העיכוב של האחות. עם זאת הוא קבע שגם צוות הנט"ן של שחל תרם לרשלנות הרפואית ולפטירתה.
לטענת התובעים, הנתבעים סיפרו למנוחה טיפול רפואי שגוי ובלתי סביר בעליל, שלא התאים למצבה הקליני ולתלונותיה. התובעים הוסיפו כי הנתבעים לא נתנו את המשקל הראוי לתסמיניה הקשים של המנוחה שהעידו באופן חד משמעי על הצורך בקריאה דחופה ופינוי לבית החולים. תחת זאת, הם פעלו באיטיות קיצונית תוך איחור בביצוע הפעולות האבחנתיות שנדרשו.
ממגדלי הים התיכון לא נמסרה תגובה. מחברת שחל נמסר בתגובה: "ההליך המדובר נמצא בימים אלה בערכאות משפטיות, אנו מנועים מלהגיב בנושא".
• הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ התובעים: עו"ד אלעד ג'ובני • ynet הוא שותף באתר פסקדין