1 צפייה בגלריה
תאומים
תאומים
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בית המשפט למשפחה בראשל"צ קיבל לאחרונה תביעה לביטול דמי מזונות שמשלם אב לתאומים שמאובחנים עם פיגור ואוטיזם עקב תסמונת איקס שביר. השופטת מירית פולוס קבעה שלאחר שקיבלו פיצויים נזיקיים של שבעה מיליון שקל מקופת החולים, התאומים יכולים להסתדר גם בלי מזונות.
בעקבות הסכמות שאליהן הגיעו ההורים ב-2010, עומדים המזונות כיום על כ-2,800 שקל. האב לא הצליח לעמוד בתשלומים לאורך השנים והאם מקבלת אותם באמצעות הביטוח הלאומי. נכון להיום האב משלם לביטוח לאומי 1,000 שקל בחודש כהחזר במסגרת תיק ההוצאה לפועל, כשחוב המזונות עומד עד כ-200 אלף שקל.
לפני כמה שנים הגיעו ההורים לפשרה עם קופת החולים בעקבות תביעה נזיקית שהגישו נגדה, ובמסגרתה קיבלו התאומים פיצויים של שבעה מיליון שקל.
הסכום הופקד בנאמנות ומתוכו מועברים לאם, שמשקיעה את כל כולה בגידול הילדים, 7,000 שקל בחודש לכיסוי הוצאות הגידול והתמיכה בילדים. בנוסף, האם מקבלת קצבאות של 7,158 שקל לכל אחד מהילדים מביטוח לאומי.
בתביעה שהגיש האב לפני כשלוש שנים הוא ביקש לבטל את המזונות. עו"ד אמיר קוזקוב, שייצג אותו בהליך, טען שחל שינוי נסיבות משמעותי מאוד מאז שהילדים קיבלו את הפיצוי. לדבריו, נכון להיום האם נשארת עם הכנסה גבוהה מאוד ואילו הכנסת האב נמוכה ומסתכמת בכ-6,000 שקל בקושי, והוא לא עומד בתשלומים.
האם, שיוצגה על ידי עו"ד נטלי לביא חלפון, התנגדה לשינוי סכום המזונות. היא הדגישה שהאב לא משלם את המזונות אלא הביטוח הלאומי, וטענה כי הפחתתם תעמיד את הילדים בסיכון.
השופטת מירית פולוס קבעה כי אין ספק שמאז הסכם המזונות קיבלו התאומים תוספת קצבאות משמעותית מאוד – גם מביטוח לאומי וגם מכספי הפיצויים. בסך הכל, הכנסותיהם כיום ללא המזונות עומדות על 10,915 שקל בחודש לכל ילד. כמו כן, מהנתונים שמסרה האם עולה שהפיקדון שלהם לא נפגע כמעט בגלל המשיכות החודשיות, וכיום עומד על קרוב לשבעה מיליון שקל.
בפסק הדין צוין כי מדובר בשינוי נסיבות משמעותי שמצדיק לבחון מחדש את סכום המזונות שהאב צריך לשלם לילדיו. לאחר שערכה תחשיב הגיעה השופטת למסקנה שאם המזונות יבוטלו יישארו לאם כ-7,000 שקל לצרכיה, מהקצבאות שהיא מקבלת עבור הילדים והמשיכות החודשיות מהפיקדון. נקבע שמדובר בסכום ראוי ביותר עבור דמי טיפול, בפרט בהתחשב בכך שהכנסתו של האב מצומצמת ויכולת ההשתכרות שלו נמוכה.
לפיכך, השופטת החליטה לבטל את תשלומי המזונות של האב ממועד פסק הדין. כמו כן היא אישרה לו לקבל החזר של 400 שקל לחודש מכספי הפיקדון של הילדים למימון הדרכה הורית.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ האב: עו"ד אמיר קוזקוב • ב"כ האם: עו"ד נטלי לביא חלפון • ynet הוא שותף באתר פסקדין