1 צפייה בגלריה
 בית משפט
 בית משפט
אילוסטרציה
( אילוסטרציה: Shutterstock)
במסגרת תביעת ליקויי בנייה על סך 6.5 מיליון שקל שמתנהלת נגד חברת "דונה הנדסה ובניין", שבנתה פרויקט מגורים גדול לאוכלוסייה החרדית בקריית גת, קבע מהנדס מטעם מכון התקנים בחוות דעת חלקית כי סדקים שנמצאו בבניינים מחייבים טיפול. המומחה הדגיש שקשה להגדיר מה היקף הטיפול הנדרש, שכן חסר מידע על אופן ביצוע העבודות לביסוס הבניינים, ונדרשות בדיקות נוספות על מנת להבין את חומרת המצב.
בין היתר, ציין המומחה, יש לבצע חפירות ניסיון בסמוך לכל אחד מהמבנים בפרויקט על מנת לחשוף את תחתית הקירות והרצפה. המומחה הוסיף כי בשל החשש מפגיעה בתשתיות תת קרקעיות, יש לתאם את הבדיקות עם נציגי התובעים והנתבעים ולקבל אישורי חפירה.
השופטת גאולה לוין שדנה בתיק הציעה כי התובעים ייפנו לרשות המקומית לצורך קבלת תוכניות הבנייה על מנת לברר את מיקום התשתיות. אלא שבירור מול הרשות המקומית ומכון התקנים העלה כי את התוכניות מהסוג המבוקש (super position) ניתן להשיג רק אצל הקבלן המבצע. משכך הורתה השופטת ל"דונה" להמציא את התוכניות למהנדס ממכון התקנים.
הדיירים, שמיוצגים על ידי עו"ד דניאל כהן, טוענים כי אף שהחברה הודיעה לבית המשפט כי המציאה את התוכניות כמתחייב מההחלטה, בפועל היא לא עשתה זאת ובכך היא מסכלת את ביצוע הבדיקות. משכך, הם הגישו לאחרונה בקשה לחייב את החברה להמציא את המסמכים הנדרשים או לבצע את החפירות בעצמה ולקחת אחריות על כל נזק שייגרם כתוצאה מביצוען.
בתביעה טוענים הדיירים לליקויי בנייה חמורים בשטחים הציבוריים, במערכות המשותפות ובחיפויי האבן של הבניינים. לדבריהם, כשל בביסוס המבנים מביא לשקיעתם, לסדקים רבים, תזוזות של קירות, עיוותי חלונות ודלתות, רטיבות ופיצוצי צנרת. באופן שוטף הם מתמודדים עם אריחים שנופלים מהקירות ומדובר בסכנת חיים.
לאחרונה הוגשו לבית המשפט תוצאות של בדיקות אקראיות שערך מכון התקנים לחיפוי האבן החיצוני של המבנים בפרויקט. תעודות הבדיקה מצביעות על סטיות רבות מדרישות התקן. באחד המקרים למשל, לא נמצאו ברגים בחיפוי האבן שמעל הכניסה לבניין.
לשיטת הדיירים, התוצאות מלמדות על כשל תכנוני ומקצועי ליישום נכון ותקני של חיפוי ועל העדר פיקוח מקצועי שמעמיד את השוהים במתחם בסכנה מתמשכת. זאת, עוד בטרם בוצע הבירור בעניין ביסוס הבניינים, שלטענת הדיירים הוא רעוע ומגביר את החשש לנשירת אבני חיפוי נוספות.
מ"דונה הנדסה ובניין" נמסר בתגובה: "על מנת להעמיד את הדברים על דיוקם יובהר, כי בפני בית המשפט תלויה ועומדת תביעה המתייחסת לליקויים נטענים בשטחים הציבוריים בשני בניינים בלבד וכן בחניה משותפת. חרף האמור לעיל, חברת דונה הסכימה כי ימונו מומחים שיבדקו טענות לליקויים בשטחים הציבוריים בכל הבניינים.
"בניגוד לנטען, חברת דונה לא מעכבת דבר וככל שהייתה מועברת אליכם החלטתה האחרונה של כבוד השופטת הייתם למדים, שבית המשפט הנכבד הורה לתובעים – בעלי הדירות – לפנות אל הגורמים הרלוונטיים לצורך קבלת התוכניות הנדרשות לביצוע החפירות, בין היתר, מאחר ומדובר בתוכניות שקשורות בצדדים שלישיים שאינם קשורים בחברת דונה.
"צר לנו שהתובעים עושים שימוש בכם כדי לנהל את ההליך המשפטי מחוץ לכותלי בית המשפט. אין לחברת דונה כל כוונה לעשות כן ובכוונתה למצות את ההליכים בפני בית המשפט ובפניו בלבד".
• הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ הדיירים: עו"ד דניאל כהן • ynet הוא שותף באתר פסקדין